Verdien av design i vanskelige tider

I vanskelige tider retter bedrifter ofte oppmerksomheten sin mot økonomi, strategi og de ansatte. Likevel kan det være avgjørende å ikke overse verdien av design. Design er et viktig verktøy for innovasjon og transformasjon.

I vanskelige tider tilpasser man egen adferd og revurderer prioriteringer. Man endrer forbruksmønster, er mer forsiktig i forhold til personlig økonomi og prioriterer å spare til potensielle nødsituasjoner eller en situasjon hvor man plutselig står uten inntekt.

Likevel viste COVID-19-pandemien at selvpleie forble en prioritet, kanskje til og med mer enn før. Forbrukerne brukte pengene sine på mindre, personlige produkter eller tjenester. Erfaring viser at vi i nedgangstider fortsetter å for eksempel gå til frisøren, men kanskje ikke så ofte som før, og at vi pusser opp hjemme, men maler mer enn vi river vegger. Vi søker trøst i etablerte merkevarer som har forutsett en endring i forbrukeradferd og som har et etablert grunnlag av tillit å kommunisere utifra.

I en æra preget av kostnadsreduksjoner og stansede prosjekter på grunn av langsiktige usikkerheter, finnes det en kontraintuitiv tilnærming: Å integrere design i forretningspraksisen kan gjøre selskaper mer motstandsdyktige, noe som fører til en høyere grad av innovasjon, analytisk tenkning og strategisk problemløsning.

En studie utført av McKinsey fant at selskaper som fullt ut omfavner forretnings verdien av design, overgår konkurrentene sine med 56 prosentpoeng i TSR.

Eksempler på vellykket innovasjon og design i vanskelige tider

La oss se på noen eksempler fra virkeligheten som understreker det transformative potensialet i design i vanskelige tider:

Zoom og Teams:

I 2019 akselererte pandemien digitalisering, arbeid hjemmefra og e-handel samtidig som den forstyrret tradisjonelle forretningsmodeller. Zoom og Teams tilpasset seg raskt den økte etterspørselen etter digitale kommunikasjonsverktøy under pandemien. Plattformenes brukervennlighet og evne til å skalere raskt gjorde dem til en essensiell tjeneste for samfunnet.

Bioteknologi i hudpleie:

Etterspørselen etter naturlige ingredienser i skjønnhetsbransjen overstiger tilgjengeligheten, men ved hjelp av bioteknologi kan vi etterligne naturens ressurser uten å forstyrre den. Bioteknologi revolusjonerer hudpleie slik vi kjenner den. Den kombinerer biologi (bio) med kjemi (tekno) for å skape hudpleie ingredienser som dyrkes i et laboratorium, men som i praksis er identisk med de som finnes i naturen, og med lavere miljøpåvirkning. Det høres veldig sci-fi ut – og det er det. Men det er også utrolige lovende for bærekraftige hudpleie ingredienser. Med mer enn 25 millioner visninger på 'TikTok' viser #CosmeticScience at forbrukerne allerede omfavner en bærekraftig fremtid med lab-dyrket hudpleie.

Lenke til låst artikkel her: Need to Know: Bio-Tech Beauty

OECDs skift til velvære:

Som en reaksjon på finanskrisen i 2008 endret Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) sin mission til "bedre politikk for bedre liv", og skiftet dermed fra å fremme vekst til å fokusere på livskvalitet og adressere inntekts- og formue ulikheter. Som en del av denne prosessen lanserte OECD sitt initiativ for nye tilnærminger til økonomiske utfordringer (NAEC). De endret hva vekst betydde ved å se på hvordan menneskers liv kunne gjøres mer meningsfulle gjennom en ny sosial kontrakt. Plutselig så vi håp, aspirasjoner, kultur og identitet bli sentrale verktøy for å måle suksess.

Nike og Adidas:

Som respons på endringer i forbrukeradferd som ble drevet av COVID-19-pandemien, brukte Nike sin design tenking til å omstille seg og blomstre i vanskelige tider. Nikes strategi innebar et sterkt engasjement på digitale kanaler. De utviklet brukervennlige nettbaserte plattformer, tilbød eksklusivt tilpassede produkter og gratis tilgang til deres hjemmetrenings plattform. Dette bidro ikke bare til en økning i etterspørselen på nett, men samlet også verdifull data for prisoptimalisering.

Disse eksemplene er gode bevis på hvordan bransjer og merkevarer viser enten bemerkelsesverdig motstandsdyktighet, eller søker nye muligheter når utfordringer kommer deres vei, ved å tilpasse seg skiftende markeds dynamikk, forbruker preferanser og globale utfordringer.

Det understreker også hvor viktig kreativitet, empati og innovasjon kan være, tre elementer som er med på å danne grunnlaget for design.

Når bedrifter omfavner kreativitet, når de forstår den menneskelige opplevelsen gjennom empati og innoverer for å møte nye utfordringer, er de godt rustet til å navigere gjennom vanskelige tider og positivt påvirke enkeltpersoner og samfunnet som helhet. Disse elementene sikrer at design ikke bare er en løsning, men en transformerende kraft for å gjøre verden bedre.

Pandemien har ført til en positiv endring i hvordan vi driver forretninger. Vi har gått fra å diskutere B2B og B2C strategier til å prioritere 'merkevarer-for-mennesker', uavhengig av bransje. I stedet for å stole bare på tradisjonelle forretnings mål og strategier, kan fokus på kundens personlige behov og motivasjoner være en mer effektiv måte å oppnå suksess på.

Da Covid slo til, publiserte Mission en e-bok som fokuserte på 'Diskusjoner å ta når alt endrer seg'. Vi reflekterte over hvordan endring krever at bedrifter og merkevarer tilpasser seg.

Les den her.

Viktige poenger å ta med seg

Design er en strategisk ressurs som går utover bare estetikk. Det er en driver for forretningssuksess, som hjelper selskaper med å differensiere seg, bygge merkevare lojalitet og blomstre i konkurransedyktige markeder, selv i utfordrende tider.

Tre designstrategier for vanskelige tider:

  1. Samarbeids-basert problemløsning:

    Involver tverrfaglige team og interessenter for å dra nytte av forskjellige perspektiver. Samarbeid med eksperter og ‘vanlige folk’ for å sikre løsninger som adresserer kompleksiteten av ulike utfordringer.

  2. Kommunikasjon og påvirkning:

    Kommuniser effektivt fordelene og verdien av en designløsning til interessenter og beslutningstakere. Vær en talsperson for støtte og aksept for å sikre vellykket implementering.

  3. Casestudier og eksempler:

    Lær av virkelige eksempler på vellykket design under vanskelige tider. Analyser nøkkelfaktorer som bidrar til deres suksess og tilpass relevante strategier.

Når du vurderer potensialet til merket ditt, husk at muligheter av og til banker forsiktig på døren:

  • Lytt! Hva vil nye paradigmeskift bety for din virksomhet eller bransje?

  • Investér i kjerne­kundene dine og forutse endringer i adferden deres.

  • Innovér for forskjellige utfall. Ting vil endre seg, men i hvilken retning?

  • Vær smidig og se etter muligheter på ukjente steder.

Hvis du vil vite mer om verdien av design, bare ta kontakt.

Send oss en mail på hello@mission.no eller ring oss på 24 10 35 00

Next
Next

Merkevareplattformen din må endres: Slik tilpasser du deg skiftende trender og verdier