Tone of Voice
Lytt til merkevaren din. Synes du den klinger som den skal? Tone of voice handler om hvordan du uttrykker identiteten og kommuniserer budskapet ditt til verden.
Tone of Voice reflekterer personligheten til merkevaren din, om den er vennlig, formell, morsom, ærlig, frekk, koselig eller høytravende. Som mennesker har merkevarer ulike personligheter som resonnerer med målgruppen, bygger tillit og knytter bånd.
Hvorfor det er viktig
Tone of Voice er den hemmelige ingrediensen som forvandler kommunikasjon til minneverdige opplevelser, øker engasjement og skiller merkevaren ut i en raskt skiftende digital verden.
Hos Mission spesialiserer vi oss på ulike språktjenester for merkevarer. Våre dyktige tekstforfattere utvikler en Tone of Voice som passer merkevarens kommunikasjons stil, noe som gjør det enklere å forstå og foretrekke merkevaren.
Vår tilnærming
Målgruppeanalyse
Vi kartlegger målgruppen ved å analysere demografi, psykografi, atferd og preferanser. Ved å få innsikt i hvordan de kommuniserer og hva som treffer dem emosjonelt, skreddersyr vi tone of voice for å skape tilknytning og engasjement.
Definere personlighet
Vi undersøker hvilke verdier merkevaren står for, og hvilke personlighetstrekk merkevaren har? Om merkvaren har en leken, sofistikert eller autoritær personlighet sørger vi for at merkevarens stemme samsvarer med definerte kjerne attributter.
Konkurrentanalyse
Vi analyserer grundig konkurrentenes tone of voice samt kommunikasjonsstrategier. Ved å identifisere mangler og muligheter i markedet kan vi skape en unik stemme som skiller seg ut, samtidig som den resonnerer med målgruppens behov og preferanser.
Utvikling av retningslinjer
Med en klar forståelse for målgrupper, merkevare identitet og konkurranse landskap etablerer vi tydelige retningslinjer for Tone of Voice. Retningslinjene dekker alt fra foretrukket språk til budskap, samt sikrer konsistens på tvers av kommunikasjonskanaler (sosiale medier, markedsføringsmateriell, kundeservice eller intern kommunikasjon).
Løpende forbedring
Å utvikle en Tone of Voice er en kontinuerlig prosess som krever jevnlig forbedring og tilpasning. Vi holder oss oppdatert på tilbakemeldinger fra målgruppen, markeds-trender og endringer i forhold til dine mål for merkevaren. Vi undersøker regelmessig effekten av din Tone of Voice på ulike berøringspunkter.
Hva du får
Retningslinjer
Ordforråd for merkevaren
Nøkkelbudskap
Merkevarehistorier
Opplæring
Når bør du kontakte oss?
Når det mangler en klar veiledning for teamene som utvikler kommunikasjonen din.
Når det mangler konsistens (en rød tråd) i tekster og budskap på tvers av ulike mediekanaler.
Når kundene dine ikke engasjerer seg i det du skriver.
Tidslinje
6-8 uker
Del dine drømmer, visjoner og ambisjoner med oss, og la oss hjelpe til med å forme merkevares unike stemme.