Kunnskap
Vi holder oss stadig oppdatert, og deler gledelig vår innsikt med deg. Her finner du en samling med over 200 artikler og e-bøker som handler om temaer knyttet til merkevarer, identitet og design.
Artikler
Merkevarebygging, og kraften i tydelige og unike grafiske verktøy kan fungere som stedfortredere for merkevarer, og hvis de er tilstrekkelig sterke, kan du åpne opp for mange spennende muligheter for hvordan ulike målgrupper opplever merkevaren.
Hva skiller virksomhetene som tiltrekker og beholder de dyktigste talentene? En sterk Employer Value Proposition (EVP) er nøkkelen. Les hvordan du utformer en overbevisende EVP og hvorfor det er avgjørende for suksess i arbeidsmarkedet.
Fra skolebenken til designbyrå: Gaute Refsum deler sine erfaringer fra å begynne som intern hos oss til å bli fast ansatt som designer. Få hans beste tips til hvordan du kan lykkes i overgangen fra studier til yrkeslivet.
I vanskelige tider retter bedrifter ofte oppmerksomheten sin mot økonomi, strategi og de ansatte. Likevel kan det være avgjørende å ikke overse verdien av design. Design er et viktig verktøy for innovasjon og transformasjon.
“Galskap er å gjøre det samme om og om igjen, og forvente et helt annet resultat”. påstod Albert Einstein. Men i merkevaresammenheng lurer vi litt på om det ikke er like mye galskap å gjøre det samme som i fjor og forvente det samme resultatet?
Strategisk mot er evnen og viljen til å ta kalkulert risiko og gjøre tøffe beslutninger for å nå langsiktige mål. Dessverre mangler norske organisasjoner ofte denne viljen. De fokuserer på hverdagsproblemer og er for trege til å gripe muligheter.
E-bøker
I denne e-boken skal vi se på shoppingtrendene som utviklet seg i 2023, se på forskjellene, og fordelene og ulempene, mellom å handle i butikk vs. på nett, og se på hva vi kan forvente av shopping i fremtiden.
Ethvert selskap trenger å definere en retning. Det trenger å vite hva det står for og spille på sine egne styrker. Det samme kan sies om merkevarer.
Nytenkende retailere utnytter kraften i design for å være relevante i fremtiden.
Alt du trenger å vite om branding av årsrapporter samlet på ett sted.
Tone of voice handler om hvordan personligheten til selskapet eller merkevaren uttrykkes gjennom språket.
I dagens arbeidsmarked sitter jobbsøkere på all makt, og bedrifter tar i bruk employer branding for å vinne de beste folkene.
Våre refleksjoner og anbefalinger for en krevende tid for mange bedrifter og merkevareledere.
Navnet på bedriften, produktet eller tjenesten kan bety suksess eller konkurs. Slik skaffer du deg et vinnende merkenavn!
Uten et tydelig formål kan du sløse bort tid og penger på å bevege deg i feil retning. Vi har undersøkt formål og verdier i Norges 100 største selskaper. Last ned rapporten nå.
Nyheter
-
To nye ansatte
19. august 2024
Forrige uke ønsket vi to nye ansatte velkommen til oss. Mathias er vår nye UX-designer, og Christine har begynt som designer. Vi er skikkelig glade for å ha dem med på laget og gleder oss til å jobbe sammen fremover.
-
Vi ansetter!
07. juni 2024
Vi søker to interns: en design intern og en brand researcher intern. Dette er et 6-måneders betalt internship. Er du interessert i branding og identiteter? Hos oss får du jobbe tett med rådgivere, designere og kunder.
Søk her: mission.no/kontakt -
Diplom i Visuelt 2024
06. juni 2024
Vi er stolte og glade for å ha mottatt diplom i Visuelt 2024 for nettsiden vi har designet for Snorre Stinessen. Takk til Ivar Kvaal for nydelige portretter og Kodeks for jobben med å programmere siden. -
Velkommen tilbake til Mission, Ole!
07. november 2023
Ole Abildsnes er en velkjent skikkelse her hos Mission. Han har tidligere hatt rollen som vår salgs- og markedssjef mellom 2015 og 2020. Vi er kjempestolte av å få ønske Ole velkommen tilbake til Mission denne høsten, hvor han nå har rollen som leder for kundeleveranser.
-
Strategidag!
04. oktober 2023
På Onsdag hadde vi strategidag på kontoret - en lærerik kveld med gode kollegaer og morsom logoquiz.
-
Nye ansatte
8. september 2023
Denne måneden har Mission fått seks nye ansatte. Vi ønsker Nicolas Achard, Fredrik Melby, Sophie Moss Kravik, Signe Sommerschild, Henning Alexander Siewers og Line Hestness alle hjertelig velkommen til oss. Se kontaktsiden for å bli kjent med alle de nye.
-
Sommeravslutning!
10. juli 2023
Etter en god start på det første halvåret i 2023, tar vi en vell fortjent ferie og feirer andre kvartal med en hyggelig kveld. Vi startet med noe godt i glasset og litt snacks på kontoret før vi tok turen videre til Ling Ling på Aker Brygge.
-
Vi har et helt nytt internship innen Brand Research, trives du med analyse?
2. mai 2023
Personen vi søker etter er nyutdannet og med bachelor utdannelse der fokus er på merkevare, analyse og research. Du er nysgjerrig, kreativ og sulten på erfaring fra et studio. I så fall vil vi gjerne prate med deg. Les mer om stillingen.
-
Vi ansetter én til rådgiver for å sikre vekst i 2023!
16. mars 2023
Vi ønsker en person som kan veilede og pleie nåværende kunder, men samtidig være svært delaktig i jakten på de kundene som vil være en perfekt match for oss i tiden fremover.
-
Ny nettside for Grieg Gruppen
02. februar 2023
Endelig kom dagen for lansering av ny nettside for vår kjære kunde; Grieg Group, woho!
Prosjektet inkluderer nye nettsider for nesten alle Grieg selskapene, 𝗠𝗘𝗡 først ut i dag er Gruppens nye nettsted.
-
Velkommen til oss, Gaute!
01. desember 2022
Vi ønsker Gaute velkommen til oss som vår nye grafisk designer praktikant. Han har en god faglig kompetanse og praktisk erfaring fra flere år med freelance og in-house oppdrag hos ulike bedrifter. Vi gleder oss til å jobbe sammen!
-
Mission Sessions - Spotify
30. november 2022
Du vil nå kunne høre en spilleliste hvor vi har musikk tilrettelagt fokus og litt oppløftende atmosfære. Søk oss opp på Spotify slik at du kan høre vær første offisielle spilleliste, Vibrant Studio.
-
Ny ansatt, hils på Magnus Lie!
02. september 2022
Like før vi tok sommerferie var vi på jakt etter en ny praktikant som er nyutdannet, kreativ og sulten på erfaring fra et studio. Vi kan nå meddele at vi har en ny kollega på plass hos oss, Magnus Lie. Se kontaktsiden for å bli for å bli bedre kjent med han og resten av teamet vårt
-
Tilbake fra sommerferie!
5. august 2022
Det skjer mye spennende hos oss i Mission om dagen. Vi er alle sammen tilbake fra ferie og har noen nyansatte som venter på å starte opp hos oss. Vi gleder oss til å sette i gang andre halvår sammen med kundene våre og våre herlige ansatte.
-
Grieg Foundation med 20 års jubileum!
13. juni 2022
Vi gratulerer vår kunde Grieg Foundation med 20 års jubileum! I god Grieg Foundation ånd handler alt om å gi tilbake, og denne gang var det Bergen by og bergenserne som under Festspillene i Bergen fikk en gave i form av Festspillallmenningen.
-
Samskaping i praksis - UiA
10. mai 2022
Etter et grundig innsiktsarbeid, gjennomførte vi tidligere i vinter en sammenhengende ukes sprintworkshop hos UiA på campus i Kristiansand. Vi fikk gleden av å jobbe sammen med en stor arbeidsgruppe fra UiA.
-
Kundeskryt: AKJ
25. april 2022
Vi i Mission er stolte over vår kunde AKJ som har vunnet kåringen “Best Hedge Fund Platform” i år, men også for 6 gang på rad! Les litt om hvordan vi bidro til å utvikle en digital identitet som har gitt merkevaren økt verdi. -
-
Ny nettside!
01. februar 2022
Vi lanserer ny nettside! Den er mer fleksibel og har en rekke funksjoner vi har savnet. Vi har gledet oss lenge til å la dere utforske den og å høre tilbakemeldingene deres.
-
Design and Strategy
05. Februar 2022
Vi har overlevert våre siste innspill til det engelske manuset til Wanda Grimsgaard. Vi er stolte i Mission for å ha bidratt til at boken ‘Design og Strategi’ fra høsten blir tilgjengelig på det internasjonale markedet!
-
Nye ansatte
03. januar 2022
Denne måneden har Mission fått to nye ansatte. Simon Skretting blir vår digitale markedsspesialist og Radovan Milanovic starter som designer. Se kontaktsiden for å bli kjent med hele teamet vårt.
-
Mission fornyer leieavtale med Höegh Eiendom
16. desember 2021
Det har gått ti år siden Mission flyttet inn i Indekshuset. Vi markerer vårt 20-årsjubileum i nyoppussete kontorer og ny leieavtale med Höegh Eiendom.
Point of purpose
Etter mer enn 20 års erfaring i å lede merkevareprosjekter, avdekker Bård Annweiler hvor viktig purpose er for merkevarer med suksess i boken Point of purpose.
Kjekt å ha
Ordliste
I designverdenen kan man møte på mange ord og uttrykk som kan oppleves som fremmede eller rett og slett uforståelige. Her har vi samlet og forklart et utvalg av de mest vanlige ordene og forkortelsene.
Sjekklister
Det er mye å holde styr på når man skal jobbe med design og merkevarebygging. Vi har samlet noen sjekklister som kan gi deg nyttige tips og råd i en hektisk arbeidshverdag.