Grieg Seafood - Merkevareidentitet
Creating ripples within the seafood industry
Tjenester
Merkevarestrategi
Internasjonal survey
Merkevareidentitet
Varemerkeregistrering
Merkevarearkitektur
Web design
Kommunikasjonskonsept
Retail
Grieg Seafood er en av verdens største oppdrettsselskaper av laks, med merkevarer i USA, Canada og Europa. I en «blå bransje» hvor det tradisjonelt sett har vært forbløffende lite som skiller aktørene, annet enn størrelsen på selskapet, hadde Grieg Seafood et ønske om å fremstå som mer ambisiøse.
Med et mål om å ta en større del av verdikjeden og være mer synlig, var det nødvendig å endre det visuelle uttrykket. Skiftet innebærer å gå fra kun B2B fokus og peile en kurs mot et inkluderende forbrukerfokus i tillegg. Reposisjoneringen av Grieg Seafood innebar en ny visuell identitet, der ønsket om å formidle matglede var viktig for merkevare-opplevelsen.
Fra små krusninger til store bølger
Når vi skulle skape noe nytt rundt Grieg Seafood, var fokus på logoen og spesielt den bølgelignende formen som rammer det inn. Inspirert av denne bølgen utviklet vi det kreative konseptet «Ripple Effect» – en idé om at selv de minste endringene kan skape kraftig, vidtrekkende påvirkning. Dette konseptet ble kjernen i et nytt grafisk språk der symbolet ikke bare er grunnlaget for visuelle elementer, men også veileder merkevarens tone of voice.
Vi bygde et fleksibelt grafisk system rundt bølgen, og skapte et helhetlig rammeverk for bilder og layout. Fargepaletten er justert fra dempede toner til livlige, selvsikre farger, som signaliserte en ny, dristig retning for merket. For å fullføre den visuelle omstillingen tok vi nye bilder, som fremhevet smak, menneskelig forbindelse og matglede – elementer som bringer Grieg Seafoods historie til liv på en dynamisk og tilgjengelig måte.
En identitet som forener verdikjeden og matgleden
Den oppgraderte visuelle identiteten speiler visjonen om å nærme seg sluttbruker, uten at vi glemmer hvor vi kommer fra, men favner begge ender av verdikjeden. Med en utvidet bildebank inkluderes alle målgrupper, og kombinerer råvarer og matglede på en delikat og inviterende måte.
Fargepaletten og det typografiske uttrykket har en personlighet som skiller seg fra konkurrenter og har en tydelig «stemme». Avhengig av målgruppe og tema, kan vi skru opp og ned volum ved bruk av kontraster og farger i samsvar med en mer leken og direkte tone i tekst og budskap. Det grafiske mønsteret som er basert på logoen, benyttes som et eget profil-element der bilder ikke passer.