Standard samarbeidsbetingelser

Vederlag for oppdraget

Mission baserer sine honorarer på budsjettprinsippet. Alle oppdrag som utføres skal være godkjent av kunde før oppstart. Om ønskelig kan Mission fakturere etter medgått tid. Estimatet gjelder kun den nevnte sluttleveransen beskrevet under oppgave/sluttprodukt. Øvrige idéer, konsepter og designskisser presentert tilhører Mission. Dette gjelder også alle filer og programmerte løsninger som er brukt i utførelsen av oppgaven/sluttproduktet. Priser kan endres med en måneds skriftlig varsel, med mindre annet er avtalt. Omkostninger i forbindelse med reiser og andre utlegg for kundes regning faktureres etter bilag. Direkte utlegg belastes i henhold til tilbudet. Til dekning av ateliermateriell, fargeutskrift etc. beregner Mission seg 3% av honorarsummen. Mission budsjetterer med møter i våre lokaler. Evt. reisetid til kunde faktureres etter medgått tid til kr 800,- pr. time. Mission fakturerer kunde 35 % av avtalt budsjett ved oppstart, deretter følger faktureringen prosjektets gang. Faktura har 15 dagers forfall, med mindre annet er avtalt. Ved forsinket betaling beregnes renter etter lovens høyeste sats p.t. 8.75% p.a. Ved innkjøp i annen valuta enn NOK dekker kunde eventuelle valutatap.

Organisering av oppdrag

Hver av partene utnevner en prosjektansvarlig for hvert oppdrag. De prosjektansvarlige skal til enhver tid ha fullmakt og myndighet til å ta stilling til ethvert spørsmål som måtte oppstå ved gjennom­føringen eller etter avslutningen av et oppdrag. For møtereferat må skriftlige merknader være mottatt innen den satte frist, ellers regnes innholdet som godkjent av begge parter. Evt. merknader behandles og avgjøres senest i neste kundemøte.

Gjennomføring av oppdraget

Mission kan benytte underleverandører som Mission engasjerer for utførelse av hele eller deler av oppdrag for kunde. Kunde er ansvarlig for at alt materiale som kunde leverer til Mission etter denne avtalen kan utnyttes og benyttes av Mission i oppdrag etter denne avtalen. Mission overtar uten vederlag eiendomsrett til materiell om det ikke er avhentet av kunde innen 30 dager fra leveringsdag.

Endringer av oppdraget

Kunde kan på ethvert tidspunkt skriftlig anmode om at det gjøres tilleggsarbeid i sammenheng med oppdraget. Dersom kunde an­moder om tilleggsarbeid, skal Mission innen en frist på 5 virkedager fra mottaket av anmodningen avgi en skriftlig oppstilling av konsekvensene for oppdragets gjennomføring og leveringsdag, herunder for vederlaget og fremdriftsplanen. Kunde plikter å ta stilling til Missions tilbakemelding innen en frist på 5 virkedager fra mottaket av denne. Alle varsler, krav eller andre meddelelser som skal gis etter avtalen må gis skriftlig til vedkommende parts prosjektansvarlige og til den oppgitte adresse.

Avbestilling av oppdraget

Kunde har rett til å skriftlig avbestille oppdraget innen 10 virkedager før oppdragets leveringsdag. Slik avbestilling får virkning 5 virkedager etter at den er mottatt av Mission. Ved evt. avbestilling gjelder avtalen uforandret i oppsigelsestiden. Avtalen opphører 15 virkedager etter mottatt avbestilling eller etter avtale mellom partene. Ved avbestilling skal kunde godtgjøre Mission etter medgått tid og for alle direkte utlegg og påslag etter reglene i denne avtalen, herunder kostnader knyttet til avvikling av oppdraget. Ved endelig oppgjør får kunde overført bruksrettigheter til alt arbeid som er utført frem til tidspunktet for Missions mottakelse av avbestillingen. Avtaler som er inngått med underleverandører ifm. oppdrag som ikke er fullført før avtalens opphør, skal overføres til kunde mot at kunde overtar ethvert ansvar knyttet til slike avtaler.

Rettighetsforhold knyttet til oppdraget

Kunde overtar eksklusiv bruksrett til oppdraget når honorar er fullt ut betalt. Mission, dets underleverandører og andre tredjemenn i forhold til kunde har og beholder eiendomsretten tilknyttet oppdraget med mindre annet er avtalt. Kunde har rett til å få foretatt endringer i oppdraget, forutsatt at slike endringer er lovlige og ikke krenker tredjemanns rettigheter. Slike endringer må være forhåndsakseptert av Mission og/eller eventuell underleverandør og skal gjennomføres av Mission mot særskilt avtalt vederlag, med mindre noe annet skulle være skriftlig avtalt på forhånd. Retten til produktet kan ikke overdras til andre uten etter Missions samtykke. Mission skal avtale skriftlig med kunde i forhold til hvert enkelt oppdrag som involverer 3. part (eks. fotograf/illustratør) med hensyn til bruksrettigheter. 

Mission er ikke ansvarlig for evt. bruk utover det avtalte. Mission garanterer ikke at oppdraget ikke krenker tredjemanns rettigheter. Slikt ansvar påtas kun etter særskilt skriftlig avtale, hvoretter Mission blant annet kan gjennomføre relevante undersøkelser. Kunde er ansvarlig for at opplysninger og materiale som gis til Mission i forbindelse med oppdraget, ikke innebærer eller kan innebære brudd på bransjekutymer, lovgivning eller rettigheter.

Mission skal under denne forutsetning etter beste evne søke avklart om oppdraget er i strid med bransjekutyme, lovgivning, rettigheter mv.

I forhold til Kunde har Mission etter leveringsdag:

  1. Rett til uten vederlag å vise hele eller deler av Missions bidrag i oppdrag i lukket selskap som reklame for egen virksomhet, konkurranser eller lignende reklamearrangementer. Dette gjelder også eventuelle underleverandører.

  2. Rett til å tillate, og kan selv ta initiativ til, at oppdraget eller deler av dette uten vederlag inngår i medier for massekommunikasjon som omhandler reklame eller design. Kunde har ikke rett til å nekte slik bruk så lenge dette skjer i samsvar med bransje-praksis og ikke i større utstrekning enn formålet berettiger.

Taushetsplikt

Begge parter forplikter seg til å bevare taushet om alle forhold omkring oppdraget, og om hverandres forretningsmessige forhold.

Mislighold

Dersom kunde vil gjøre gjeldende at Mission er vesentlig forsinket i forhold til levering av oppdraget innen leveringsdag, må kunde reklamere skriftlig og senest innen 14 dager. Ved for sen reklamasjon bortfaller ethvert ansvar for Mission. Det samme gjelder dersom kunde vil gjøre gjeldende at det foreligger vesentlig mangel eller har innsigelser mot en faktura utstedt av Mission eller noen som handler på vegne av Mission. Mangler ved utført oppdrag kan Mission rette for egen regning, dersom slik retting lar seg gjennomføre uten vesentlige vansker for kunde og rettingen skjer innen rimelig tid. Dersom slik retting ikke lar seg gjennomføre har kunde krav på erstatning som er en følge av mangelen, med mindre Mission godtgjør at det ikke har opptrådt uaktsomt. Dersom avtalt leveringsdag ikke overholdes og dette påfører kunde tap, har kunde rett til å heve oppdraget. Tilsvarende gjelder dersom den avtalte fremdriftsplan ikke over­holdes og det må antas utvilsomt at avtalt leveringsdag ikke kan bli overholdt. Ved vesentlige forsinkelser som påfører kunde tap, har kunde rett til å heve denne avtalen med øyeblikkelig virkning. Ved mislighold (mangel eller forsinkelse) fra Mission eller noen som Mission hefter for kan den annen part kreve erstatning for dekning av direkte dokumentert tap innenfor følgende regler:

  1. Tapets art og omfang må være adekvat og påregnelig i henhold til vanlige prinsipper om erstatning i kontraktsforhold.

  2. Tap av fortjeneste, indirekte tap, konsekvenstap og andre følge-tap dekkes ikke.

  3. Erstatningskravet kan ikke overstige et beløp tilsvarende det avtalte vederlaget før beregning av evt. avgifter, herunder mva. Reglene foran gjelder ikke dersom vedkommende part har utvist grov uaktsomhet eller forsett.

Force majeure mm

Hvis Mission p.g.a. force majeure blir ute av stand til å oppfylle opp­draget eller slike forhold vanskeliggjør gjennomføringen av oppdraget som forutsatt i avtalen eller bilag hertil, er Mission ikke ansvarlig for forsinkelse, skade eller tap som derved direkte eller indirekte måtte voldes kunde. Mission skal straks underrette kunde hvis slike forhold inntreffer. Når den aktuelle hindring bortfaller, plikter Mission uten ugrunnet opphold å gjenoppta arbeidet med oppdraget.

Tvisteløsning

Tvist vedr. forståelsen av denne avtalen avgjøres etter norsk rett, med mindre begge parter blir enige om noe annet. Partene vedtar Missions hjemting som eneste verneting.

MISSION 2025