Ordliste
I designverdenen kan man møte på mange ord og uttrykk som kan oppleves som fremmede eller rett og slett uforståelige. Her har vi samlet og forklart et utvalg av de mest vanlige ordene og forkortelsene.
A
.ai
Er et vektor-filformat som vanligvis brukes til trykk. Fargeformat: CMYK eller PMS-farger. Oppløsning: kan skaleres uendelig siden det er bygget opp av vektorer i stedet for pixler. Brukes til: logoer, grafikk og illustrasjoner.
B
Brukervennlighet
En kvalitetsmåling av hvor godt spesifikke brukere kan bruke eller navigere i et produkt i en spesifikk kontekst og oppnå et definert mål. Ofte målt i effektivitet og tilfredshet.
Brukertesting
En forskningsmetode eller en prosess for evaluering av et produkt ved å la brukere teste det.
Brukerflyt
Et diagram over en spesifikk brukers vei for å utføre en mer kompleks oppgave. Denne brukerreisen til det ønskede målet kan variere, basert på beslutninger brukeren må ta i samspill med designet. Inneholder forskjellige elementer som nøkkelsider eller -skjermer, brukerhandlinger, brukerbeslutningspunkter og systembeslutninger. Et sett med oppgaveflyter kan bygges inn i en brukerflyt.
C
CMYK
Cyan, Magenta, Gul (Yellow) og Sort (Key color) er de fire standard trykkfargene som brukes ved vanlig trykking for å gjenskape «alle» farger.
Copyright
Den eksklusive, beskyttede retten til å kopiere, distribuere og selge materiell, for eksempel et foto eller en font. Copyright benyttes som uttrykk for en merking som tilkjennegir at et arbeid er beskyttet med tanke på rettigheter og bruk.
CSS
Et språk som brukes til å beskrive hvordan HTML-elementer vises.
CTA
En call-to-action knapp (handlingsfremmende knapp) er et uthevet grensesnittelement som bidrar til å påvirke brukere til å utføre en bestemt handling.
D
dpi
(Dots per inch) eller ppi, les 'oppløsning'.
Design thinking
Design thinking er en ikke-lineær, iterativ prosess som team bruker for å forstå brukere, utfordre forutsetninger, redefinere problemer og skape innovative løsninger for prototyping og testing.
F
Fargepalett
Et forhåndsdefinert sett med farger som skal brukes på ulike flater. Definerer farger for fargeflater, typografi, grafiske elementer m.m. (Fargepaletten definerer som regel ikke farger i foto).
Favicon
Favicon er også kjent som favorittikon, URL-ikon eller nettstedsikon. Det er små ikoner som vises ved siden av et nettsteds URL i nettleser og bokmerker.
Font
Et komplett sett med bokstaver, tall og ulike tegn med et typisk utseende. Eksempler på fonter er Avant Garde, Garamond, Arial o.l.
G
.gif
Er et bildeformat som gjengir et spesifisert antall farger og kan inneholde en sekvens av bilder eller en animasjon. Ved å begrense antall farger kan filene komprimeres. Bruk: skjermbruk (Web, Word, PowerPoint etc.). Fargeformat: RGB. Oppløsning: 72 dpi (lavoppløst).
Grid
Et «usynlig» sett med hjelpelinjer/marger som brukes til å plassere tekst, bilder og grafiske elementer innenfor et format.
H
Hero banner
Seksjonen som kommer rett under hovedmenyen på en nettside. Vanligvis et bilde med en tekst, og muligens en oppfordring til handling (CTA).
HTML
Et markeringsspråk (engelsk markup language) for å utvikle nettsider. I dag er det i praksis en enerådende standard for innholdet i nettsider, og HTML støttes av alle vanlige nettlesere.
I
Informasjonsarkitektur
En praksis som strukturerer informasjon i digitale produkter for å møte brukerens behov. IA hjelper brukerne til enkelt å finne frem og fokusere på oppgavene sine.
J
.jpg
Eller .jpeg er et bildeformat som gjengir alle farger og kan ha valgfri grad av komprimering som gjør filen lettere og raskere. Vanligst brukt til skjermbruk (Web, Word, PowerPoint etc.)?. Fargeformat: RGB. Oppløsning: 72 dpi (lavoppløst).
L
Logo
Et grafisk element som brukes til å identifisere en organisasjon, bedrift, produkt eller tjeneste. Logoer bygger identitet og gjør organisasjonen eller produktet lettere å gjenkjenne og huske.
M
Misjon
En beskrivelse av hva du vil gjøre for å oppnå visjonen din. Den er mer detaljert og pragmatisk, og beskriver bransjen du er i, tjenestene du leverer og typen kunder du sikter mot.
Mockup
En realistisk modell som brukes for presentasjon av et design i praksis eller påført en bestemt overflate. I produktdesign er det et ofte brukt begrep for et tidlig designutkast til et nettsted.
O
Oppgaveflyt
En lineær, sekvensiell vei en bruker må følge for å utføre en bestemt oppgave. Viser trinn en bruker ville tatt for å komme til et bestemt mål eller sluttpunkt. Er vanligvis lineær og enkel.
Oppløsning
Beskrives i dpi eller ppi (pixels per inch) og indikerer størrelsen på pixlene. Bilder til web og skjermbruk gjengis alltid i 72 dpi, mens bilder til bruk i trykk ofte må ha en oppløsning på 300 dpi eller mer for å bli skarpe.
Ordbilde
(Wordmark) er en standardisert tekst logo eller grafisk representasjon av navnet på et selskap, institusjon eller produktnavn og brukes til identifisering og merkevarebygging. I noen tilfeller brukes dette begrepet for å referere til tekstdelen i en sammensatt logo.
P
Padding
Padding er området rundt tekst eller bilde som sørger for at det er nok luft rundt elementene innenfor margen.
Pantone™
Eller PMS-farger er et forhåndsdefinert fargesystem som brukes som referanse eller for å trykke spesialfarger som ikke kan oppnås med CMYK. Man bruker Pantone-farger (eller koder) for å sørge for lik fargegjengivelse i ulike trykkverk og for å kunne trykke farger som for eksempel sølv og gull.
Persona
En representasjon av en målgruppe. Ikke nødvendigvis en ekte person, men konstruert og laget av innsamlede data basert på ekte brukere. Bidrar til empati med brukerne og sikrer at hele teamet designer med et spesifikt mål i tankene.
Piksler
Er de minste byggesteinene i digitale bilder.
.png
Er et bildeformat som gjengir alle farger og kan ha områder med varierende grad av transparens. Populær til skjermbruk der man ønsker å kunne bruke motivet på forskjellige bakgrunner. Bruk: skjermbruk (web, Word, PowerPoint etc.). Fargeformat: RGB. Oppløsning: 72 dpi (lavoppløst).
Ppi
(Pixels per inch) eller dpi, les 'oppløsning'.
Prototype
En simulering av et produktdesign. En måte å teste designet og brukervennligheten på før man videreutvikler det, eller før lansering. Avhengig av formålet kan en ptototype være low- eller high-fidelity.
pt
PT står for Punkt. Vi definerer tekststørrelse i punkter (pt). For eksempel er standard tekststørrelse i Word 12 pt, altså 12 punkt.
Purpose
Purpose (eller formål) er den grunnleggende årsaken til hvorfor du er i virksomhet, utover å tjene penger. Det er ofte basert på en positiv endring du ønsker å se i verden. Det er kilden til motivasjonen din, en intensjonserklæring som bør inspirere andre til å følge etter.
px
PX står for Piksel. Piksel er den minste enheten som brukes innen digital bildelagring. 1 pixel = 0.265 mm. I nettdesign og digitale flater er piksler (px) vanlig for å definere størrelser.
R
Responsiv design
Innebærer at visningen av et digitalt produkt tilpasses slik at det blir optimalt for skjermstørrelsen. Det betyr at f.eks. en nettside vises ulikt på en smarttelefon og en pc-skjerm, men at brukeropplevelsen blir best mulig uansett skjermstørrelse.
RGB
Rød, grønn og blå er de tre fargene som brukes på skjermer for å vise «alle» farger. RGB er basert på lys (mens CMYK og Pantone™ er basert på blekk og trykkfarger). Disse har et større fargerom enn CMYK og Pantone™ og derfor kan ikke alle farger som vises på en skjerm nødvendigvis gjenskapes på trykk.
S
SEO
Søkemotoroptimalisering handler om å optimalisere en nettside for organisk trafikk.
.sit
Komprimerte filer for Mac. Åpnes med Stuffit Expander (eller kompatible programmer).
Spørreundersøkelse
En måte å samle ekte data fra brukere om deres interaksjon og opplevelse med en tjeneste eller et produkt.
.svg
Et vektorbildeformat lagret i XML-språk som beskriver todimensjonal vektor og støtter interaktivitet og animasjon.
Symbol/ikon
Er et grafisk element som er tilskrevet betydninger utover seg selv og som kan brukes som logo eller kombineres med et ordbilde i en logo.
T
.tif
Er et bildeformat til trykk. Fargeformat: CMYK. Oppløsning: 300 dpi (høyoppløst). Brukes til: foto.
Typografi
Typografi er metoden for å fremstille og sette opp tekst. Omfatter fontvalg, størrelser, farger m.m.
Tilgjengelighet
En praksis for å gjøre et produkt eller en tjeneste tilgjengelig for alle. Den gjør det mulig for mennesker med funksjonshemminger å oppfatte, forstå, navigere, samhandle med og bidra til det digitale universet.
U
UI (Brukergrensesnitt)
En designprosess som brukes til å bygge programvaregrensesnitt med fokus på funksjonalitet og estetikk.
UX (Brukeropplevelse)
En designprosess som brukes til å skape meningsfulle og relevante digitale produkter som fokuserer på brukerbehov og deres opplevelse.
V
Valør
Valør er et mål for hvor en gitt farge befinner seg langs aksen lys-mørk.
Vektor-basert grafikk
Grafikk som er bygd opp av bezier-kurver. Denne typen grafikk kan i prinsippet skaleres opp og ned i det uendelige uten at kvaliteten/gjengivelsen forringes, og brukes gjerne til logoer, ikoner og illustrasjoner. Vanlige filformater er .ai og .eps.
Verdier
Kjerneverdier er et felles sett med prinsipper som fungerer som en veiledning for hvordan ansatte, og dermed merkevaren, skal oppføre seg. Verdiene gir en intern veiledning som vil manifestere seg i hvordan virksomheten eller merkevaren vil bli sett utenfra.
Visjon
En uttalelse om hva organisasjonen ønsker å oppnå i fremtiden. Dette er vanligvis en ambisjonsbeskrivelse, som kan inkludere hvilken type virksomhet du vil være, hva du vil tilby og hvor du skal operere.
W
Wireframe
En ikke-estetisk presentasjon av et produkts layout og dets nøkkelfunksjoner. Et produkts skjelett med fokus på prioritering av innhold og tilgjengelige funksjoner, samt tiltenkt brukeratferd.
Z
.zip
Komprimerte filer for PC. Åpnes med WinZip (eller kompatible programmer).