Mer enn tall og grafer: Hvordan gjøre årsrapport design

Bruk årsrapport som branding
 

Bare tanken på å skulle lese en årsrapport kan gi mange hodepine, men det trenger aldeles ikke være sånn. Om man tar en titt på årsrapporter gitt ut av selskaper gjennom årenes løp, bærer mange preg av at dette er noe som er et obligatorisk pliktløp. Men her mener jeg det ligger en tapt mulighet. Årsrapporter som er designet godt med tanke på leseren og ikke bare har side opp og side ned med grafer og tabeller, kan de være en utmerket kanal til å bygge en merkevare.

 

Utnytt de mulighetene som fins i digitalisering

De dagene da alle produserte utfyllende, forseggjorte selskapsbrosjyrer, er talte. Den digitale hverdagen har overtatt mer og mer, og nettsider har overtatt rollen for stedet der interessenter søker etter informasjon om ulike selskaper. Det betyr ikke at behovet for å fortelle om sitt selskap og sin merkevare er borte, men kommunikasjonskanalene man benytter har endret seg. Nettsider er i kraft av sin natur dynamiske, og selskapsbrosjyren risikerer å bli utdatert innen veldig kort tid. Det er derfor et reelt behov for å informere på en enhetlig måte om tingenes tilstand til investorer og øvrige interessenter.

Når man først likevel skal publisere årsregnskap og årsberetning, hvorfor ikke da benytte denne anledningen til merkevarebygging? De som leser årsrapporten er en høyst aktuell og viktig målgruppe for de fleste selskaper. De er allerede interessert og åpen for informasjon, i motsetning til andre som man må anta ikke er opptatt av det du har å si i - og dermed en mye tyngre målgruppe å nå. Derfor mener jeg man har en gylden mulighet til å legge mer i en årsrapport enn akkurat det man er pålagt. Her har man muligheten til å fortelle hvem man er og hva man står for,  komme med en oppsummering av året som har gått og presentere visjoner for den videre veien.

 

Se det hele fra en annen vinkel

Noen vil påstå at årsrapporter er ”boring shit in nice wrapping” og derfor ikke spesielt interessante. Noen rapporter faller dessverre innenfor denne beskrivelsen. Men det trenger ikke å være slik om man velger å se det fra annen vinkel. Dersom man behandler årsrapporten som et magasin eller utvidet presentasjon, vil man også få et annet resultat. Det aller viktigste man må starte med, er å ha en gjennomgående idé og et tydelig budskap for rapporten. Deretter følger innholdet naturlig. I tillegg til det obligatoriske innholdet i rapporten, tenk på hva dere med fordel kan fortelle som vil bygge under den merkevaren dere ønsker å være. Hvilke vinklinger vil passe til konseptet og underbygge opplevelsen av din merkevare?

"Når man først likevel skal publisere årsregnskap og årsberetning, hvorfor ikke da benytte anledningen til merkevarebygging."

Er det milepæler i året som har gått som er spesielt nevneverdige? Hvilke visjoner og planer har dere for året som kommer? Ha mottakeren av rapporten i tankene under arbeidet, slik at innholdet forblir interessant og tilgjengelig. Mye og lang informasjonstekst må deles opp i håndterlige biter, slik at leseren ikke gir opp før han eller hun har begynt. Trekk frem det som er viktig, og bruk design og grafikk til å fortelle det du ønsker. Store tall, supre grafer og spenstige diagrammer appellerer til de fleste. Bruk bilder som er flotte og av god kvalitet, og ikke minst i samme stil. Tenk på at årsrapporten skal kommunisere hvem din merkevare er, og hva den står for, ikke bare illustrere fjorårets resultater. Med andre ord, bildene og illustrasjonene kan heller kommunisere kjernen av merkevaren enn å vise menn i slips og kvinner i drakt rundt et bord. Tekst og bilder bør deretter henge sammen med dette og skape en rød tråd leseren kan følge.

 

Gjør formatet digitalt

I takt med at alt annet går over til å bli mer og mer digitalt, er også årsrapportene for lengst over i et digitalt format. Enkelte selskaper velger til og med å bare publisere årsrapporten på nett. Rapporten vil da kunne ligge lett tilgjengelig for alle som måtte ønske det, og dermed også nå flere lesere. I det digitale formatet ligger det mange spennende muligheter hvor man kan gjøre en årsrapport til en viktig brikke i merkevarebyggingen av selskapet. Animasjon av grafer er et must. Å se tallene og diagrammene faktisk vokse, gir en helt annen opplevelse og fanger oppmerksomhet. Grafikk som beveger seg, videoer i ulike former, intervju av ansatte, styret eller kunder eller alle spennende muligheter som man bør vurdere.

Å skape en solid og god årsrapport krever mye jobb, men om man investerer ressurser i dette, vil det kunne være et medium som kan brukes hele året og skape engasjement utenfor sirkelen av aksjonærer og ansatte.

Les om vårt med arbeid med EVRYs årsrapport som vant gull i Farmandprisen for beste idé og design. Eller les intervjuet med designer for å høre mer om prosessen med å utvikle akkurat denne rapporten.

 
 
Previous
Previous

Eksempler og tips for hvordan du får en moderne årsrapport

Next
Next

E-bok: Alt du trenger å vite om Tone of Voice