Employer branding handler ikke om å rekruttere nye ansatte. Det handler om å differensiere og posisjonere en merkevare tydelig i arbeidsmarkedet, slik at man blir både attraktiv og relevant som arbeidsgiver for de rette menneskene. Og da henvender man seg ikke bare til mulige nye medarbeidere, men i like stor grad til både eksisterende medarbeidere og tidligere medarbeidere.
Fokus på folk
For å lykkes med employer branding må det utarbeides en strategi for hva man søker å oppnå, og hvordan dette skal oppnås. En employer brand-strategi skal bidra til å gi bevissthet inn i alle deler av bedriftens arbeid for å både tiltrekke og beholde de beste medarbeiderne i et marked med stor konkurranse.
Strategien skal være tydelig på hva som er bedriftens styrker mot de ulike målgruppene, gi føringer for budskap mot den enkelte målgruppe, og sikre at kommunikasjonen blir helhetlig. Strategien må forankres godt internt.
«Ethvert selskap trenger å tilføres nytt, friskt blod, og jeg er stolt av å kunne si at takket være Missions hjelp blomstrer det i EVRY. Vi har klart å knytte til oss talenter av et slikt kaliber at det forsterker vår ekspertise og gir kundene våre tjenester i verdensklasse.»
Trond Vinje
Executive Vice President, Human Resources - EVRY (2019)
Hvorfor skulle noen ville jobbe for deg?
Kundefordeler
En strategi som guider selskapet steg for steg til hvordan de kan bli den mest attraktive arbeidsgiveren.
Verktøy, kommunikasjon og opplæring som gjør det mulig å tiltrekke, beholde og utvikle talentfulle medarbeidere.
Hvor lang tid tar det
Gjennomføring av en komplett prosess tar erfaringsmessig fra 9-12 uker.
Vår prosess
① Innsikt
For å utvikle en employer brand strategi trenger vi å ha god innsikt i hva som kjennetegner dagens kultur, ønsket kultur og oppfattelse av merkevaren blant både ansatte og jobbsøkere. Vi analyserer derfor nylige og pågående rekrutteringsaktiviteter og studerer funn fra medarbeiderundersøkelser og merkevarestudier.
Dybdeintervjuer med ledelse, ansatte og jobbsøkere
Spørreundersøkelse ansatte og ledere - oppfattelser kultur
Spørreundersøkelse jobbsøkere og ansatte - oppfattelser merkevare
Utfordringer og muligheter for employer branding
② Definere
Basert på innsikten fra forrige fase utarbeider vi en employer branding rapport som danner grunnlag for en workshop med arbeidsgruppen. Her jobber vi med utvikling av innholdet til ny strategi gjennom fire hovedoppgaver.
Employer Branding rapport:
Mål for employer brand-arbeidet
Resultater kulturkartlegging
Resultater merkevarekartlegging
Identifiserte kvaliteter som gjør merkevaren attraktiv
Benchmarking overfor konkurrenter
Dagens posisjon hos målgruppen
Workshop:
Målgruppeprofiler utviklet for employer brand-arbeidet
Rolle og verdiskaping overfor målgruppene, våre fordeler
Ønsket posisjon hos målgruppen
Definerte forbedringsområder
③ Utvikle
Basert på konklusjoner fra workshop i forrige fase utarbeider vi utkast til strategi, som bearbeides og konkluderes i workshop sammen med arbeidsgruppen.
Workshop:
Employer Value Proposition (EVP)
EVP story
Visuelt employer brand konsept
Drivere for å lykkes med employer brand-arbeidet
Employer brand strategi
④ Aktivere
Employer branding fungerer fra innsiden og ut. Dersom ansatte ikke underbygger troverdigheten til budskapet, vil ikke eksterne gi sin støtte. Vi utarbeider derfor en kommunikasjonsplan med presentasjoner mot ulike interne målgrupper, som samler alle ansatte om den nye retningen.
Plan for hvordan tiltrekke og engasjere de prioriterte målgruppene
Presentasjoner av employer brand for ledere og ansatte