Forskjellen på de som har en sterk og god merkevare og de som ikke har det, er at førstnevnte har tatt kontroll på merkevaren sin og skaper det riktige bildet i hodet, den gode magefølelsen eller det positive omdømmet de ønsker seg. En merkevarestrategi hjelper deg å ta kontroll over merkevaren din.
Hvorfor ha en merkevarestrategi?
En sterk merkevarestrategi må være i tråd med selskapets forretningsstrategi, for å sikre at alle jobber mot samme mål. Merkevarestrategien inneholder seks elementer som til sammen definerer merkevarens identitet og posisjonering.
Uten strategi skjer det ikke noe med merkevaren din. Kanskje får du fremgang, kanskje ikke. Om du ikke vet, har du mest sannsynlig ikke kontroll.
«Med den nye logoen og merkevaren, har vi klart å etablere en helt annen synlighet enn det vi hadde tidligere. Merkevarestrategien har også bidratt til å bygge en veldig sterk og god kultur internt i selskapet. Dette har vært helt avgjørende for at vi har kunnet lykkes med de strategiske målsettingene vi har hatt som virksomhet de siste årene.»
Torgeir Kristiansen
Konserndirektør kommunikasjon og samfunn - Sporveien (2021)
Vet du om merkevaren din i dag oppnår sitt fulle potensiale?
Hvordan vi jobber
Innsiktsbasert prosess der oppdragsgiver velger hvor stor delaktighet de ønsker i prosessen. Våre verktøy har blitt benyttet i mer enn 20 år til å utvikle merkevarestrategier for flere av Norges største selskaper.
Kundefordeler
Med en merkevarestrategi får du kontroll på hvordan merkevaren skal lykkes.
Du vil oppnå en bevisst posisjonering av merkevaren.
Den kreative prosessen med utvikling av identitet blir mer målrettet.
Hvor lang tid tar det
En normal prosess for utvikling av merkevarestrategi vil vanligvis ta ca. 8-12 uker.
Vi kan også kjøre fase 2 og 3 samlet som en sprintprosess over 5 arbeidsdager. Fase 1 vil da gjennomføres på 3-4 uker.
Vår prosess
① Innsikt
Vi starter arbeidet med å gjennomføre en analyse av dagens merkevare for å avdekke hvordan den kommuniserer. Deretter sender vi ut to undersøkelser for å dokumentere ekstern og intern oppfatning av merkevaren. Og til slutt vil intervjuer med nøkkelmedarbeidere og kunder sikre en dyp forståelse av hva som driver atferd og lojalitet.
Brand audit
Spørreundersøkelse ansatte – analyse av hvordan merkevaren oppfattes internt
Spørreundersøkelse kunder – analyse av hvordan merkevaren oppfattes eksternt
Dybdeintervjuer med ansatte og kunder
② Definere
Vi gjennomfører en intern workshop der vi sammen jobber med merkevarestrategien basert på selskapets strategi, samt innsikten fra spørreundersøkelsene og intervjuene i steg 1.
En workshop hvor vi jobber med følgende:
Kategoritilhørighet
Målgrupper
Merkevaredrivere
Merkevarens fordeler
Verdiforslag
Merkevarens personlighet
③ Utvikle
Basert på arbeidet i steg 2 forbereder Mission et utkast til merkevarestrategi, som vi sammen gjennomgår i workshop 2.
En workshop nr. 2 hvor følgende arbeid utføres:
Presentasjon og diskusjon av utkast til merkevarestrategi
Kartlegging og posisjonering av merkevaren i forhold til konkurrentene
Diskusjon rundt alternative strategier
Diskusjon rundt føringer og konsekvenser for merkevaren
Etter workshopen vil det bli laget en justert versjon av merkevarestrategien.
④ Aktivere
Når merkevarestrategien er godkjent vil vi planlegge implementering, definere måleverktøy (KPI-er) for din merkevare, og hvordan merkevarestrategien skal lanseres internt.
Endelig godkjent merkevarestrategi
Forslag til implementeringsplan
Definerte nøkkeltall (KPI-er)
Plan for aktiviteter knyttet til intern lansering