Tjenester

Merkevare-strategi

Hvordan snakker folk om merkevaren din når du ikke er til stede? «Jeg vet ikke» er feil svar.

Forskjellen mellom sterke merkevarer og de som ikke er det, er at de første har tatt regi på hva omverden skal oppleve i møtet med dem. Gjennom en god og sterk merkevarestrategi, er det du som tar kontroll på hva kundene dine føler og hva slags inntrykk de sitter igjen med.


Hvorfor er dette viktig?

Merkevarestrategi handler om å få merkevaren din til å gjøre jobben som kreves for at forretningsstrategien skal lykkes.

Strategien tar for seg markedsføring, salg og ledelse som til sammen bygger en plattform som støtter alle ambisjonene virksomheten din har, og som sikrer at alle jobber mot de samme målene. Prosessen vår tar for seg seks viktige elementer for å definere identitet og posisjonering for merkevaren din.


Hvordan vi jobber

Dette er en innsikt-basert prosess som går over to workshops, der dere selv bestemmer hvor involverte dere ønsker å være. Vi har benyttet metodikken vår i over 20 år og utviklet merkevarestrategier for flere store skandinaviske selskaper.

Merkevarestrategi
innebærer

Kategori­beskrivelse

En tydelig definisjon av hvilke kategori merkevaren tilhører og hvem vi konkurrerer mot. Tilbyr du noe unikt i markedet ditt? Det unike kan være av emosjonell karakter, noe som gjør det vanskeligere for konkurrenter å kopiere.

Målgruppe­definisjon

Du kan ha flere enn én målgruppe, men jo flere målgrupper, desto vanskeligere vil det være å definere tydelig hvem du er til for. Hva ønsker kjernemålgruppen din å oppnå, og hvordan oppfyller dere det?


Merkevare drivere

Drivere er de faktorene som gjør at målgruppen velger en merkevare. Det kan være flere drivere, men rangeringen av disse er viktig. Pris kan være en driver, men det kan også være helt andre faktorer som ligger til grunn for valget, som for eksempel spesifikke produktegenskaper.

Merkefordel

Hvilken fordeler har kjernemålgruppen av merkevare vår? Vi ser ofte etter det som gjør at folk er villige til å betale det lille ekstra for tjenesten eller produktet ditt i forhold til konkurrentenes.


Value proposition

Hvordan uttrykker vi verdiforslaget på en kort og overbevisende måte, som motiverer målgruppen til å velge merkevaren din?

Merkevarens personlighet

Personligheten til en merkevare er de menneskelignende egenskapene og karaktertrekkene som gjør at målgruppen kan gjenkjenne, relatere seg til og føle noe for den. Uten en tydelig personlighet er det vanskelig for målgruppen å knytte emosjonelle bånd til merkevaren. 


Hva vil du oppnå?

  • Sterkere kontroll over merkevaren din, ved at du steg for steg bygger et sterkt og differensiert uttrykk. På denne måten kan du planlegge for suksess.

  • Gir deg verktøyene til å skape emosjonelle bånd overfor målgruppen din. På denne måten vil merkevaren din arbeide på et dypere nivå. 

  • En merkevarestrategi som knytter direkte bånd med forrretningsstrategien og gir deg forutsigbarhet til å oppnå langsiktige forretningsmål.


Når bør vi snakkes?

Når merkevaren din har mistet kraften sin og du må gjenopprette kontakten med kundene dine med fornyet oppmerksomhet og tillit.

Tidsramme
8-12 uker

La oss skape noe magisk sammen!