Hedda Hytter – Merkevareidentitet
Fornyelse av en norsk klassiker
Tjenester
I 2012 startet Mission jobben med å reposisjonere Hedda Hytter. Vi ønsket primært å finne tilbake til Heddas opprinnelige DNA. Vi ville vite hvorfor vi nordmenn så inderlig ønsker å leve ut hyttedrømmen. Vi utviklet en ny identitet med en logo utformet som et monogram og med H-en som symbol. Heddas H er satt sammen av flere elementer, omtrent slik hyttene er det.
Utfordring
Karene bak Hedda-hyttene har satt opp hytter siden sveivetelefonen og blåpapirets dager, så det sier seg selv at mye har forandret seg i bedriften siden den gang. En av de viktigste endringene skjedde i 1990, da hyttearkitekt Jon Haug ble engasjert for å utvikle et nytt elementsystem for hytter. Hans helhetlige tanker om hytteliv dannet grunnlaget for selskapets filosofi, og suksessen lot ikke vente på seg. Hytta med den unike nærheten til naturen ble lansert på akkurat riktig tidspunkt. Etter en rekke suksesser mistet Hedda etter hvert både fokus og markedsandeler. Markedet endret seg, konkurrentene ble flere – og de var aggresive!
Løsning
Mye av identiteten til Hedda Hytter kan i det hele tatt godt forklares med ord som begynner på H: Hedalen, Haug, hytteliv, hyttedrøm, helgeturer, hygge, helhet, håndverk og historie. Video og bilder er blant de bærende elementene for den nye identiteten. Den nye bildestilen reflekterer livet på hytta – under kommunikasjonsskonseptet GOD HELG!
I et tøft konkurransemarked var det viktig å finne et konsept og en posisjon som var unik. Målet er ikke å ta kvantesprang, men å være innovative og moderne innenfor en hyttetradisjon som Hedda hytter har stor respekt for – og er en del av.
Resultat
Den nye identiteten ble lansert vinteren 2013. Her har strategien blant annet vært å posisjonere Hedda Hytter overfor potensielle kunder med design som et foretrukket parameter ved hyttekjøp. Nye konsepter som sportshytter og designhytter har blitt møtt med stor entusiasme og nysgjerrighet i markedet. Den nye identiteten gir ikke bare en dreining mot en større kundemasse, men har også skapt stolthet for egen arbeidsplass de stedene der Hedda produseres – i Hedalen, Skjåk og Suldal. Hedda Hytter har fått flotte tilbakemeldinger blant både eksisterende og potensielle kunder. Den nye katalogen har vært sterkt etterspurt, og det har vært en god økning i kataloghenvendelser via web og sosiale medier.
Levert
Merkevareplattform
Tone of voice
Grafisk profil
Fotobank
Skiltprogram
Brosjyrer
Kampanjer
Presentasjoner
Salgsmateriell
Rekvisita
Vår innfallsvinkel var å modernisere merkevaren uten at den mistet sin opprinnelige sjel. Et nytt og håndlaget monogram ble utviklet som et kvalitetsmerke som skulle representere bygningskvaliteten til produktet. De nye bildene er tatt for å gi inspirasjon til de som vurderer å skaffe seg en hytte og som fascineres av den unike livsstilen som følger med på kjøpet. Den nye merkevareidentiteten er implementert i alle de relevante kanalene, blant annet trykte medier, video og sosiale medier.
Takk til
Art Direction: Kjartan Haugen
Foto: Bjørgli/Bergersen
Styling: Kråkvik D’Orazio