SiO – Merkevareidentitet

Med studenten som midtpunkt

 

Da Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) og Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad (OAS) fusjonerte til én organisasjon var formålet at alle studenter i Oslo skulle få likt og best mulig velferdstilbud. En samlet studentsamskipnad representerer mer enn 60 000 studenter. Dette gjør studentene til en betydelig påvirkningskraft overfor offentlige myndigheter.

Utfordringen var å skape en samlende identitet som begge studentsamskipnadene ville kjenne seg igjen i. SiO bestod av 13 ulike virksomhetsområder som opptrådde som SiOs ansiktet utad.

 

“Mission ga oss en plattform og verktøy som gjorde oss i stand til å forvalte merkevaren vår. Selv om det dukker opp nye plattformer og flater, så ser vi at profilen vår nå fungerer overalt.”


— Thorstein Diesen, Grafisk Designer SiO

(2021)

SiO har en stor mengde studenter de har ansvar for og derfor var det viktig med et design av en logo som er sterk og enkel.
Mission etablerte en bildebank slik at SiO har en merkevare de kan fortsette å bygge bilder rundt.

Utfordring

Logo og profilfarge er sterk og enkel, logo viser en S-i-O. De 3 ringene i symbolet slår ring rundt studenten/samskipnaden i midten.

Med fusjonen økte antall medlemmer og bygningsmasse betraktelig. Når over 60.000 SiO-medlemmer skal forflytte seg i fra lesesaler til kantiner, treningssentre og egne boliger, er det derfor essensielt med god og tydelig skilting. Mange av studentboligene ligger dessuten spredt rundt i byen, og med mange studenter som er nye i byen, ønsket SiO å være en tydelig aktør i bybildet, samt en trygg havn i hverdagen.

Løsning

Identiteten er bygget opp rundt bruk av symbolet som et ikon for samskipnaden. Bildestil skulle fange den menneskelige nærheten som også gir rom for oppfinnsomhet og glimt i øyet.

Mission hadde stor glede av å utvikle sterke konsepter og merkevarer for en rekke av virksomhetsområdene til SiO; SiO Athletica (nytt navn, konsept) og identitet til Deiglig (bakerikonsept på campus).

Et omfattende skiltsystem ble utviklet for å gjøre navigering enklest mulig i ulike avstandsradiuser. Med symbolet plassert øverst/høyt på bygget i stort format, tar SiO klart eierskap til bygget og signaliserer samtidig på lang avstand at ”vi er her”. For en student som er ute og leter, blir dette som et fyrtårn i byens virvar av gater og bygninger. Når en kommer nærmere, vil fasadeskilt med navn på bygningen fortelle at man har funnet fram til riktig sted. Når avstandsradiusen blir kortere, blir nemlig skiltingen mer detaljert og opplyser blant annet om plasseringen i selve bygget som etasje og rom.

Resultat

Dette var en fusjon med funksjon.

Identiteten og skiltsystemet er skapt med studenten i fokus, for å gjøre studenthverdagen enklere. Symbolet fungerer som en naturlig veiviser i bybildet. SiO som organisasjon har fått en mye større grad av gjenkjennelse. Men aller best, ansatte og studenter føler en stolthet og et naturlig eierskap til identiteten!

Designet av logo og profilfarge er sterk og enkel. Identiteten og skiltsystemet skal fremme at studenten er i fokus.
SiO har flere bygg hvor de skal bruke logoen som en gjenkjennelse til identiteten. Merkevaren skal være et skiltsystemet som fremmer studenten.
SiO fikk en plattform og verktøy slik at de kan forvalte merkevareidentiteten sin selv.
Designet og profilen til SiO har den grafiske profilen slik at den fungerer overalt.
 
Designet av logo og de mindre kategoriene støtter opp merkevaren og identiteten.
Merkevareidentiteten til SiO er styrket med en profil og logo som samler studentene.
Et så gjennomført design og merkevareidentitet brukes overalt og fungerer som en plattform som setter studenten i fokus.
SiO har et skiltsystem som er gjennomgående på alle plattformer for å styrke merkevaren.
 
Mission etablerte en bildebank til SiO slik at de har en gjennomgående identitet.
Logo viser identitet og kan brukes på alle områdene SiO vil være synlige.
Merkevareidentiteten er bred, noe som gjør at logo og design brukes på utstyr til studenten noe som gir tillit og viser at studenten er i fokus.
Design av logo og mønsteret gjenspeiler merkevaren og profilen til SiO fungerer i hele Oslo.

La oss skape noe magisk sammen!

Previous
Previous

TINE – Årsrapport

Next
Next

Hedda Hytter – Identitet