Rebranding av Mastercard, Premier League og Oslo Bysykkel

MauveGreen-1.jpg
 

Dette er den første dagen i resten av ditt år. Foran oss ligger en godtepose av nye muligheter. Bak oss ligger det et helt ferdigdesignet år. På godt og vondt. Jeg vil ta for meg noe av det som var godt, nemlig tre merkevarer som opplevde en vellykket re-branding.

 

Rebranding med hell

Mastercard

En logo som ikke lett forsvinner eller blir glemt er det ikoniske logoen for Mastercard, en av verdens mest kjente symboler. Å justere på slike merkevarers symboler er farlig farvann. Selv om man som designer i utgangspunktet alltid skal våge å utfordre det etablerte, må man også ta hensyn til sterke historier og trå varsomt. I dette tilfellet har det vært smart å la det beholde sin opprinnelige form. Noe annet ville vært livsfarlig for selskapet. Det er ikke mange forunt å ha eierskap til et så sterkt og enkelt symbol med de to overlappende sirklene, og det har fått stå mer eller mindre urørt i lang tid. Symbolet i seg selv har kun hatt noen små endringer fra 1968 frem til 1990, men på 90-tallet skjedde det litt, overgangene mellom fargene ble markert med striper. Etter ´96 fikk symbolet stå i fred i 10 år. Den nye versjonen av symbolet er igjen tilbake til opprinnelsen med kun rene sirkler, hvor farger og overlappingen av disse har blitt frisket opp. Selv om symbolet er meget likt slik det har vært er nok typografien den som har gjennomgått størst endring; de er nå tilbake til små bokstaver, i en moderne og enkel sans serif.

 
MAsterCard_BeforeAfter.jpg
 

Differensieringen mellom bedriftsmarkedet og forbrukermarkedet, i form av hver sin logo, er nå borte. Den nye logoen representerer alt og brukes på alle flater der man møter Mastercard.
Som Michael Bierut sa, " Vi lever i en verden der det å motta fæle tweets om jobben du har gjort er det nest verste som kan skje når du lanserer en ny logo – det verste er at ingen merker det". Jeg vil si at de ikke bare har lykkes med å få en moderne og forenklet versjon som fungerer bedre til dagens digitale hverdag, men de har også fått oppmerksomhet rundt det. Design er gjort av Pentagram.

“We’re living in a world where getting nasty tweets about your work is the second worst thing that can happen to people launching new logos—the worst is that nobody notices.”

- Michael Bierut

 

Premier League

Fotballsesongen 16/17 i England ble sparket i gang med en modernisert og frisk ny identitet. Symbolet med løven fremstår i en ny versjon, omformet fra å være en helfigur til kun hodet med en krone. Til og med fotballen er borte. Resultatet levner likevel ingen tvil, dette kommuniserer fremdeles uten tvil både autoritet og kraft. Alt er bold, modernisert og forenklet; fra fargepalett til typografi. Og det er så forfriskende å se en aktør i sportsverdenen bevege seg bort fra graderinger i alle himmelretninger, metallisk look og andre effekter. Rene og kraftige fargeflater, duotonebilder i matchende palett, men likevel rom for uendelige muligheter. En klar beskjed til andre aktører i denne verden - som NHL, NFL og så videre. Se og lær. Det er DesignStudio og Robin Brand Consultants som står for design her.

 
PremierLeague_BeforeAfter.jpg
 

Oslo Bysykkel

Her hjemme har det også skjedd spennende ting, og jeg vil gjerne trekke frem redesignet av Oslo Bysykkel. Med nye eiere ble det også ny satsing på bysyklene i Oslo, og med dette også et realt løft på grafikken og brukertjenesten. Logoen er fremdeles basert på sykkelen, men nå med en god dose personlighet og sjarm. Den animerte versjonen kan endre seg fra sykkel til ulike ansiktsuttrykk som blunker og reagerer til omgivelsene. Den er enkel og klar, og likevel så allsidig. Tjenestene har også blitt utvidet i stor grad, med en stor økning i antall sykler og stasjoner sammen med en veldig brukervennlig app som gjør det enklere å finne stasjoner og antall sykler/låser, samt låse opp en sykkel. Dette har vært et stort løft både grafisk og tjenestemessig som er godt synlig i bybildet. Dette er en tjeneste som gjør hverdagen for folk flest smidigere og enklere. Og jeg synes det grafiske uttrykket virkelig matcher dette. Jeg er selv en hyppig bruker av tjensten og er stor fan! Design er kreditert Heydays.

 
OsloBysykkel.jpg
 
Fargepaletten er et av de få elementene som står igjen fra tidligere, ellers har alt i profilen fått et redesign. Det bærende konseptet er de uttrykksfulle ikonene eller variantene av symbolet. Sjarmerende, smart og passende i denne emoji-tidsalderen

Fargepaletten er et av de få elementene som står igjen fra tidligere, ellers har alt i profilen fått et redesign. Det bærende konseptet er de uttrykksfulle ikonene eller variantene av symbolet. Sjarmerende, smart og passende i denne emoji-tidsalderen.

 
Previous
Previous

Hva er riktig fokus av kommunikasjon i design?

Next
Next

2016. Et år med formål.