Evolusjon møter revolusjon
Det var med store forventninger Mission dro til New York i april, ikke ene og alene for å oppleve og lytte til ledere fra de store kjente merkevarene, men for selv å delta som en av hovedbidragsyterne. Bård Annweiler, daglig leder i Mission, holdt et innlegg på åpningsdagen til et publikum bestående av kreative ledere fra noen av de største amerikanske merkevarene, inkludert Fast Company, Nike, Google og Instagram.
Med Mission til New York
Vi benyttet også anledningen til å sniklansere vår kommende bok Point of purpose. Boken presenterer en helt ny tilnærming til lederskap. Den henvender seg til investorer, gründere og ledere som forstår viktigheten av å inkludere merkevaren i alt de sier og gjør. I boken gir vi gode eksempler på hvilken kraft som ligger i et godt definert Purpose – hvordan man evner å engasjere, motivere, oppnå suksess og skape lønnsomhet på tvers av interessegrupper.
Boken kommer for salg på Amazon i løpet av sommeren. Meld deg på vårt nyhetsbrev og bli blant de første til å få tak i boken.
Så ombord på flyet til New York hadde vi ikke så rent få sommerfugler i magen. Men mest av alt var vi stolte og forventningsfulle.
En ny verden av designnerder
FUSE rettet i år søkelyset mot pionerene innen såkalte «disruptive» merkevarer og presenterte dessuten suksesshistorier fra ulike oppstartvirksomheter. Det overordnede temaet for konferansen var oppsummert i POP: Purpose, Opportunity, Profit. FUSE gir meg som konsulent alltid både faglig påfyll og fornyet inspirasjon. Innsikten og kunnskapen vi som byrå får på slike konferanser som FUSE, er viktig for fortsatt å hevde oss som eksperter og innovatører innen vårt fagområde. Årets FUSE ga meg innblikk i noe av det som de dyktigste i bransjen tenker og står for: De som utfordrer hegemoniet, forandrer merkevarelandskapet og måten vi mennesker lever i det. Gjennom å høre på deres fortellinger og dele mine erfaringer med dem, kjente jeg meg i sentrum for det som branding dypest sett handler om. Det var en god følelse å få bekreftet.
Her er noen av mine erfaringer fra konferansen som jeg ønsker å dele:
Konferansen startet med en inspirerende vandring gatelangs i storbyen. Slike «TrenzWalks» har blitt vanlige å arrangere i forbindelse med seminarer lagt til store byer. På den måten får man et innblikk i hva som gir designere inspirasjon. I tillegg besøkte vi Etsy’s hovedkontor i Brooklyn, Etsy er en markedsplass hvor nesten 30 millioner kjøpere rundt om i verden finner sine unike kreasjoner. En utrolig inspirerende arbeidsplass i Brooklyn. Etter lunsj besøkte jeg HelloFresh som er tilbyder av matkasser og tittet inn i deres krysstallkule for å lære mer om hjemlevering av fersk mat til newyorkere i fremtiden.
På dag to av konferansen kunne man velge å fokusere på de store kjente merkevarene som L’Oréal, Chobani, Microsoft, Wells Fargo og Morgans Hotel Group, eller så kunne velge å lytte til fremtidens ikoniske merkevarer fra oppstartbedriftene HelloFresh, SoapBox, Etsy, Sprout Innovation og Charity: Water. Begge alternativer hadde sterke bidragsytere som delte sine historier og erfaringer og oppfordret salen til å fortsette å stå på, spre glede og optimisme gjennom design som differensieringsverktøy og ta designrevolusjonen videre. På den tredje dagen sto blant annet utrolig inspirerende Mark Smith, Nike’s Creative Director of Innovation, Robert Stein, Product Director hos Instagram og Robert Wong, VD for Google Creative Labs på talerlisten.
Kort fortalt var alle talere, inklusiv vår egen Bård Annweiler opptatt av følgende:
Besluttsomhet og fokus
Hvordan kan det ha seg at merkevarer med et tydelig purpose står sterkere? Det er fordi det å ha et purpose gir styrket fokus og samler bedriftens investorer, ledere og ansatte om ett felles mål. Som designere levendegjør vi merkevarestrategien og skaper merkevareopplevelser som folk ønsker seg. Men vi må jobbe målrettet i vårt designarbeid slik at vi evner å forenkle budskap og produkter og tjenester. Som designere skaper og vedlikeholder vi det båndet som knytter alle komponentene i en merkevare sammen, ikke begrenset til kun å gjelde merkevarens kontaktpunkter. Det menneskelige aspektet står naturligvis sentralt her.
Smidighet og fart
Markedet er i stadig endring, dette gjelder for alle bransjer. Produkter og tjenester dukker opp hele tiden, noen faller fort fra, men mange består. Det er en litt sånn «vil du være med, så heng på» -stemning som rår. MEN man skal ikke være med på alt! Vinnerne i et marked i stadig endring er de som evner å forenkle – fokusere og skape meningsfulle opplevelser for oss forbrukere. For det er nettopp det vi som forbrukere forventer oss av dagens merkevarer. Opplevelser. Evner du å engasjere, har du lykkes. Da fremstår du som unik! Oppfordringen var altså klar: gjør et grundig forarbeid, design, test, gjenta. Og være kjapp.
Ekthet og ikke trender
Ekthet og merkevareløfte går hånd i hånd. Merkevarer som er ekte, leverer på løftet sitt. Folk husker og tror på historier, men dersom du hele tiden heller higer etter å være trendy, ender du opp med å oppfattes som falsk og lite troverdig. I stedet bør du holde deg orientert om trender. La deg gjerne inspirere av dem, lær av dem, men gjør deg ikke avhengig av dem. Prøv ut og oppnå viktig erfaring gjennom å jobbe med folk for å forstå hvilken kraft design kan ha på kultur, innovasjon og dermed utviklingen av produkter og tjenester!