Merkevaren forteller verden hvem du er, har du en strategisk intensjon?
Alle bedrifter har en merkevare. Smarte bedrifter er bevisst på dette. De bruker merkevaren strategisk for å oppnå ønsket resultat.
Hvorfor trenger du en merkevare?
Alle bedrifter har en merkevare, uansett om de er bevisst det eller ikke. Fra den dagen du starter opp en virksomhet vil navn, produkt og måten du presenterer bedriften på si noe om hva slags virksomhet du representerer.
Smarte bedrifter er bevisst dette, og forstår at utvikling av merkevaren vil være et viktig verktøy for bedriften hvis det blir brukt riktig. De bruker merkevaren strategisk for å oppnå ønsket effekt.
Ettersom bedriften utvikler seg vil den støte på flere kommunikasjonsutfordringer utover for eksempel behovet for å øke salget. Dette kan være alt fra å gå inn i nye markeder til å skille seg ut i forhold til konkurrentene. Bedriften ønsker kanskje å ansette folk, og vil da være ivrig etter å bruke merkevaren som en spydspiss i forhold til rekruttering.
Et annet scenario kan være at bedriften har behov for å hente inn kapital og dermed bruker merkevaren bevisst for å tiltrekke seg investorer. En tydelig og sterk merkevare er en verdi som setter deg i kontakt med folk som betyr noe for deg, viser hvem du er, skaper dialog og ikke minst setter dagsorden.
Sjekkliste
Er merkevaren din utformet med en strategisk intensjon for øyet?
Bruker du merkevaren for å oppnå forretningsmessige mål?
Vurderer du dine mål løpende. Vil merkevaren hjelpe deg å nå disse?