Hvordan EVRY vant gull for beste idé og design av årsrapport i Farmandprisen

EVRY_--rsrapport.jpg
 

Som Nordens ledende IT-selskap har EVRY omfattende leveranser til norsk og nordisk næringsliv, finanssektoren og offentlige virksomheter innen stat, kommune og helsesektor. EVRY står bak en rekke innovasjoner som har endret og forenklet folks måte å bruke tjenester i samfunnet på.

Les e-boken vår om branding og design av årsrapporter.

 

Jeg tok en prat med Hege Homstvedt, seniordesigner i Mission, for å høre mer om prisene EVRY vant under Farmandprisen i fjor og om arbeidet med årets årsrapport, også den skreddersydd for en digital tidsalder.

Vi gjorde det jo veldig bra i Farmandprisen i fjor. Hvordan gikk det med oss der?

Det var ikke vi, da. Det var jo EVRY som gjorde det bra. De vant gull i kategorien "Idé og design" og "beste nettsted - ikke børsnotert", sølv i kategorien "Årsrapport på nett".

De hadde ganske store ambisjoner på forhånd når det gjaldt Farmandprisen, hadde de ikke?

Det ble tidlig kommunisert at de hadde høye ambisjoner, og at de skulle levere det inn til Farmand.

Og nå er du i avsluttende fase i årets versjon. Hva er det som er viktig for deg når det gjelder årsrapporter?

En årsrapport er en spesiell genre. Det er jo en veldig spesifikk målgruppe som leser årsrapporter. De har et veldig viktig, men ofte noe tørt innhold. Det er mye tall, mye strategi og mye tekst. Så trikset er å prøve og gjøre det mer lettlest og lettfattelig også for folk som ikke er helt inne i det regnskapsmessige. Det er viktig å ha et konsept og en gjennomgående rød tråd, når det gjelder designet.

Hva var den røde tråden i fjorårets utgave?

Fjorårets utgave het Digital Advantage, det samme som kundens nye, strategiske budskap. EVRY gjorde en rebranding i fjor, så dét var gjennomgående for hele prosessen. Digital Advantage er fremdeles det strategiske budskapet i år, men konseptet for årets rapport er Kundesentrisk innovasjon. Da forklarer vi hvordan Digital Advantage kommer til syne, eller til uttrykk, for kundene, og hva det resulterer i for dem og for kundens kunder, ikke minst. Vi vil forklare hva det er EVRY egentlig gjør, hva de leverer, prøve å forklare det for en som ikke har IT-bakgrunn, for eksempel.

 
EVRY årsrapport 2015 - papirutgave

EVRY årsrapport 2015 - papirutgave

 

Betyr det at man bruker årsrapporten til noe mer enn bare en økonomisk rapport? Den har også en ren profilerende verdi utover de tallene den har å bidra med?

Ja, den vil kunne brukes på flere måter. Jeg vet at EVRY har brukt den digitale versjonen i flere presentasjoner overfor investorer. På nett må man jo tenke på en helt annen måte. En årsrapport har veldig mye innhold og tekst, og det er ikke så forenlig med en skjerm, spesielt ikke i mindre formater som mobil eller nettbrett. Så da må man dele opp informasjonen på en annen måte, ha de teksttunge bolkene som nedlastbare pdf-er, for eksempel. Så resultatet er en kombinasjon av overordnede kapittelinndelinger, og det som ligger som underside på nettversjonen. Mer detaljert tekst må du kunne laste ned i egne pdf-er. Så kan man selvfølgelig ha film da, eller animasjon. Det valgte vi å bruke her, noe som gjør årsrapporten mer levende og interaktiv.

Beveger man seg ikke da over i noe litt annet enn det en årsrapport tradisjonelt har dreid seg om? Når det nesten får et slags underholdningspreg. Ikke underholdning kanskje, men man bruker mediet på en ny måte.

Man bruker det som en utvidet selskapsbrosjyre. De færreste gir jo ut det nå for tiden, man bruker nettsiden sin. Men med årsrapporten kan man kombinere det.

Årsrapporter har tradisjonelt blitt litt uglesett, er det fortsatt sånn?

Både ja og nei. Jeg husker Anne Lindmo, var konferansier på prisutdelingen Visuelt, arrangert av Grafill, et år. Når hun kom til kategorien Årsrapport, innledet hun med å si at dette var ”boring shit in nice wrapping”, med glimt i øyet. Vår jobb er jo blant annet å sørge for at det blir noe mye mer enn bare det.

Er det lettere å gjøre en årsrapport spennende på nett?

Det å kunne putte inn filmsnutter og andre ting vil kunne myke opp uttrykket og gjøre det mer interessant for flere enn investorene og de som lurer på om de skal kjøpe en aksje eller to. Det at Farmandprisen har en kategori som heter Idé og design tyder jo på at det er litt gjevt å få det til å se fint ut også, at det ikke bare handler om at regnskapstallene skal stemme.

Er det mange som fortsatt behandler årsrapporten litt stemoderlig, synes du?

Man merker jo at det er et nødvendig onde for noen, at dette er noe som bare må gjøres. For andre er dette en nyttig oppsummering av fjorårets arbeid. Det er som med mye annet, man er mest opptatt av det som er viktig for det en selv jobber med til daglig.

Blir det slik at økonomene styrer designen?

Nei, det synes jeg ikke. Det er gjerne styrt av markedsavdelingen eller liknende. Regnskap leverer tallene, og den seksjonen blir behandlet på en egen måte.

Hva er det du liker best med den jobben dere gjorde i fjor, den EVRY vant på?

Den digitale delen er desidert mest spennende, synes jeg. Der synes jeg vi klarte å gjøre årsrapporten til et mer interessant og spennende medium med fine effekter.

Hvilke forskjeller mellom papirutgaven og den elektroniske varianten er det man må tenke på?

Det bør være en klar link mellom papirutgaven og den elektroniske. Ideelt sett bør det være en helhetlig tanke og samme konsept og uttrykk. Men det er to helt forskjellige medium, så det må tilpasses ganske mye, ref. det med mengde tekst, lesbarhet på skjerm, og at ting skal være responsivt til ulike skjermstørrelser og medium.

Så selv på en mobil skal man kunne lese en årsrapport?

Ja, men jeg ville ikke anbefale å lese vedleggene der, da er det bedre å maile deg selv en pdf, for eksempel. Hvis du skal lese den, så ville jeg nok anbefalt nettbrett eller noe sånt. Men det er en del av oppgaven å hente ut en nøkkelinformasjonen slik at alle de som ikke leser alt i detalj likevel får med seg hovedpunktene. Det er noe vi har jobbet ganske mye med i år, sammen med kunden, hente ut små anekdoter, tall, grafer og så bruke de på siden av den løpende, lange teksten. Skal du bare bla igjennom, får du med deg hovedpunktene. Rapporten skal med andre ord være brukervennlig uansett hvor dypt eller overfladisk du leser den. Vi har tenkt litt sånn som avisene gjør, vi trekker ut nøkkelinformasjon og gjør det mest mulig leservennlig. Det er det vi har jobbet mest med i år.

 
EVRY - årsrapport på mobil

EVRY - årsrapport på mobil

 

Er det å ha tellekanter på alt noe av det viktigste når det gjelder det å lage årsrapporter?

Det er kjempeviktig å ha et system som fungerer. Det er viktig å være leken, men innenfor visse rammer. Det er sikkert derfor mange designere synes at årsrapporter er problematiske, fordi det er så veldig omfattende regler for hva du kan og ikke kan gjøre.

Har dere klart å snu det litt, slik at dere ser utfordringen i det å bevege dere på et så smalt felt?

Heldigvis har vi en kunde som har lyst til å gjøre noe spennende på dette området, og som har lyst til å vinne i Farmandprisen - og begeistre juryen.

Hva skiller årets produkt fra fjorårets?

Vet ikke om jeg skal avsløre de hemmelige triksene her. Vi har fått en tilbakemelding fra fjorårets jury og lest den veldig nøye. Vi har også samarbeidet med en fra et revisjonsfirma, en som er spesialist på årsrapporter. En som kan se på det i forhold til hvordan rapporteringen skal skje, hva som er riktig å gjøre i forhold til mål og målsetning, og hvordan støtte det opp med resultater.

Så det går på hvordan tallene fremstår på riktigst måte?

Ikke bare tallene, men hva slags strategi har selskapet fremover. Hvilke mål har de? Hva har de gjort for å nå de målene, og hvilke resultater har de? Vi har også laget flere grafer i forhold til tall og resultater, noe som gjør det hele mer tydelig og tilgjengelig. Vi har også gjort noen nye grep i forhold til navigasjon i den trykte versjonen. Vi har delt inn i tydeligere kapitler og fargekodet, men de største grepene er nok på innholdet. Det gjelder både nett og print. Dessuten skal begge versjoner fungere både på engelsk og norsk.

Dere har hatt mye besøk av EVRY her på byrået i det siste?

Ja, det er mye korrektur og rettelser i et sånt prosjekt, så det har vært greit å ha kort vei mellom EVRY og designerne.

Er det en arbeidsbetingelse at det skal være hektisk i slutten av en skikkelig årsrapport?

I de årsrapportene jeg har gjort har det alltid vært hektisk på slutten. Det har gått utover påskeferier og nattesøvn og sånt. Men det er fordi innholdet gjerne kommer veldig sent i forhold til deadline, som er generalforsamlingen. Den datoen er ofte skrevet i stein og sjelden mulig å flytte på. Det er mye pirk på slutten, med interne korrekturer, revisorer og advokater som alle er opptatt av at alt blir korrekt. Hos EVRY er det mange aktører som er involvert og dermed må godkjenne innholdet som omhandler deres ansvarsområder. Derfor blir også korrekturrundene litt mer kompliserte enn om det kun skulle gå via et par personer. Det er til og med noen kunder involvert, for nytt av året er tre kundecase som viser hva EVRY leverer for kundene sine, og hvordan disse tjenestene utgjør en forskjell i kundens hverdag.

Hvilke prosjekter dreier det seg om?

Det er Sparebank 1 for EVRY Financial Services, for EVRY Norge har vi Telenor og for Sverige har vi Näcka kommun, den siste i forbindelse med løsninger for Smarter Cities.

Hva er ambisjonene for årets Farmandpris?

Det spørs hvem du spør. Kunden ønsker å oppnå best mulig resultat i konkurransen. Men ingen kan garantere gull. Det kommer an på så mye. Er det samme jury i år? Kriteriene er nok de samme, men ulike mennesker kan tolke det forskjellig. Og hva gjør konkurrentene, det er egentlig det som er viktigst. Hva leverer de?

Hva er det du synes har blitt bedre i årets rapport? Er det tydeligheten?

Jeg har ikke noe grunnlag for å svare på hvordan en revisor oppfatter den, men med mine øyne synes jeg vi har vært flinke til å bevise for kundens kunde hva EVRY står for, hva de gjør, hva de leverer og i tillegg har vi ved hjelp av grafer og liknende klart å vise resultatene tydeligere. Jeg synes at det kreative har blitt enda bedre enn for å være helt ærlig, og jeg synes kunden har vært mer åpen for forslag til mulige løsninger i år. Så det har vært et veldig positivt samarbeid.

Les mer om vårt prosjekt for EVRY her.

 
Previous
Previous

Sett av tid til å være kreativ

Next
Next

Hvordan vinne millenniumgenerasjonens hjerte?