Hvordan vinne millenniumgenerasjonens hjerte?

Produktdesign_Millenniumsgenerasjonen_Mission.jpg
 

I en tidligere artikkel snakket jeg om typiske særtrekk ved denne generasjonen og hvordan de skiller seg fra andre generasjoner som kunder, ansatte og entreprenører. Millenniumsgenerasjonen er den første generasjonen som har vokst opp omgitt av ”instant gratification” eller øyeblikkelig tilfredstillelse ved hjelp av teknologi og digitale media.

 

”Millennials” som de kalles på engelsk (unge født i perioden 1980-2000) har ikke levd uten mobiltelefon, e-post, eller Google. Internett har vært og er deres døråpner til verden! Undersøkelser viser at i løpet av 2017 vil denne generasjonen unge utgjøre det største antall brukere online, og de vil ha mer kjøpekraft enn noen generasjon før dem, inkludert baby-boomere. Som representanter for alt digitalt, sosialt og teknologisk utgjør denne generasjonen en ekstrem påvirkningskraft på fremtidens trender og markeder.

I denne artikkelen vil jeg derfor dvele litt mer rundt hva som er viktig å være klar over når du skal designe produkter og tjenester eller kampanjer som skal treffe denne gjengen midt i hjertet. Jeg har konsentrert meg om 4 enkle hovedpunkter jeg mener du som markedsfører bør kjenne til når det gjelder denne målgruppen.

Fire hensyn ved design av produkter og tjenester til millenniumsgenerasjonen

1. De er (ofte) forfulgt av suksess

Vi lever i en verden der selskaper som Facebook, Pinterest og Snapchat ikke bare har skapt sine egne markeder og møteplasser, disse selskapene har også bygget et samfunn og staket ut en kurs som har endret økonomien og verden vi lever i. I hvert av disse selskapene er millenniumsgenerasjonen representert som både ledere og grunnleggere. Det er de som jobber i disse selskapene vi ønsker skal teste ut ideen vår eller produktet vårt, det er denne generasjonen vi ønsker skal si oss sin mening om vårt produkt eller vårt design, for de er kjent for å være ærlige, de er åpne for nye ting og tester, deler og liker mer enn gjerne. Men de er også nådeløse personligheter. Skal du derfor teste din idé, ditt produkt eller tjeneste møt forberedt, å feile overfor denne målgruppen er ikke et alternativ.

2. De griper øyeblikket

Millenniumsgenerasjonen ønsker enkelhet, hurtighet og effektivitet når de søker informasjon, kommuniserer med andre eller ønsker å kjøpe en tjeneste eller et produkt. Øyeblikkelig tilfredstillelse er en avgjørende faktor for om de liker og kjøper noe. Denne generasjonen går alltid med mobilen i hånden, og signaliserer med dette at de er ”på” hele tiden. Umiddelbar respons er deres normale parameter og tjenester som klarer å utnytte dette har allerede en stor konkurransefordel som de bør videreutvikle. For oss som designer tjenester og produkter er effektivitet derfor et viktig parameter for suksess, noe som kan gå på bekostning av kvalitet og som igjen kan bety at vi mislykkes på litt lengre sikt i et konkurranseutsatt marked.

Nyere forbrukerundersøkelser foretatt i USA viser at hvis unge mennesker ikke får umiddelbar respons på en forespørsel, vil halvparten forlate nettstedet umiddelbart. Mange i denne generasjonen som jeg har snakket med forteller at det er utelukket å handle på et nettsted som ikke har en chatte-funksjon, der spørsmål og svar kan luftes og besvares.

Som jeg nevnte i min forrige artikkel, er dette en gruppe mennesker som elsker å være sosiale og stille spørsmål. De er nysgjerrige og kjøper sjelden noe alene, de må ta en avsjekk med familie, venner eller chatte-apper, og de bruker ofte ekstremt mye tid for å sjekke ut et produkt eller en tjeneste de er interessert i. Skal du vinne hjerter og få suksess hos denne generasjonen må du altså evne å engasjere, og være tilgjengelig!

3. De bruker # som uttrykksform

Millenniumsgenerasjonen tyr til sosiale media for nesten alt! Det inkluderer både meningsytring og bursdagshilsener. Og du trenger ikke tilhøre denne generasjonen for å ty til sosiale media i tide og utide, både Jørgen Hattemaker og president Trump tvitrer morgen, middag, kveld og natt. Denne ustoppelige dialogen som når ut til alle kriker og kroker i en hel verden, har fått store bedrifter og organisasjoner til å tenke nøye igjennom hvordan de kan lansere sine produkter og tjenester, og ikke minst se på viktigheten av eget omdømme og bedriftskultur, og hvordan de påvirker miljø og samfunn. Millenniumsgenerasjonen er kjent for å anmelde, blogge og poste videoer på YouTube og Instagram for produkter de elsker og hater. Ifølge en Harvard-rapport bruker denne generasjonen over 25 timer ukentlig på nettet, og hva er det de er mest opptatt av? Innholdsdrevne nettsider. Det viser seg at de er nærmest besatt av innhold. De surfer, finkjemmer og leser alt de kommer over på sosiale media, fordi dette gir dem følelsen av viktighet, myndighet, nærmest en følelse av mestring i bare det å lese interessant stoff om et tema de engasjerer seg i og for. Det er derfor vi ser en økende tendens til at merkevarer med et klart formulert formål høster suksess hos denne generasjonen.

TOMS og Bucketfeet er gode eksempler på merkevarer med en historie og vilje til å gi tilbake.

4. De elsker selskaper som skriver under på at ærlighet varer lengst

Hvis du skal fortelle en generasjon at ditt produkt eller tjeneste vil gjøre livet deres bedre, da må du tro på det selv! Dessuten må du vise at du tror på dette. Millenniumsgenerasjonen har fulgt og støttet organisasjoner og selskaper med en tilsynelatende god sak siden de var små. De er mer bevisste når det kommer til å donere og støtte enn noen andre, og de er selvbevisste nok til å skjønne at det de støtter skal gi dem noe tilbake!

Bucketfeet oppsto på denne måten. To unge grafiske studenter slet med å få seg jobb, så fant de ut at de kunne skape sin egen arbeidsplass, skaffe unge kreative i samme situasjon en jobb eller et springbrett mot en kreativ karriere, og i kjent millenniumsånd gi tilbake til samfunnet. På et seminar i fjor hadde jeg gleden av å møte en av gründerne for selskapet. Han fortalte at Bucketfeets formål er å koble mennesker gjennom kunst, de skal selge sko med en historie som gjør verden til et bedre sted! Leser du deres historie, vil du forstå - og kanskje kjøper du deg et par sko også! Bucketfeet har oppnådd suksess fordi de har vært ærlige hele veien i forhold til at alle som bidrar skal få sin del av kaken.

Millenniumsgenerasjonen ønsker merkevarer som reflekterer dem og deres leveregler, så enkelt og så vanskelig.

Hvis jeg skal gi deg som markedsfører et godt råd om denne generasjonen, husk dette:

Personlighet er nøkkelen til suksess for denne målgruppen

Millenniumsgenerasjonen ønsker produkter og tjenester som passer inn i deres raske og påloggede verden. De vokste opp tilkoblet en hel verden, og mens mange av dem foretrekker Messenger og Twitter fremfor personlig dialog og kontakt, overrasker det meg at veldig mange bryr seg om organisasjoner, selskaper, enkeltindivider og miljø på et dypt personlig plan. Det er derfor viktig å være klar over at dette er generasjonen som har et ben godt plantet i den digitale verden - en verden der det meste foregår på et platonisk plan. Mens det andre benet står like støtt i den mer følelsesrike verden, der omtanken og engasjementet er stort! Merkevarer som har et meningsfylt formål, som evner å engasjere og kommunisere en ærlig og god merkevarehistorie, som er lett å forstå og dermed like, vinner ofte mye hos denne generasjonen. Millenniumsgenerasjonen ønsker merkevarer som reflekterer dem og deres leveregler, så enkelt og så vanskelig.

Likte du dette, bør du også lese om hvorfor det lønner seg å forstå forbruksvanene til milleniumsgenerasjonen.

 
Previous
Previous

Hvordan EVRY vant gull for beste idé og design av årsrapport i Farmandprisen

Next
Next

Hvordan bygge merkevaremomentum ut over selve lanseringen?