Erfaringer fra Yale
Hege er langt fra ny i designbransjen. Hun har jobbet i Mission siden 2002 og har i tillegg erfaring fra andre byråer. Med studier fra San Francisco i bagasjen har hun alltid hatt en utforskende holdning til læring og beskriver seg selv som vitebegjærlig. Over tid hadde hun vært på utkikk etter et kurs som kunne gi henne en ny gnist og inspirasjon.
Det var derfor en perfekt match da hennes leder på jobben foreslo programmet Business Perspectives for Creative Leaders ved det anerkjente Yale University i Connecticut, USA. Kursets innhold og tidspunkt passet utmerket, og Hege grep muligheten med begge hender.
Programmet, som gikk over et semester våren 2024, var innholdsrikt og fokusert på temaer som blant annet positiv ledelse, beslutningstaking, forhandlinger, regnskap og forretningsmodeller. Det som gjorde kurset unikt, var at det var skreddersydd for erfarne designere og andre med kreative yrker, som enten allerede hadde et lederansvar eller ønsket å posisjonere seg for dette fremover. Kurset er utviklet i samarbeid med The American Institute of Graphic Arts (AIGA).
Hege er begeistret for kursets innhold: «Det var utrolig inspirerende å lære fra så mange dyktige forelesere.» Flere av medstudentene kom fra store kjente selskaper der de jobbet som del av et større markedsteam. Ifølge Hege er in-house designere vanligere i USA enn her hjemme, selv om man ser at dette er i ferd med å få fotfeste også i en del større norske selskaper. Ifølge Hege var det interessant og nyttig å høre mer om de utfordringene de andre studentene opplevde i sitt arbeid.
En av de viktigste lærdommene fra kurset var betydningen av å fremheve design og merkevarebygging tidlig i strategiprosessen. Hege understreker at dette er et område hvor mange bedrifter både i USA og Norge slurver. I økonomisk utfordrende tider er det ofte design- og merkevarebudsjettene som kuttes først, selv om det faktisk er i slike tider man bør investere på disse områdene for å sikre en sterkere posisjon når markedet bedrer seg.
Økt nysgjerrighet og styrket selvtillit
Kurset har vekket Heges nysgjerrighet ytterligere, og hun har allerede bestilt flere av de anbefalte bøkene som foreleserne trakk frem. «Jeg skulle ønske at kurset hadde vart enda lenger,» sier hun og forteller hvordan det har gitt henne et økt driv til å utfordre seg selv, både profesjonelt og personlig. I den siste tiden har hun da også dyrket sin lidenskap for kunst ved å leie plass i et kunstnerkollektiv, noe som gir henne muligheten til å utforske sin egen kreativitet. «Det er viktig for meg å dyrke kreativiteten min», forklarer Hege.
Etter Yale-oppholdet har Hege opplevd en styrket selvtillit i kundemøter. Hun trekker spesielt frem teoriene om forhandlinger som svært nyttige i praksis. I tillegg har innsikten fra forelesningene forsterket hennes tro på betydningen av positiv ledelse, noe hun aktivt jobber med i sitt arbeid med mindre erfarne kolleger og nyansatte. For Hege handler ledelse om å inspirere og løfte andre, en verdifull lærdom hun ønsker å ta med seg videre.