Med design som del av sitt DNA vant EVRY gull i Farmandprisen
Det er mange faktorer som skaper en sterk merkevareidentitet. Miksturen av strategisk ambisjon og kreativ visjon er faktisk ofte den enkleste siden av saken. Det er den eksterne påvirkningen, som for eksempel tilfeldigheter, ens eget rykte, ubegrunnede og ukorrekte oppfatninger og aggressive konkurrenter, som virkelig kan forstyrre flyten i en prosess og redusere det endelige resultatet. Erfaring har vist oss at et samarbeid i ordets beste forstand kan overvinne denne typen hindringer – hver eneste gang.
Gull og sølv i Farmandprisen
Formålet med denne artikkelen er å vise styrken i et godt samarbeid, og da velger jeg å benytte vårt samarbeid med EVRY som eksempel. Mission begynte å jobbe med denne digitale tjenesteleverandøren for ett år siden. På den tiden opplevde industrien deres en omveltning som ble kalt ”Digital Transformation”, en såkalt tredje bølge innenfor industrien, der ulike bedrifter kjemper om å utnytte ny teknologi med potensiale til å forandre spillereglene i bransjen. Eierne til EVRY (Apax) hadde et ønske om at EVRY skulle dra nytte av dette, noe som ville kreve en retning der EVRY måtte finne seg en sterk og holdbar markedsposisjon i løpet av tre måneder.
Å finne noe som passer
EVRY hadde dårlig tid og kunne ikke ta seg råd til en lang læringskurve, så de kontaktet Mission, siden vi har erfaring når det gjelder å endre store organisasjoner. Vi investerte tid på å forstå selskapet og bransjen deres før vi hadde den første samtalen med dem. EVRY er i en svært spesialisert bransje, så du må kunne skille ”SAP-en” din fra ”ECM-en” din hvis du skal ha noe håp om å gi dem gode råd. Vi er selv i en bransje beryktet for å strø om seg med en rekke faguttrykk som kan virke litt ”skremmende” for folk som ikke kjenner dem. For å få opp tempoet umiddelbart var vi nødt til å snakke enkelt og rett fra levra, med en gjensidig respekt som kunne skjære gjennom begge parters manglende erfaring på ulike områder, og gjøre det beste ut av våre respektive styrker.
Felles forståelse
Sett fra Missions eksterne perspektiv manglet EVRY en agenda og det nødvendige verktøyet å uttrykke sin merkevare med. Det var en følbar stolthet når det gjaldt ekspertisen deres (den var det lett å få bekreftet), men hvilket høyt nivå de presterte på var det bare mennesker i samme bransje som visste om. Vi foreslo at EVRY lenge hadde vært for introverte, at de trengte å spisse budskapet sitt og bygge profilen sin. Dette kunne ha blitt en bitter pille å svelge for et hvert selskap, men ved å konfrontere de reelle problemene kunne vi få en felles forståelse for hvilke utfordringer vi hadde foran oss.
Å foreta gjennomtenkte avgjørelser
Den strategiske plattformen til EVRY var på plass, men det var veldig statisk. Den ga ikke svar på det viktige spørsmålet: Hvordan skaper EVRY verdier? Overraskende nok er et slikt svar vanskelig å finne i de fleste selskaper, store som små. Vi valgte å starte diskusjonen med nøkkelpersoner i organisasjonen, slik at vi kunne samle en rekke ulike innspill. Ved å legge grunnlaget for et godt teamwork unngikk vi at gjetting, kverulering og sårede følelser stod i fare for å velte den gode prosessen. Med en enstemmig støtte fremstod ”Digital Advantage” som det uttrykket som klarest beskrev EVRY. Selskapets dyktighet når så mye lenger enn det å implementere teknologi, fordi EVRY veileder kunden på en måte som gjør dem i stand til å forbedre sin konkurransesituasjon i en verden som beveger seg utrolig raskt. Ideen var ikke førstevalget, diverse kompromisser ble kjempet for og heldigvis droppet. Samarbeidsånden ga ny energi til prosessen og hjalp oss øke ambisjonsnivået hos alle som jobbet for å finne den beste løsningen.
Tilgang til beslutningstakerne
For å kunne komme oss videre var vi avhengig av godkjenningen til The Executive Management Team. De fleste mennesker er nødt til å levere varene overfor noen som kan fjerne eller få frem den ideen de har. I dette tilfelle risikerte vi at en omhyggelig unnfanget idé kunne bli annullert av beslutningstakere med liten erfaring med å bedømme merkevarebygging. Derfor var forberedelsene utrolig viktige. Vi måtte plassere oss i ledernes sko, så vi lagde en presentasjon som rasjonaliserte alle tankene våre. Konseptet ”Digital Advantage” er ikke en selvfølgelig løsning, men har i seg et potensiale til å skape gode resultater i mange år. Vår presentasjon var i følge kunden både pragmatisk og inspirerende, og vi gjorde oss dermed fortjent til beslutningstakernes gunst, og unngikk dermed alle gode tings svøpe – komitéstyrt design. Aller viktigst var det at absolutt alle trodde på konseptet, slik at vi kunne komme oss videre med forsterket selvtillit.
Å utnytte unike evner
Designere er en merkverdig rase; for i deres hjerne lever estetikk, økonomi, innovasjon og psykologi i symbiose. En god designer bryr seg ikke bare om hvordan noe ser ut, men også om hvordan det vil kunne løse et problem, og om hvordan det vil hjelpe bedriften å tjene penger. Denne unike kombinasjonen av egenskaper gjør designere perfekt egnet til å hjelpe bedrifter til å utvikle merkevaren deres. Men i motsetning til andre profesjonelle tjenester, som for eksempel det å føre regnskap, er ikke dette et område der klienten kan briefe designeren og forvente at et perfekt resultat vil bli levert. Merkevarebygging er en lagsport som fungerer best når det samarbeides, og det er når teamene deler sin kunnskap og sine gjennombrudd at man kan oppnå varig fremgang.
Samarbeid gir resultater
Et år har gått og EVRY er i ferd med å se virkelige forandringer. Implementeringen av Digital Advantage er godt i gang, med mange nye initiativer som vokser frem fra det opprinnelige konseptet. Innflytelsesrike partnere som Facebook og Google har valgt EVRY som sin nordiske partner. Nye kontrakter med høyprofilerte kunder er signert. Ganske nylig vant EVRY sine første designpriser, og tok gull for både årsrapporten og nettsider i den prestisjefylte Farmandsprisen. For å få mest mulig ut av et design, er det ikke nok å legge det inn i timeplanen. Det er noe man bygger inn i forretningsplanen og skaper rom for innenfor bedriftskulturen. Se på markedslederne innenfor de fleste forretningssektorer og du vil se at godt design er en del av deres DNA. For å komme seg dit kreves det forståelse, visjon, talent og sist, men ikke minst, å være åpen for å dele denne reisen med noen.