Fokus på bærekraft sikret tre medaljer i Farmandprisen

Feiring av pris for beste digitale årsrapport.
 

Årsrapporten er ikke lenger forbeholdt en snever målgruppe, den har på mange måter blitt en sentral del av selskapers merkevarebygging. Dette brede engasjementet var tydelig å se under årets Farmandprisutdeling, der Mission vant gull og bronse sammen med henholdsvis TINE og Grieg Seafood.

 

TINE med gull for beste digitale årsrapport

TINE ønsker å nå flest mulig med informasjon og opplevelser av hverdagen i TINE, helt fra melka produseres på gården til den står på kjøkkenbordet. For andre gang har vi utarbeidet TINEs integrerte digitale årsrapport med videoer, animasjoner, interaktive kart, tekst og bilder.

Rapporten løfter fram TINEs satsning på bærekraftig verdiskapning og er en naturlig del av selskapets merkevarebygging. Gå til TINEs årsrapport her.

 
Tine sin digitale årsrapport - Sirkulære løsninger til iPad.
 
TINE sin årsrapport tok for seg bærekraft på en digital måte.
 

Gjennom informative videoer, lærerike animasjoner, tydelige kart og solide data lykkes rapporten med å få fram TINEs totale fotavtrykk på en effektiv og pedagogisk måte, til glede for nye målgrupper.

Juryen hadde blant annet følgende å si: «[Årsrapporten] viser på en utmerket måte hvordan dette formatet kan gi de ulike målgruppene en betydelig merverdi i forhold til det en tradisjonell papir- eller pdf-rapport kan gi!»

«Måten Mission har implementert og presentert Bærekraftrapporten i den digitale årsrapporten vår, viser hvor dyktige de er til å gjøre et meget krevende tema engasjerende og interessant for en bred målgruppe.»

– Bjørn Malm, Leder Bærekraft, TINE

Grieg Seafood imponerte med bronse i prestisjetung kategori

Konseptet for Grieg Seafoods årsrapport speiler visjonen: «Rooted in Nature». Årsrapporten er med og synliggjør hvordan Grieg Seafoods bærekraftige ambisjoner går hånd i hånd med lønnsomhet. Nærheten til havet og naturen, ansattes egne fortellinger og grundige data gir kunder, investorer og ansatte et tydelig budskap som forplikter og engasjerer.

Grieg Seafood vant bronse for beste årsrapport blant børsnoterte selskaper og dessuten bronse i kategorien beste idé og design. Juryen hadde dette å si om den prestisjetunge kategorien for beste årsrapport: «I år er det spesielt nivået blant de nominerte nettstedene i klassen Børs som imponerer med bunnsolid innhold, meget god brukervennlighet og effektfull bruk av relevante bilder og video.». Finn ut mer om hvordan vi jobbet med Grieg Seafood her. 

 
Grieg Seafood sin årsrapport løfter frem de ansatte.
 
Et stort selskap som Grieg har ansatte innenfor alle fagfelt.
 

«Årsrapporten er et viktig verktøy for å synliggjøre hvordan god bærekraft også er positivt for bunnlinjen. Mission hjalp oss med å finne kjernen av historien vår, og presentere den på en vakker og autentisk måte.»

–Renete Kaarvik, Global Finance Officer, Grieg Seafood

Ifølge Kristina Furnes, Global Communications Manager i Grieg Seafood, er bærekraft selve kjernen av det Grieg Seafood jobber med. Laksen velges av verdens ledende kjøkkensjefer, og selv Obama serverte den på sin innsettelsesmiddag! For Grieg Seafood er det avgjørende å produsere fisk på en måte som ivaretar havet i all tid fremover. Med denne rapporten gir selskapet et ærlig bilde av hvor langt de har kommet på veien, og hva de fortsatt må jobbe med.»

Norges mest prestisjetunge juryering av årsrapporter

Farmandprisen er Norges mest prestisjefylte årsrapportpris og har vært delt ut hvert år siden 1955. Prisene har som formål å inspirere selskaper tillegg deles det ut litografier til vinnerne i kategoriene idé og design og beste årsrapport på nett. Farmandprisen for beste nettsted ble etablert i 2006 og følger samme konsept som den originale Farmandprisen. Her konkurreres det i de fire klassene Børs, Ikke-børs, Offentlig og Åpen klasse.

Digitale årsrapporter stadig viktigere

De siste årene har det blitt satset mer på digitalisering innenfor rapportering, og årsrapportene har fått flere typer brukere og et utvidet nedslagsfelt. Det handler ikke lenger bare om tall og grafer, men like mye om å styrke egen merkevare og tydeliggjøre selskapets strategi og selskapets purpose. Årsrapporter blir brukt som en utvidet selskapsbrosjyre i presentasjoner overfor investorer og kunder.

Årsrapporter gir også en gylden mulighet til vise fram selskapets visuelle identitet.

Mission gratulerer TINE og Grieg Seafood med prisene og gleder oss også over det generelt svært høye nivået på design av årsrapporter. Det merkes at det satses, og det hilser vi hjertelig velkommen.

Besøk våre ressurssider for årsrapporter. Her har vi samlet artikler og kundecaser som viser hvordan du kan utnytte årsrapporten til å styrke selskapets merkevare.

 
Previous
Previous

9 fordeler som styrker bedriftskulturen og merkevaren din

Next
Next

Slik bruker Nike purpose til å engasjere målgruppen