Hvordan kan du fortelle selskapets historie?
Vi trenger de gode historiene mer enn noen gang. Gode fortellinger er en grunnleggende del av livet, og menneskeheten har ført dem videre fra generasjon til generasjon.
Også bedrifter har viktige historier å fortelle, og de kan ta mange former. Det kan være grunnleggerens tornefulle vei frem mot suksess, skreddersydde artikler for å komme på agendaen i mediene eller en enkel fortelling om maratonløpet - eller sekkeløpet - som ble arrangert for å samle inn penger til veldedighet. Små og store historier som har en verdi fordi de forteller verden hva du står for, hva som gjør akkurat deg spesiell og hvorfor vi skal bry oss. Den gode historien er det perfekte utgangspunktet innen all merkevarebygging.
Hva kan en god historie tilføre oss?
Den kan inspirere fantasien vår
Den gjør oss bedre kjent med oss selv
Den kan lære oss nye fakta og ferdigheter
Den kan knytte forbindelser mellom mennesker
Den lærer oss å forholde oss til verden omkring oss
Den gjør det mulig å ta kunnskapsbaserte - og bedre – valg
Hva er det som hindrer oss i å fortelle gode historier?
Byråkratiet
Hvis markedsføringsavdelingen, PR-avdelingen og bedriftens kommunikasjonsavdeling jobber atskilt, er de ikke alltid så flinke til å dele informasjon. Dermed kan de gode historiene falle mellom to – eller flere - stoler.
Manglende ansvarsfølelse
Ledere kommer og går. Enkelte av dem gjør ikke mer enn å trå vannet til en etterfølger overtar. Hvis de ikke føler noe eierskap for bedriften eller bryr seg om den arven de skal etterlate seg, er det lite rom for å finne frem de beste historiene.
Likegyldighet og sløvhet
Hvis grunnleggerne som bygde opp bedriften med sin opprinnelige entusiasme, ikke lenger er til stede, kan deres suksesshistorier og anekdoter ha gått i glemmeboken.
Feil fokus
Noen bedrifter har en innadvendt kultur. De går dermed glipp av muligheten til å fortelle hva som foregår i deres verden.
Kortsiktighet
Visse nyskapende bedriftene bruker millioner på markedsføring, men ser ikke de store sammenhengene. Alt handler om neste lansering, neste kampanje og neste pressemelding. De glemmer å ta et steg tilbake og se hvordan merkevaren passer inn i resten av universet.
Hva gjør historien din bedre?
Selv om det hjelper å ha en sterk frontfigur som alltid blir lyttet til og sitert, er ikke dette den eneste måten å få frem historien på. En skikkelig god fortelling har en egenverdi som gjør at den når frem. Hva er det som får frem det beste i historien du ønsker å bidra med?
Gjenkjennelse
Mange peprer omgivelsene med uvesentlige saker. Forteller du historien på en sympatisk måte, vil du skille deg ut og bli snakket om. Du blir husket som en bedrift verdt å følge med på.
Styrking
Smarte bedrifter hegner om fortiden sin, har taket på nåtiden og sikter mot fremtiden. Alle hendelser har potensiale. Bedrifter som er gode på historiefortelling sørger for å knytte alle små og store meldinger til bedriftens formål, verdier og strategiske budskap. Mengden av anekdoter forsterker hverandre og bygger opp historien du ønsker å formidle.
Helhet
Nyhetsbrev er ikke nok. Du bør antakeligvis kommunisere i flere kanaler: nettsider, intranett, Facebook, Twitter, Instagram, blogger, e-post, nedlastinger, salgsfilmer og nettseminarer. Dette er typiske verktøy for de som er gode på historiefortelling. De komponerer og dirigerer innholdet og budskapet så det når frem til de mottakerne man ønsker å nå.
Hva kan gjøre historiene bedre?
Tro på deg selv
Ha stolthet og selvrespekt. Du må våge å fortelle historien din, og om nødvendig ta et steg utenfor komfortsonen.
Lytt
Gjengivelse av fakta er sjelden spesielt engasjerende. Lytt etter historiene. Har noen i bedriften gjort suksess? Hva har de oppnådd? Hvordan? Hvilke verdier formidles? Hva kan vekke investorenes interesse?
Send det videre
Det å skrive en god historie handler om å formidle den gnisten som tente deg, og videreføre den til interessentene.
Hold deg til fakta
Å krydre historien eller pynte litt på sannheten kan være fristende, men la det være. Fake news herjer i samfunnet, men det er ingen grunn til å hive seg på den karusellen. Sosiale medier er raskt ute med korrigeringer. Går du for langt, er det alltid noen som sier fra. Sørg for å sjekke alle fakta. Tenk gjennom hva du vil si og hva du ikke skal si. Hold deg til saken.
Struktur
Hvordan du utformer historien er helt avgjørende for å kunne engasjere leserne. A) Hvorfor er det interessant? B) Hva slags resultater ønsker jeg? Prøv så å finne de naturlige stegene som tar deg fra A til B.
Uttrykk
Noen forsøker å intellektualisere tekstene sine. Noen er for tekniske. Noen elsker sjargong. Sett deg inn i lesernes situasjon. Tenk hva de vil kjenne seg igjen i. Vær ekte. Snakk gjerne slik en venn ville snakke.
Tilpasning
La teksten følge mediet. Du klarer ikke å gjengi den artikkelen du nå leser med 140 tegn på Twitter. Forstå nyansene i de ulike mediene og hvordan publikum bruker dem.
Aktivisering
Hva driver handlingen? Noen historier har et konkret mål, få leseren til å bestille abonnement eller ringe et bestemt nummer. Det er viktig å kunne måle resultatet. Vil du ha flere "likes" på Facebook eller stimulere til dialog i pressen? Historien må inneholde et element som får mottaker til å handle.
Fremdrift
En historie kan ha flere vinklinger, så vurder eventuelle naturlige avleggere av originalen. Lag gjerne ulike budskap knyttet til et tema, slik at bedriftens ekspertise skinner gjennom. Interessen vil avta etter hvert, så ha den neste historien klar.
Spissing
Velg dine slag. Vit hva som er viktigst å si, og hvem du skal si det til. Hvilke målgrupper er det interessant for? Velg bort eventuelt strategisk daukjøtt. Server målgruppens favorittrett.
Spør hvorfor
Hva er det som trigger interne og eksterne mennesker? Vis hvorfor ansatte skal være stolte og hvorfor investorer bør være interessert. Faktum er at forretningsfolk har følelser, de handler til og med stadig vekk ut fra disse følelsene.
Vi tror vi kan hjelpe til med dine fortellinger. Spør oss hvorfor.