På tide arbeidsgivere forstår hva som engasjerer ansatte
Suksessfulle organisasjoner bruker purpose for å skape interne brandingprogrammer som tiltrekker seg de dyktigste folka og bygger bedre arbeidsplasser.
Hvis du eier et selskap, bruker du en god del tid på å tenke på merkevaren din: hvordan den ser ut, hva den forteller, hvilken tone of voice den bruker. Dette forteller potensielle kunder noe om selskapet ditt, slik som verdier, troverdighet, intelligens, selvsikkerhet og mer til. Selskaper som går særdeles godt, har tatt ideen om ekstern merkevarebygging og vendt den innover – for å engasjere sine egne ansatte. Der det finnes fellesskap og stolthet, strekker både individer og team seg lenger. Dette skaper et positivt eksempel for alle i nærheten, og fører til at alle legger listen litt høyere.
Selskaper som er ledet av purpose, er i stand til å tiltrekke seg de beste folka, bygge bedre team, skape effektivitet, inspirere til mer lojalitet, ha en gladere bedriftskultur og motivere til bedre kvalitet av arbeidet. På mange måter er dette en øvelse i kommunikasjon. Disse selskapene snakker åpent om sitt purpose – hva de tror på. De skaper tiltak med utgangspunkt i bedriftens identitet. De utvikler produkter eller tjenester og lager retningslinjer som harmonerer med budskapet. De rekrutterer og belønner ansatte som leverer i tråd med selskapets purpose. Selskaper med en sterk intern merkevare har en magnetisk tiltrekningskraft. De ansatte føler innsatsen som ligger bak. De forstår hva firmaet står for, hvorfor det eksisterer og hva det bidrar med her i verden. En sterk merkevare skaper et utall positive reaksjoner.
Høyere lønn gir ikke mer engasjement
Det er ikke varmlunsjen som får folk opp om morgenen. Folk blir inspirert av å vite at de kan gjøre en forskjell her i verden. Dagens selskaper må derfor vise at de er opptatt av å gjøre en forskjell. Det som er mest attraktivt for de ansatte, er ikke de overfladiske tingene. Det er ikke fordeler som varmlunsj eller bordtennisbord det handler om (i noen tilfeller slike frynsegoder være en kamuflasjedrakt for en dårlig bedriftskultur). Det handler ikke en gang bare om pengene. Et autentisk purpose kan være vel så tiltrekkende. Dette treffer folk midt i hjertet. Fra den øverste toppleder til den ferskeste deltidsansatte. Når et selskap har intensjoner tuftet på purpose, er det et signal som kan høres høyt og tydelig.
«Selskaper som bruker purpose som sin ledestjerne fungerer rett og slett bedre.»
Selskaper nå til dags lokker til seg dyktige nyansettelser med mye annet enn kroner og øre. Det er for eksempel slik at selv store banker og hedgefond, selskaper som er kjent for sin overveldende kompensasjonspakker, tjener på å tenke purpose. De kan støtte veldedige organisasjoner, betale ansatte for frivillig arbeid, snakke om likelønn mellom kjønn eller bake inn filantropisk innsats som et sentral del av merkevaren sin. Disse selskapene vet at unge mennesker er aller mest fristet når de finner en mening med det de gjør. Det er her purpose kommer inn. Purpose forteller om noe som er mye sterkere enn penger og karriere. Purpose handler om hva de ansatte tror på.
Selskaper som bruker purpose som sin ledestjerne fungerer rett og slett bedre. Det betyr blant annet at de ansatte er lykkeligere. Når selskap forklarer hva purpose betyr i praksis, har selskapet mulighet til å komme i kontakt med de ansattes personlige moral, overbevisning og følelser. Dette er en annen type motivator enn penger eller tittel. Dette gjør at ansatte får et større eierskap til selskapet, og interessert i å ta i et tak og presentere mer innovative ideer. Intensjonene blir tydeligere, man kan ta raskere avgjørelser, jobbe mer produktivt og dessuten bli bedre til å samarbeide.
Uavhengig om du jobber i privat eller offentlig sektor, i et oppstartsfirma eller i et økosystem som er non-profit, vet du hvilke problemer som kan dukke opp hvis man ikke er på samme bølgelengde – ikke deler synet på selskapets purpose. Resultatet er bortkastet tid, talent og penger. Ansatte ønsker ikke å jobbe i et selskap der ikke egenskapene deres blir lagt merke til. Dette er menneskelig. Vi ønsker å bli utfordret, og vi ønsker å få muligheten til å bli de beste versjonen av oss selv. Individene som yter best, er de som blir mest motivert av samhold, tillit og empati på arbeidsplassen.
Purpose som brobygger
Hvis selskapet ditt er opptatt av ansette de dyktigste folka, må du kunne by på incentiver som virkelig motiverer – og som er basert på tillit, ærlighet og empati. Alt dette kan på en grunnleggende måte knyttes til kulturen blant de ansatte: folk er gladere og sunnere når de gjør det de er gode til og når deres innsats blir satt pris på. Da kjennes ikke jobbing lenger som bare jobbing.
«Alle ønsker vi å bidra til noe som er større enn oss selv.»
Enhver potensiell ansatt vil møte på tøffe valg i løpet av sin karriere. De selskapene som kan tilby den beste kompensasjonen, den beste balansen mellom jobben og livet for øvrig, den beste yrkestittelen og en følelse av å bli respektert, den beste kulturen og andre fordeler og dessuten de mest interessante utfordringene. De dyktigste folka vil dessuten konstant måtte velge mellom det å bli der de er eller flytte på seg. Hvordan kan selskapet ditt tilby dem gode nok grunner til å bli værende og sørge for at de får rom til å utvikle seg?
På et daglig eller ukentlig nivå trenger ikke dette å dreie seg om de største frynsegodene og økonomiske bonusene. Dette handler om å skape en kultur der folk er i harmoni og samarbeider godt, føler seg verdifulle og forstått, der etikk og rettferdighet praktiseres, og de ansatte får følelsen av at de arbeider for et selskap som har moralsk ryggrad. Alle ønsker vi å bidra til noe som er større enn oss selv. Vi ønsker å bli inspirert – og å inspirere.
Avstanden mellom oss selv som private individer og oss selv som ansatte krymper. Våre private liv og arbeidsliv fortsetter å smelte sammen i en verden der alt forandrer seg ustanselig. Det er et nytt og uutforsket område sammenliknet med den holdningen man hadde til de ansatte for 20 år siden. Disse diffuse overgangene mellom arbeid og privatliv fører til at den oppfatningen folk har av sitt eget jeg og identiteten nå blir sterkt knyttet til hvem de er som ansatt.
Alle har et ønske om å ha en positiv innflytelse. Dette kan bety at de ønsker å lære bort noe, gjøre noe veldedig, gjøre noe som får frem nye og bedre ideer eller gjøre ting som fører til at man blir sett på som en hjelpsom bidragsyter. Når et selskap har et tydelig kommunisert purpose, kan alle dele den samme drømmen. Enkeltpersoner kan da komme seg videre på en måte som passer deres egen identitet, samtidig som de tilfører noe som er til felles beste.