Strategisk vilje: Hvordan kultivere strategisk mot?
Strategisk mot er evnen og viljen til å ta kalkulert risiko og gjøre tøffe beslutninger i jakten på langsiktige mål. Det handler om viljen til å gjøre endringer for å oppnå en effekt. Dessverre mangler norske organisasjoner ofte denne viljen. Vi er for opptatt av å løse hverdagsproblemer og selv om vi ser at det er muligheter, så er vi for trege til å ta dem. Vi er ikke ambisiøse nok. Vi må liksom ha en krise før vi gjør store endringer.
Men det var ikke alltid sånn. I barnehagen satt vi jo side om side med potensielle astronauter og fotballstjerner. Alle bygde slott og var rockestjerner in the making. Vi var kongen på haugen, prinsesser og fort-designere!
Naturlig nok forsvinner disse ambisjonene med alderen, men det er viktig at vi ikke gir slipp på viljen til å tenke litt større. Som leder har du et ansvar for å skape en kultur som beveger seg fremover mot noe større og bedre. Uansett om du leder et lite team eller en stor organisasjon.
5 tips til å skape og kultivere strategisk vilje
1: Vær et forbilde
Hvis ikke du som leder tør å vise strategisk vilje, så kan du ikke forvente at de under deg skal gjøre det.
Dette handler mye om tydelighet .
Strategisk prioritering. En strategi har ofte mange elementer. Du må være tydelig på hva som er must-win-battles og hva som kommer i andre rekke. At du prioriterer hjelper også andre forstå hvor de skal legge trykket, og at de også må prioritere.
Fortell hva du gjør og hvorfor. Hvis du klarer å vise hvordan du tenker når du tar beslutninger, og hvordan du etterlever strategien, så skaper du trygghet for de under deg også til å vise mot og vilje.
Etterlev virksomhetens verdier Verdiene til en virksomhet er der for at folk skal forstå hvordan de skal oppføre seg. Hvordan de skal ta beslutninger. Hva de ikke skal gjøre. Skape trygghet. Sørg for at dine beslutninger og handlinger samsvarer med organisasjonens kjerneverdier. Tenk Employer Branding.
Tydelighet handler også om å være åpen om ting som skjer. Mange unnlater å komme med negative nyheter “for å beskytte medarbeiderne”. Du vil ikke at de ansatte skal bekymre seg. Helt naturlig, men da pasifiserer du de som har viljen og evnen til å løse de eventuelle problemene.
2: Lær teamet å tenke vekst
Det er ganske enkel matematikk, egentlig. Uten vekst så tjener dere ikke mer penger enn i fjor. Og uten mer penger enn i fjor så blir det ikke lønnsøkninger. Eller andre artige ting!
Antagelig vil økte kostnader føre til at det faktisk må kuttes et eller annet sted. Derfor er det viktig å lære teamet å se etter og angripe vekstmuligheter.
Ha et klart formål. Et mission. Et mål. Vi kaller det “purpose”. Og det handler ikke bare om å gi folk en grunn til å komme seg på kontoret eller hvor de nå arbeider, men om å gi dem en strategisk retning slik at de tør mer. Gjør det lettere å ta de beslutningene som fører deg dit.
Lag et strategisk mulighetsrom. Strategien sitter ofte i toppetasjen, og ikke hos de som skal sette den ut i livet. Det er lov å være entreprenør i selskapet, men det må henge med i selskapets strategiske retning. Som leder, må du skape dette strategiske handlingsrommet og tydeliggjøre hvor ansatte kan uttrykke sin vilje.
Oppfordre til å se muligheter. Sørg for at de ansatte ser viktigheten av å delta i bransjeorganisasjoner, holde seg oppdatert på trender og rett og slett være litt framme i skoa. Da vil de se muligheter og få mer trygghet på å komme med strategiske forslag. ("Dette har andre lykkes med, så det tror vi kan funke her også")
Ikke vær redd for å vise tall. Folk skjønner at mer bør komme inn hver måned enn hva som går ut. Jo mer folk skjønner av hva de kan bidra med til tallene og hvordan de påvirker økonomien, desto lettere er det for dem å ta gode valg.
Når folk forstår viktigheten av vekst, så skaper det positiv energi. Folk samarbeider bedre, er mer klar for å tilpasse seg endringer i markedet og tenker mer langsiktig. Det å forstå økonomisk bærekraft, skaper strategisk vilje.
3. Skap psykologisk trygghet
Hvis folk ikke er helt trygge på kollegaene eller organisasjonen vil de aldri tørre å ta beslutninger eller dele tanker om hva som er smart å gjøre. De vil brenne inne med ting og kaste bort både din og andre sin tid med å eskalere ting som de kunne løst selv.
Sørg for at folk blir godt kjent med hverandre, med deg, og med organisasjonen.
Oppfordre folk til å være seg selv. La dem forstå at mangfoldighet er en styrke, og at de ved å være seg selv bidrar til å skape en bedre helhet. Med andre ord, sørg for at folk er trygge nok til å by på seg selv.
Skap rom for å feile. Thomas Edison blir ofte sitert på at han fant 10 000 måter å ikke lage en lyspære på før han fikk det til. Folk må ha mot til å prøve å få til ting, også etter at de har feilet. Den læringsprosessen kan være vanskelig for folk, men hvis du som leder tilnærmer deg det som læring og ikke kritikk så bygger du motet og viljen til å lykkes.
Pavlovs hunder har lært oss at atferd som belønnes blir gjentatt. Anerkjenn og belønn teammedlemmer som viser strategisk mot. Sørg for å feire hver gang dere lykkes! Det skaper ikke bare trygghet, men også et ønske om å bidra.
4. Lær å håndtere risiko
I alle strategiske valg ligger det også en fare for å gjøre feil. Det er derfor en trenger mot og vilje, for hvis du bare skal være på den trygge siden, så kommer du aldri noe sted. Men det er greit å ha noen metoder for å håndtere og minimere risikoen. Det finnes bøker om dette, men det er noen praktiske grep som kanskje har mer effekt.
"Mentor"-ordning. Det trenger ikke å være så formelt, men det å ha en litt mer erfaren kollega å sparre med er smart. Da får en luket bort de verste dumhetene.
Lær stresshåndtering. Risikohåndtering involverer ofte å håndtere usikkerhet og stress. Folk må være komfortabel med disse følelsene. Vi må rett og slett ha litt emosjonell intelligens. Det er det haugevis av kurs i, men det holder ofte at man snakker sammen.
Del erfaringer. Fast selvrefleksjon i fellesskap er kjempenyttig. Det stimulerer læring og gir en delt erfaringsdatabase som gjør det enklere å identifisere mulig risiko.
Snakk om hvordan dere vurderer risiko. Sannsynlighet og konsekvens. Hva ligger i disse begrepene for dere? Hvilke scenarioer ser dere for dere? Best case? Worst case? Det å trene på å snakke om disse tingene utvikler evnen til å stå i det.
Det finnes som nevnt mengder av formelle risikohåndteringskurs, og software for scenario-kartlegging osv., men i bunn og grunn handler det mye om å skape en kultur for erfaringsdeling.
5: Legg til rette for kontinuerlig læring
Strategisk vilje handler mye om viljen til å lære, og viljen til å ta konsekvensen av det man har erfart. Derfor er det å legge til rette for å evaluere og følge opp i etterkant av beslutninger, prosjekter og tiltak noe alle virksomheter bør gjøre. Skape en feedbackloop/strategiloop som sikrer at en stadig utvikler forretningen, setter nye mål, får et bedre bilde av markedssituasjonen, skaper bedre strategiske alternativer og gjør bedre valg.
Det er ikke lett. Teknologi utvikler seg. Kundeatferden endres. Det skjer ting i bransjen. Derfor må du oppfordre teamet ditt til å være på ballen og adaptere ny kunnskap fort. De må kunne tilpasse seg endring. Konsekvensen av å ikke gjøre det blir fort en utdatert strategi. Men du må også sørge for at den læringen blir kartlagt og dyttet oppover i organisasjonen.
En enkel metode kan være faste spørreundersøkelser som for eksempel SSC (Stop-Start-Continue)
Stop: Hva skal vi slutte å gjøre?
Start: Hva bør vi starte å gjøre?
Continue: Hva bør vi fortsette med?
Key Takeaways
De fleste som har vært igjennom en strategiprosess har vært innom alle tankene i denne artikkelen, men så svikter det i læringsdelen. Du legger en strategi og gjør noen tiltak, men så forsvinner strategien ned i en skuff og tas ikke opp igjen før det kommer en ny leder.
Strategisk ledelse handler om å hele tiden evaluere og utvikle strategi, merkevareplattform, verdier og posisjonering. Skal dere kultivere strategisk mot og vilje, så må strategiarbeidet opp fra skuffen og inn i bevisstheten hos hver enkelt!
Veien videre mot mer strategisk vilje
I Mission blir vi stadig flinkere til å hjelpe folk å definere purpose og å gi dem hjelpemidler til å levendegjøre visjon og strategi i organisasjonen. Sammen med deg skaper vi kultur, merkevarer og merkevareuttrykk som hjelper dere å dyrke frem tydeligere ledelse og strategisk mot.
Send oss en mail på hello@mission.no eller ring oss på 24 10 35 00