Merkevarebygging gjennom tilpasset kommunikasjon

18problems_16_16-9.gif
 

Alle merkevarer trenger en viss grad av konsistens. Så hvordan skaper du dette på tvers av alle kanaler slik at målgruppene kjenner seg igjen?

 

Vår merkevare har ingen tydelig personlighet

Dagens merkevarer er under stadig press. Som merkevareansvarlig føler man ofte et krav om tilstedeværelse i alle kanaler for å unngå å tape markedsandeler, miste posisjon og selge mindre.

I dagens mediebilde er ikke tilstedeværelse i butikk, på nyhetsbrev og på egne nettsider nok. I dag har mange i tillegg tilstedeværelse i sosiale medier. Her er Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn kanskje viktigst, men mange bruker også ressurser på egen bloggskriving eller å sørge for at sine produkter omtales av kjente bloggere. Ressursene blir strukket, merkevarekommunikasjonen fragmentert og verdien av tilstedeværelse utvannet.

Alle merkevarer trenger en viss grad av konsistens, det vil si et fundament som kommunikasjonen bygger på for å sikre bevissthet og gi en følelse av at merkevaren fremstår som lik uavhengig av kanal. Så hvordan skaper du den konsistensen slik at målgruppene kjenner igjen merkevaren uansett hvor de møter den?

En nettbasert brandguide er et praktisk verktøy som samler alle merkevarens retningslinjer og bidrar til at denne delen av bedriften fremstår organisert og alltid korrekt. En brandguide er rett og slett en ressurs for markedsavdelingen! Den samler alle merkevarens ulike verktøy på ett sted og eksemplifiserer korrekt bruk av ulike designelementer. Ved å samle alle merkevarens ulike elementer på ett sted sparer man tid og ressurser for de som daglig jobber i en markedsavdeling.

Sjekkliste

  1. Er det enkelt å tilpasse merkevaren til stadig nye kommunikasjonskanaler?

  2. Opplever du at merkevaren har et konsistent uttrykk uavhengig av kanal?

  3. Er det lett å distribuere markedsmateriell til ulike media og samarbeidspartnere?

 
Previous
Previous

Dette må du vite når du starter et nytt designsamarbeid

Next
Next

Design som verktøy kutter kostnader og gir økt lønnsomhet