The Grieg Group – Digital Branding
Engasjement gjennom historiefortelling
Levert
Behovskartlegging
Innholdskartlegging
UX og UI design
Prototyping
Brukertesting
Innholds produksjon
Implementering av innhold
Redaktør opplæring
Publisering
Intro
Grieg-gruppens visjon om å samle alle selskaper under fanen “One Grieg Group”var utgangspunktet for å bygge en solid multi-site-løsning, tilrettelagt for mange redaktører og fra de ulike selskapene i konsernet. Et omfattende arbeid ble nedlagt for å kartlegge alle eksisterende nettsider, vurdere deres styrker og svakhet og ikke minst ta høyde for alle selskapenes behov og ambisjoner. På denne måten fikk vi og hver prosjektgruppe hos selskapene innsikt i hvordan vi kunne bruke nye nettsider mer aktivt for å inspirere og engasjere ulike målgrupper blant annet gjennom historiefortelling.
Utfordring
Selv om flere av nettsidene til Grieg Gruppen i utgangspunktet delte den samme malen for oppsett, hadde nettstedene utviklet seg i ulike retninger over tid. I tillegg hadde en eldre, komplisert publiseringsløsning ført til at få hadde mulighet til å oppdatere innholdet og flere nettsider hadde blitt liggende urørt over lang tid.
Et ønske om fornyelse, både visuelt og ikke minst i forhold til den rollen nettsidene skulle ha for selskapene gjorde at noe måtte gjøres.
Løsning
Et oppdatert og moderne design ble utviklet for å tydeliggjøre og styrke merkevarens identitet. Systemet ble utviklet med en rekke moduler for å tilrettelegge for alle selskapenes behov, slik hver enkelt kunne synliggjøre og styrke sin posisjon i markedet og samtidig fremstå som én helhetlig merkevare.
Et intuitivt og pedagogisk publiseringsverktøy ble tilpasset slik at flere redaktører kunne ta i bruk løsningen og innhold kunne kryss publiseres på tvers av sidene.
Resultat
Grieg Gruppen og totalt 9 datterselskaper har fått hjelp til å lansere sine nye nettsider i den nye malen. Flere redaktører internt har samarbeidet med Mission om ny arkitektur og nytt innhold.
Resultatet er at nettsidene oppleves samlende i forhold til å bygge oppunder merkevaren Grieg Gruppen.
I tillegg har nytt innhold i form av artikler, historier, bilder og videoer gjort at sidene har blitt Griegs viktigste kanal for å inspirer og engasjere kunder, samarbeidspartnere og ansatte.
“Sammen med dyktige fagfolk i Mission har vi greid å samle de aktuelle selskapene om en løsning og ett helhetlig uttrykk. Web-løsningen har gitt oss et effektivt verktøy i strategisk kommunikasjon. Vi er strålende fornøyde med resultatet!”
— Marte Leirvåg, Manager Communications and Public Affairs