Sporveien – Merkevareidentitet
Å bringe menneskene og byen nærmere hverandre
Tjenester
Sporveien spiller en nøkkelrolle i utviklingen og utbyggingen av Oslo og gamle Akershus. Byen er avhengig av Sporveien og et godt kollektivtilbud for å bli den bærekraftige og moderne hovedstaden vi ønsker oss. Med dette som utgangspunkt, har Sporveien et voksende behov for å kommunisere stadig oftere og til et bredere spekter av målgrupper, fra politikere til potensielle reisende.
«Med den nye logoen og merkevaren, har vi klart å etablere en helt annen synlighet enn det vi hadde tidligere. Den har også bidratt til å bygge en veldig sterk og god kultur internt i selskapet. Dette har vært helt avgjørende for at vi har kunnet lykkes med de strategiske målsettingene vi har hatt som virksomhet de siste årene.»
Torgeir Kristiansen
Konserndirektør kommunikasjon og samfunn, Sporveien
(2021)
Utfordring
Kollektivtransportproduksjon hadde for noen år siden over 4000 ansatte, flere ulike datterselskaper og var veldig usynlige som merkevare. Det var mange gode grunner til å tenke nytt. Mission hjalp dem i prosessen med å bytte navn til Sporveien.
Når først navnet var bestemt, var det behov for en klar, tydelig og samlende profil i markedet som kunne hjelpe dem å øke kjennskapen. Behovet var en robust, moderne identitet som kunne posisjonere Sporveien som den viktige samfunnsaktøren de er. Den skulle også bidra til rekruttering av nye kompetente og motiverte medarbeidere, og samtidig være fleksibel nok til å dekke de økende kommunikasjonsbehovene.
Løsning
«Vi bringer byen og menneskene i den nærmere hverandre» er idéen som ligger til grunn for symbolet i logoen, to piler som kommer sammen og danner en S. Formene kommuniserer bevegelse, kommunikasjon, transport og koblinger, og danner grunnsteinen til hele identitetssystemet.
Merke-grafikken utgjør en lek med logoformene i forskjellige farger og konfigurasjoner, dette er også utgangspunktet for layout, grid og typografi. Sammen med bilder kan elementene kombineres i utallige varianter med vekslende grad av dynamikk og lekenhet, alt etter behov. Med et tidløst skriftsnitt benyttet på en leken og uventet måte kombinert med en folkelig og vennlig tone, skaper Sporveien relasjoner til befolkningen på en helt ny måte.
Resultat
Nytt navn er for lengst implementert, og profilen har gjort Sporveien mye mer synlig i bybildet. Tilbakemeldingene internt er meget gode, og stoltheten over egen arbeidsplass har økt betraktelig. Den nye merkevaren har bidratt til å bygge en sterk og god identitet og kultur internt i selskapet, og har vært avgjørende for at de har lykkes med strategiske målsettinger de siste årene.
Levert
Kundeanalyse
Identitetssystem
Skiltsystem og wayfinding
Uniformer
Prototyper