Schjødt – Merkevareidentitet
En førsteklasses identitet for en førsteklasses tjeneste
Tjenester:
Schjødt hadde et mål om å bli oppfattet som et av de aller viktigste advokatkontorene i landet. De var både store og velrenommerte, men ganske usynlige. Merkevareidentiteten var ikke i tråd med ekspertisen og hva selskapet leverte av førsteklasses tjenester.
Utfordring
Et av hovedmålene i profilen var å skape en identitet som reflekterer Schjødt. Det skulle synes at dette var et førsteklasses advokatkontor, noe som blant annet førte til et fokus på detaljer, trykkteknikker, og kvalitetsmaterialer.
Løsning
En kunnskapsbedrift er ingenting uten sine ansatte. De er selve kjernen. Dette kommer til syne ved at vi har lagt fokus på portretter av advokatene. Profilen bruker i utstrakt grad storslagne bilder fra de ulike kunnskapsområdene. I disse bildene har vi plassert portretter av ekspertisen på området. Portrettene komplementerer de stemningsfulle bildene og skaper personlighet og nærhet.
Måten navnet Schjødt er stavet på kunne oppleves som en utfordring for en aktør som jobber 50% utenfor landets grenser. I stedet for å undertrykke dette, valgte vi å omfavne det særegne. Bokstaven Ø representerer noe eksotisk og særegent norsk, noe vi har fremhevet ved å la den ligge til grunn for den nye designelementet – den diagonale streken.
Resultat
Advokatene i Schjødt kunne rapportere om økt oppmerksomhet og svært positive tilbakemeldinger både i Norge og internasjonalt når de stilte opp med ny profil. Vi skal vel ikke akkurat ta noe av æren for at inntektene økte med 14% påfølgende år, men hyggelig var det jo. På sett og vis har de digitale flatene, de moderne materialene og det oppgraderte uttrykket løftet profilen inn i det 21. århundre.
«Vi hadde ambisjoner om å fremstå med en identitet som er i tråd med kvaliteten på det vi leverer. Det gleder meg at vi har fått dette til takket være Missions gode råd og sans for detaljer.»
Paul Bellamy - Tidligere Managing Director, Schjødt
Photo: Fred Jonny