TINE_Støvel-i-jord.jpg
 

Tine – Årsrapport

Integrert rapportering setter miljø og bærekraft på agendaen

 

For TINE er det viktig å nå ut med informasjon og opplevelser av hverdagen i TINE. Det ligger et betydelig potensial i å bruke årsrapporter på nye måter, og det har vært viktig å få vist mulighetene til merkevarebygging av selskapet, både blant ansatte og øvrige interessenter.

Mission hadde som mål å utvikle en intuitiv integrert rapport som gjenspeiler TINEs unike posisjon i det norske samfunnet på en realistisk måte.

#fhtogglesection/Les mer +_Les mindre –/below/slide/

 

Utfordring

I 2017 inngikk TINE og Mission et digitalt samarbeid, noe som har resultert i en ny og annerledes plattform for rapportering og presentasjon av selskapet. TINE er som Norges fremste leverandør av melkeprodukter opptatt av fotavtrykket de etterlater seg, og TINEs styre ønsker å sette bedriftens samfunnsrolle på dagsordenen. Denne strategien bygger på et tydelig forankret formål med fokus på bærekraft og langsiktige gevinster for bonden, kjøpmannen, forbrukeren – og miljøet. Målet har vært å videreutvikle verktøyet og presentere TINEs rolle på en lettfattelig og engasjerende måte.

Løsning

Som et resultat av det solide grunnlaget fra 2017-rapporten, kan man nå ta en digital reise i TINE-land for året 2018. Mission hadde som mål å utvikle en intuitiv integrert rapport som gjenspeiler TINEs unike posisjon i det norske samfunnet på en realistisk måte. Gjennom informative videoer, lærerike animasjoner, tydelige kart og solide data klarer rapporten å få fram TINEs totale fotavtrykk på en effektiv og pedagogisk måte. Videre viser rapporten TINEs rolle som en markedsaktør som bygger broer mellom produsenter og forbrukere, og den løfter fram selskapets satsning på etisk verdiskapning og bærekraftig utvikling. Nytt for året var å lage en engelsk versjon av rapporten ettersom TINE er i ferd med å ta en internasjonal posisjon.

Resultat

«Vi ønsker å vise fram det indre liv i TINE på en lettfattelig måte. Derfor er verktøyet godt egnet til å presentere for eksempel TINEs arbeid med bærekraft, TINEs organisering eller finne nøkkeltall for ulike områder. Verktøyet egner seg derfor også til presentasjoner i møte med eksterne og som oppslagsverk,» sier kommunikasjonsdirektør Lars Galtung.

Den nye digitale rapporten til TINE gjør det enklere for ansatte å få bedre oversikt over hele den verdikjeden de selv er en del av. Rapporten ble lansert på både norsk og engelsk 1. mars 2019 og har høstet svært gode tilbakemeldinger både internt og eksternt.

TINE tok gull i kategorien beste årsrapport på nett under Farmandprisen 2019, Norges mest prestisjetunge årsrapportpris.

TINE_Frontpage_Ipad_Mission.jpg
TINE_Articles_Perspective_Mission_Brown.jpg

“Måten Mission har implementert og presentert Bærekraftrapporten i den digitale årsrapporten vår, viser hvor dyktige de er til å gjøre et meget krevende tema engasjerende og interessant for en bred målgruppe.”

Bjørn Malm – Leder Bærekraft, TINE

TINE_iPhone_Mock3.jpg
 
TINE_Bonde-og-rådgiver.jpg
TINE_Sustainability_Perspective.jpg

“Årsrapporten til TINE er bygget opp som et digitalt magasin. De ulike temaene vises på en måte som gjør det lett for hver enkelt å se sammenhenger eller fordype seg i det han eller hun er mest interessert i.”

Marius Holtmon – Designer, Mission

TINE_iPad_WithBackground_4.jpg
TINE_LagerArbeider.jpg
TINE_Melkeveien2_Mission.jpg
TINE_iPhone_Mock4.jpg
TINE_Flat_Browser_CEOLetter.jpg
Tine_transport1.jpg
Previous
Previous

Eika – retailkonsept

Next
Next

EVRY Årsrapport