Eika – Retailkonsept
Hvordan knytte sterkere bånd til lokalbankenes kunder?
Som en del av vår løpende utvikling av merkevaren Eika, ble Mission satt til å designe et retailkonsept for lokalbankene i Eika-alliansen.
Formålet til Eika blir best beskrevet med uttrykket “Ved din side”, som reflekterer deres løfte om å støtte de lokale bankene og menneskene som bruker disse. Dette gjør man blant annet ved å sørge for at de har tilgang på førsteklasses finansielle ressurser og muligheter. For å gjeninnføre en høyere servicegrad har Eika gått i motsatt retning av den trenden som fjerner banker fra sentrale strøk i nærsamfunnet og i stedet fokusert på lokalbankenes fysiske tilstedeværelse.
Tjenester:
Løsning
Vi kom frem til at interiøret trengte å gi den besøkende følelsen av tilgjengelighet og tok derfor steget helt bort fra de autoritære signalene som tradisjonelle banker ofte sender. Resultatet er en mer åpen og inviterende atmosfære. Vi definerer lokalene ut fra følgende intuitive, funksjonelle soner: resepsjon, venteområder, møtepunkter og åpne kontorområder, det hele gjennomført på en måte som loser kundene til området de skal til og gir dem behagelige omgivelser å ha møter i. En bevisst bruk av møbler, lys og planter skaper et område som gir kundene en god mottakelse. Her er det lagt til rette for komfort, tilgjengelighet og flyt, men samtidig gir løsningen en mulighet til å prate privat og uforstyrret.
Konseptet tar i bruk møbler og utsmykninger på et balansert og moderne vis og i en naturlig skandinavisk estetikk. Myke materialer som filt og naturlig nok eik introduseres. Et sentralt element i dekoren er de håndlagede trykkene som viser årringene i eiketreet. Disse representerer styrke, vekst og de lange linjene. Det å tenke langsiktig.
Resultat
Konseptet er tatt i bruk i flere lokaler og har blitt en omfattende suksess. Det er stor interesse om å implementere retailkonseptet hos ledelsen i alle de 80 alliansebankene i de kommende årene.
Interiøret skal være en forlengelse av den visuelle identiteten i et fysisk miljø. Det skal utvide forståelsen for og opplevelsen av merkevaren – og dessuten skape stolthet internt.”
Karl Martin Sætren – Design Director, Mission