Hvordan bruke bilder til å skape sterke merkevarer

I en digital verden ser vi et behov for bildemateriale. Bilder skal skape sterke merkevarer og en identitet med gjennomgående tone of voice.
 

I en verden som blir mer og mer digital ser vi at det fins et nærmest umettelig behov for bildemateriale. Vi blir daglig bombardert med bilder fra alle kanter, men hvordan kan vi bruke bildene som en profilbærer? Bilder er ofte noe man tar for gitt. “Kan vi ikke bare bruke noe vi har fra før?» «Vi har en på kontoret som kan knipse litt for oss.» «Jeg har funnet en god del fine bilder på Google». Jeg har hørt mange såkalt gode forslag etter en del år i bransjen.

 

I denne artikkelen tar jeg et lite blikk på bruk av fotografi i merkevarer og litt på hva man bør tenke på i forhold til bildebruken når man skal skape en ny merkevare. Jeg håper du vil finne dette nyttig.

Gode bilder kan skape en identitet

En god og sterk logo har ofte førsteprioritet når man skal skape en merkevare, og det er ofte der man starter i en designprosess. Likevel fins det utallige eksempler på merkevarer hvor bildene faktisk spiller en like stor, om ikke større, rolle i merkevarekommunikasjonen. Gode, sterke bilder og grafikk kommuniserer direkte og raskt. I en verden hvor ting går stadig fortere, er det viktig å treffe målgruppen og fange oppmerksomheten umiddelbart.

Finn ut mer om bilder og forholdet mellom identitet, merkevare og branding her.

Bildebank vs fotoopptak

Det fins like mange ulike designprosesser som det fins merkevarer, så du må alltid tenke på hva som passer for deg og dine behov. Generelt sett vil jeg alltid anbefale å ta nye bilder til bruk som hovedbilder på overordnet nivå for en merkevare. Da har man større mulighet til å lage sin egen stil og fotografere akkurat de motivene man trenger. Og man kan ikke minst være sikker på at ingen andre har nøyaktig de samme motivene. Dermed kan man ta fullt eierskap til bildene.

Bilder er ikke bare bilder. Å skape en egen fotostil med merkevarebildene man bruker, kan utgjøre den store forskjellen i visuell kommunikasjon. Jeg har sagt det før, men det skader ikke å si gjenta det: når man skal bygge en sterk identitet og merkevare, er det viktig å tenke helhetlig og holde seg til sitt konsept. Det vil si at bildene også må være i tråd med og kommunisere den bærende ideen bak.

Et vanlig argument mot å benytte fotografier aktivt på denne måten, er at det tar tid og kan være veldig kostbart. Igjen så må man se på den enkelte prosessen og dens utfordringer og behov. Noen merkevarer trenger ikke mer enn en håndfull merkevarebilder, andre har et mye større behov. Men når det er sagt, trenger ikke et opptak bestandig å være veldig krevende eller dyrt, i enkelte tilfeller kan det faktisk være en rimeligere løsning. Det er bare snakk om å planlegge godt og bruke flinke folk. Jeg har erfart ved flere anledninger at man kan forhandle frem en god pris med fotografen dersom det er behov for mange bilder. Med god planlegging kan man få tatt såpass mange bilder på en gang at stykkprisen per bilde blir lavere enn tilsvarende fra en bildebank. Da får man sine helt egne bilder OG man kan spare penger – kan du argumentere mot det? Og husk, et fotoopptak kan være veldig gøy.

Bildebanker har blitt mer og mer populært, og med god grunn. Her kan man søke og finne bilder på hvilket som helst tema og motiv. Tiden fra man finner bildet og til man har kjøpt rettighetene og har det tilgjengelig, er veldig kort. Dette kan være en god løsning for mange, spesielt der man har behov for et bredt spekter når det gjelder temaer og geografisk plassering. Ikke alle har mulighet til å sende en fotograf rundt for å dekke alle temaer. Bildene i en bildebank er naturlig nok tatt av mange ulike fotografer, og i ulike stiler. Det er derfor en utfordring å skape et helhetlig uttrykk på alle bildene man ønsker å kjøpe. Det fins riktignok enkelte grep man kan gjøre med manipulasjon og redigering for å tilnærme seg en helhetlig og konsekvent stil. Men jeg vil påstå at den største haken ved å bruke en bildebank er mangelen på eksklusivitet. For det er en relativt stor sjanse for at dine konkurrenter benytter akkurat det samme bildet som du gjør.

 
Bildebanker blir populært og er tatt av fotografer for å fremme tema, en geografisk plassering eller en spesifikk merkevare.
 

"Et fotoopptak trenger ikke alltid være så veldig krevende eller dyrt."

 

Opphavsrett og “lånte” bilder

Åndsverksloven uttrykker det at den som har tatt bildet, altså faktisk har trykket på utløseren, er den som også eier rettighetene til det. Akkurat som en kunster eier rettighetene til sitt maleri. Det er mange som ikke vet at det forholder seg slik. Enkelte sosiale nettsteder har funnet på egne regler for bilder som blir lastet inn på deres sider, men det skal jeg ikke gå nærmere inn på her. Det florerer uansett av bilder som ligger veldig lett tilgjengelig på nettet, og mange har for vane å låne bilder derfra til ulikt bruk. Mitt råd er derfor å alltid sjekke hvem som eier rettigheten til bildene du ønsker å benytte og hvilke restriksjoner som gjelder med hensyn til bruksområder.

 

"Det å skape sin egen fotostil gjør en vesentlig forskjell for merkevaren."

 

Oppsummering

Det er fullt mulig å lage en identitet uten bruk av bilder, men det hører nok mer til sjeldenheten enn normen. Bilder kan både skape og bygge opp under en identitet. De er viktige visuelle verktøy for en merkevare. Sett av tid til å planlegge det visuelle uttrykket og lag et budsjett som gjør det mulig å gjennomføre planen. Jobb med designbyrået ditt for å skape en mest mulig unik og helhetlig bildestil. De kjenner merkevaren din, kanskje de til og med skapte den visuelle identiteten din. De vil derfor kunne ha et godt overblikk og en visjon for hvordan dette bør bli. De kan også foreslå nye og spennende løsninger i samarbeid med en fotograf. Et seriøst designbyrå samarbeider gjerne med en rekke fotografer som de vet kan gjøre en god jobb, og kan finne en som kan møte akkurat dine behov og utfordringer. Fotografi er et sterkt medium, bruk det til din fordel.

 
Identitet kan bli laget uten bruk av bilder, men visuelle verktøy kan være viktige når du skal bygge en merkevareidentitet.
 
Previous
Previous

Merkevarene og selskapene har ikke alltid en konsistent tone of voice

Next
Next

En merkevare er ikke bare en kul logo