Alt er bortkastet uten en brandguide

PurpleGreen-4.jpg
 

OK, så har du investert tid og penger og gjennomgått prosessen med å definere selskapets visjon og verdier. Du har fått logo og visuell identitet designet. Du har utarbeidet målrettet budskap, websider og markedsmateriell. Helheten er endelig på plass.

 

Nå er du klar til å rulle ut, involvere mennesker og byråer og sette hjulene igang og bygge din merkevare. Men alt kan være bortkastet om du ikke har en brandguide.

Hva er en brandguide?

En brandguide eller merkevarehåndbok er en samling av definisjoner, forklaringer, regler, elementer og verktøy som brukes for å bygge en helhetlig og konsekvent merkevare.

Typiske ting som en brandguide inneholder er en forklaring av selskapets filosofi i form av visjon, verdier m.m. I tillegg inkluderer det definisjoner og regler for logo, fargebruk og typografi. Ikke alle brandguides er like, men mange inkluderer også definisjoner og regler for tone-of-voice, grafiske elementer, symboler, ordbilder, layout m.m. Det er også vanlig å inkludere ferdige maler som er utviklet til trykk eller digitalt bruk. Sist men ikke minst har de fleste utfyllende brandguider eksempler på riktig og feil bruk av elementene.

«Har du kontroll, eller sprer du logoen til alle involverte og krysser fingrene for at det blir bra?»

Hvorfor trenger man en brandguide?

Du er kanskje sjefen for merkevaren og har full kontroll på de elementene som brukes. Du var kanskje med å utvikle både visjonen og reglene og har det under huden. Om noen trenger en logo eller lurer på noe snakker de bare med deg, så hvorfor skal man bruke mer tid og mer penger på utvikle en brandguide?

Usikker på forskjellen mellom merkevare, identitet, branding og logo? Da bør du lese dette.

Konsekvent

Hva om selskapet vokser eller du får en annen rolle? Tenk deg alle aspektene som har vært diskutert og definert i utviklingen av den nye identiteten. Tenkt deg fire år frem og hvor mye av detaljene du fremdeles husker og kontrollerer. Tenk deg hvor mange e-poster med vedlegg du har sendt i mellomtiden. Tenk deg hvor mange versjoner det har blitt av den powerpointmalen dere fikk laget. Og da du skulle gi en brief til designbyrået for å lage noen nye annonser og rollups den gangen, ble det gjort i huj å hast uten å gi dem en god forståelse av selskapets verdier eller tone-of-voice. Ting har en tendens til å flyte når det tas på sparket, eller siste versjon brukes som mal for den neste. Det blir nesten umulig å være konsekvent når man ikke kan gå tilbake til “kilden” eller fasiten.

Standarisert og tilgjengelig

Målet med en brandguide er å få definert og detaljert ut helheten i merkevaren slik at man enkelt kan referere til denne når man skal utvikle noe nytt. Enten det er et nytt visittkort, nettsider eller dekor av firmabilen.

Ved å samle alt på en plass, gjør man det tilgjengelig for flere. Man blir da mindre avhengig av at enkeltindivider og sikrer at ting ikke flyter ut over tid. På denne måter sparer man tid som eller ville gått med til møter, sending av e-poster, telefoner og oppfølging.

Digitale fordeler

Den klassiske brandguiden var opprinnelig en mappe eller ringperm hvor regler, forklaringer og elementer var presentert. Denne ble trykket opp i et begrenset antall og distribuert rundt. Fra 1990 til 2010 inneholdt den gjerne disketter, CD-er eller USB-pinner som inneholdt digitale filer av logoer og andre elementer. Dette er en foreldet praksis, selv om den er i bruk enda.

Oppdatert og tilgjengelig

I dag er det mange naturlige årsaker til å heller legge dette til en passordbeskyttet webside. Her vil det være mye enklere å holde regler å elementer oppdatert. Å laste opp nye filer, skrive om litt tekst eller lage nye seksjoner er gjort på et blunk og er umiddelbart tilgjengelig for alle. Er sidene responsive, er de også tilgjengelige på mobilen og nettbrettet.

Deling

Deling er også mye enklere. Man kan sende linker inn til “fasiten” for å presisere regler eller forklaringer, eller sende korrekte filer direkte ut fra løsningen, uten å måtte laste ned, kopiere eller finne frem på egen maskin.

Tilgangsnivå

Med passord og tilpassede brukerkonti er det også enkelt å styre hvem som får tilgang til hva. For eksempel kan det være noen elementer som alle skal kunne få tak i, slik som logoen, mens maler eller annet kan være tilgjengelig for utvalgte brukere.

Digitale verktøy

I større selskaper har man kanskje investert i fotografier eller illustrasjoner som enkelt kan sorteres og søkes opp i en online bildebank. På et nettsted kan man også etablere et arkiv hvor man samler dokumenter som allerede er utviklet, både for å ha en oversikt og for potensiell gjenbruk.

Mer avanserte løsninger har også kalendere, markedsplanleggere og funksjonalitet hvor man kan generere markedsmateriell i løsningen som sendes direkte til trykkeri eller distribueres ut i riktige kanaler. Men ny teknologi vokser det frem stadig smartere løsninger for å spare tid og øke kontroll over merkevaren.

Oppsummert

Det er med andre ord lite som taler for å ikke utvikle en brandguide. Med et digital system har man også muligheten til begynne smått og bygge ut med mer innhold etter hvert som det kommer på plass. Da får man maksimert utbyttet av investeringene som er gjort ved å utvikle merkevarens verktøy.

 
Previous
Previous

Derfor bør du forstå millenniumsgenerasjonen

Next
Next

Invester i egnet interiør og skiltsystem for å styrke merkevaren