Det enkle fungerer som regel best

18problems_10_16-9.gif
 

Velg dine ord med omhu. Ord har makt, de er byggesteinene i all kommunikasjon og gir liv og mening til ethvert produkt eller tjeneste.

 

Ikke gjør det vanskeligere enn det er

Har du lest bruksanvisninger som ikke gir mening? Har du lest en årsrapport full av økonomisk sjargong? Har du besøkt et nettsted der du brukte en halvtime på å forstå navigeringen?

Det skrevne ord er så vanlig at vi tar det for gitt, men når det ikke gir den informasjonen vi trenger, blir vi frustrerte. Ord har makt, de er byggesteinene i all kommunikasjon og gir liv og mening til ethvert produkt eller tjeneste.

Svært ofte bruker bedrifter egne ansatte til å formulere et budskap. De jobber jo i bedriften og er dermed ”eksperter”. Problemet er at de ikke er eksperter i å skrive tekster med brukeren i fokus. Ofte er de heller ikke eksperter på merkevarebygging og kommunikasjon, og ser derfor heller ikke det store bildet, men skriver ut ifra egen erfaring og eget ståsted. Det handler i grove trekk om å evne å se bedriften utenfra og inn, og ikke innenfra og ut. Det finnes dessverre så alt for mange eksempler på merkevarer som ovenfor målgruppen har et utilgjengelig og komplisert språk.

Når benyttet du deg sist av dyktige tekstforfattere som utvikler en tone-of-voice, en stemme, en måte å skrive på, som passer din bedrift og ditt produkt eller din tjeneste? Er det på tide å investere i et språklig konsept som gjør det lettere for folk å forstå hva du ønsker å si og velge det du har å by på.

Sjekkliste

  1. Offentliggjør dere regelmessig informasjon om virksomheten?

  2. Hvem skriver denne informasjonen og er de profesjonelle tekstforfattere?

  3. Tror du folk liker å lese om bedriften?

 
Previous
Previous

Hva slags leder er du når det stormer?

Next
Next

Toppkandidater vil jobbe for de beste arbeidsgiverne