Hva slags leder er du når det stormer?

Leder-n--r-det-stormer_PurpleGreen.jpg
 

Noen ledere går inn i en boble når det stormer og resultatet på bunnlinjen mangler. Det slurves gjerne med å kommunisere til hele organisasjonen, og styret og eiere får mesteparten av oppmerksomheten.

Som leder har du et ansvar for å sikre motivasjon også nedover i rekkene. Dine egne ansatte er ofte under stort press. Å sikre god kommunikasjon fram til hver enkelt medarbeider krever at toppledelsen er tydelig på harde fakta så vel som tiltak for å nå nye mål.

 

Definer et formål, det som gjør deg unik

Styrken i lederskap er å kunne tenke klart og ta kloke avgjørelser selv om det koker over på alle bauer og kanter. Du har mest sannsynlig i en tid ant at noe må gjøres i måten dere jobber på. Det handler om effektivisering, finne fram til det opprinnelige - selve formålet med virksomheten. Nå har du en gyllen anledning til å ikke bare rette opp kursen til skuta, men også analysere og definere nye tiltak som vil være med å sikre suksess fremover.

Når var det sist ledergruppen satt ned og gjennomgikk bedriftens identitet, kjerneverdier og besvarte spørsmålet hvorfor? Ofte vet ikke ledere selv hva ordene betyr og hva de dypest sett representerer. På den måten blir det vanskelig å snakke andre varme kontakter om formålet til selskapet.

Få oversikt og plasser deg i førersetet

Om dette er et beskrivende scenario for deg, er det på tide å sette seg ned å få oversikt over situasjonen og komme til bunns i problemet. Ligger utfordringene på et strategisk plan, er det fare for at problemene sprer seg videre ut i organisasjonen.

Sitter en på innsiden, er det lett for at en ikke ser hele bildet. Litt etter litt hoper utfordringene seg opp, og en har vanskelig for å finne ut igjen av floka. La oss sammen ta et skritt tilbake for å se helheten og få oversikt. Du vil se at tåka snart vil lette.

I Mission har vi ekspertkompetanse på å jobbe analytisk og systematisk med å finne fram til hva som er dine utfordringer og legge en plan for å lykkes. Vi benytter metoder vi har bred erfaring med og som er testet ut over tid.

Rigg for suksess

Når vi er ferdige med analysen, har vi et godt utgangspunkt til å finne løsninger og lage en handlingsplan. Kanskje er det på tide å ta noen taktiske veivalg, eller kanskje du må jobbe mer aktivt med merkevare, identitet, eksternt og internt i organisasjonen.

Vi har lang erfaring med å rette fokus der det trengs mest. Mange års erfaring fra samarbeid med nærlingslivsaktører kombinert med kreativ tenkning og evne til å skape noe nytt, gir oss den styrken som skal til for at du skal ta tilbake kontrollen.

 
Previous
Previous

Mission fødtes i 2001. Hvor mye er 15 år for et designbyrå?

Next
Next

Det enkle fungerer som regel best