Sørger du for tydelig markedskommunikasjon?
Tynnspredd markedsføring er svært lite lønnsomt. I stedet bør du samle markedsressursene og sørge for enhetlig budskap i de beste kanaler.
Vår kommunikasjon spriker
Alle vet at det digitale samfunnet har endret måten vi kommuniserer på. Der TV en gang var den sterkeste budskapsformidleren, er alt nå mobilt og interaktivt, og vi er på 24/7. I den fysiske verden har vi sett forhandlere innføre flaggskipbutikker og pop-up-butikker i en stadig søken etter nye arenaer å møte kunden på. Nye medier har blitt gamle, og gamle medier har blitt nye.
Poenget er at ulike måter å kommunisere på gjør det ekstra viktig å være klar over hvilken kanal som er viktig for din merkevare, og ikke minst hvorvidt du bruker kanalen riktig og utnytter kanalens fulle potensial.
Utfordringen for mange ledere innen merkevarebygging er at de generelt sett er underbemannet, mangler ansatte med de rette kvalifikasjonene og dermed løper etter media og presse som evige brannslukkere. I slike situasjoner er det viktig å konsentrere seg om å gjennomføre noen få ting 100 % snarere enn å prøve å være tilstede litt overalt.
Sjekkliste
Bruker du de beste kanalene for din merkevare?
Fremstår merkevaren enhetlig på tvers av mediekanaler?
Er merkevaren tilstede litt her og der, med andre ord for mange steder?