Verdien av en idé ligger i å kommunisere den

Verdien-av-en-ide_PurpleGreen.jpg
 

Nøkkelen til å skille seg ut fra all støyen er å finne din unike stemme oversatt til en unik idé for ditt selskap eller ditt produkt.

 

Fengende kommunikasjon som fungerer

”Verdien av en idé ligger i å kommunisere den”. Disse ordene kunne ha kommet fra oss i Mission, men Thomas Edison var den første som sa dette, og jeg kunne ikke ha vært mer enig. Ideer trenger kunder som tror på dem og som får satt dem satt ut i livet. Ideer trenger ikke folk som bare prater.

Som konsulent i Mission anstrenger jeg meg alltid for å kunne gi kundene mine det beste. Og før vi presenterer en idé til en kunde, spør vi oss alltid hvilken av ideene som er best, for det er ikke alltid klart hvilken idé som er “the Good, the Bad and the Ugly”. Svært ofte har ikke gode ideer noe referansepunkt, de er bare originale og annerledes. Og annerledes kan være en god ting!

«Nøkkelen til å skille seg ut fra all støyen er å finne din unike stemme oversatt til en unik idé for ditt selskap eller ditt produkt.»

Smittende kommunikasjon

Mulighetene og kanalene er mange, ofte for mange, når du skal bygge kjennskap og kunnskap til ditt produkt eller selskap. Men med så mange som slåss om forbrukernes oppmerksomhet, er det enda mer utfordrende enn noensinne å skape et uttrykk som gir gjenklang i markedet og som skaper sanne og varige inntrykk. Det er derfor vi i Mission mener at “annerledeshet” kan være bra! Fordi nøkkelen til å skille seg ut fra all støyen er å finne din unike stemme oversatt til en unik idé for ditt selskap eller ditt produkt.

De som identifiserer og utvikler sin egen stemme, vil få mer oppmerksomhet og dermed innflytelse. Og når dette skjer, er du på vei mot suksess! Suksess oppstår når ting blir “virale”, med andre ord når ideer og konsepter utvikler sitt eget liv utenfor din kontroll, selv om det kan virke aldri så skremmende. I dagens samfunn kaller vi dette gjerne for “infectious communication” eller “smittende kommunikasjon”.

Virgin har en kultur som inspirerer

Du kjenner garantert til Virgin, som er et utpreget moderne selskap. Virgin opererer innenfor fem kjerneområder, de har utrolige 70 millioner kunder, ca. 65.000 ansatte og en samlet omsetning på 16 milliarder britiske pund.

I april hadde jeg gleden av å møte Teddy Mayer på konferansen FUSE i Miami. Teddy Mayer er designansvarlig for Virgin-hotellene.

Det er noe magisk og udefinerbart ved Virgin-kulturen. Det er dette som skiller Virgin fra konkurrentene og gjør merkevaren så unik. De er kjent for å utfordre det bestående, gyve løs på bransjegiganter og være en forkjemper for vanlige folk og planeten vi bor på. Det å bryte barrierer, forandre og forstyrre status quo ligger i Virgins DNA, og dette er også tydelig når det gjelder formålet deres: “Changing business for good”.

Kulturen deres definerer hvem de er og gjør Virgin til ett av de mest spennende stedene å jobbe. Kulturen deres er skapt av en positiv innstilling og en lidenskap for det som er deres største aktivum, nemlig menneskene. De er stadig på jakt etter modige ideer. De er nødt til å være enestående, for folk husker ikke det gjennomsnittlige.

Jeg spurte Teddy Mayer hva det er som gjør Virgin til Virgin når de opererer innenfor så mange ulike sektorer (reiseliv og fritid, musikk og finans). Hvordan oppnår de et felles uttrykk på tvers av så mange sektorer? Hva er deres minste felles multiplum?

Du har kanskje gjettet svaret: gjennom tone of voice. Og hvis du kjenner litt til Virgin, virker svaret selvfølgelig, og her er et glimrende eksempel.

For Virgin og en rekke andre merkevarer med suksess er det bare én ting som gjelder, og det er ALT. En suksessrik merkevare handler om å være opptatt av detaljer og å fremstå konsistent. Fordi konsistens bygger tillit. Og tillit bygger business. For Virgin handler konsistensen om tone of voice enten de snakker fritid eller finanser.
Og det krever mot!

Kilder og inspirasjon til videre lesning

Do purpose: David Hieatt,
On purpose: Shaun Smith & Andy Milligan
Teddy Mayer, VP, Virgin Hotels.

 
Previous
Previous

Hva er employer branding? Skaper det en ny dagsorden i rekruttering?

Next
Next

Tips fra Magnus Rakeng om fontdesign