Det lønner seg med smart markedsføring og kommunikasjon

Det-l--nner-seg----kommunisere-smart_PurpleGreen.jpg
 

Markedsføring trenger ikke koste all verdens, men sørg for at du kjenner dine målgrupper godt og velg kommunikasjonskanaler med omhu. Om du ikke spisser budskapet, risikerer du å forsøple en allerede tettpakket informasjonsstrøm.

 

Lei av rope høyt uten å høres?

Er produkt- og tjenestetilbud på plass, godt gjennomarbeidet, spisset til målgruppen, men du får likevel ikke napp?

Har du tenkt over at det kan være fordi du kommuniserer for mange budskap til en dårlig definert målgruppe. Å spre seg tynt, gjør at budskapet mister slagkraft og i verste fall ikke når fram i det hele tatt.

Spiss budskapet for dine målgrupper

Som med så mye annet i livet tror vi det er lurt å velge sine slag. Så bestem deg for hva som er viktigst for deg å kommunisere. Vær også bevisst hvilke målgrupper dette vil være interessant for. Kast ikke bort verdifull markedskommunikasjon der den ikke treffer. I verste fall sløser du i så fall med penger og skaper irritasjon hos potensielle kunder.

Vår erfaring er at mange som jobber med kommunikasjon også jobber med produksjon, økonomi og administrasjon. Dessverre ender kommunikasjon ofte nederst på prioriteringslisten og må i tillegg bøye seg for sterke interesser fra andre avdelinger. Det sier seg selv at det ikke blir treffende kommunikasjon av slikt.

”Bidrar du til å forsøple, eller kommuniserer du noe som virkelig betyr noe for din målgruppe?”

Når du bare har et par sekunder på å fange folks interesse, blir ord og bilder enormt verdifulle. I Mission jobber vi systematisk med kunder for å komme til bunns i hva som er det viktigste å kommunisere. Markedsføring og kommunikasjon handler dypest sett om å velge bort. Dessverre opplever vi ofte at dette ikke er tilfellet i dagens informasjonssamfunn der vi bombarderes av merkevarekommunikasjon. Bidrar du til å forsøple, eller kommuniserer du noe som virkelig betyr noe for din målgruppe?

Smart markedsføring trenger ikke koste skjorta

Om du har begrenset budsjett så ikke fortvil. Markedsføring i dag koster gjerne mindre enn tidligere. Takket være sosiale medier kan du nå ut til dine unike målgrupper på en billig og ikke minst smart måte. Vi anbefaler deg å produsere innhold som er i samsvar med kjernen i din merkevare. Vær personlig og skap dialog og engasjement i målgruppen. Noe av det flotteste med sosiale medier er at du får direkte tilbakemeldinger fra målgruppen som gir deg mulighet til å bli enda bedre. Snakk om å skape brandambassadører!

Invester i en brandguide

Det er heller ingen grunn til å frykte utvanning av merkevaren fordi du er stede i mange kanaler. I Mission har vi utviklet en brandguide som samler alle retningslinjer og sørger for at bedriften alltid fremstår etter intensjonen. Du sparer også tid og penger på å samle alle merkevareressurser på ett sted og gjør utvilsomt arbeidet til markedsavdelingen mye enklere.

 
Previous
Previous

Skap en engasjerende merkevare, eller å bli elsket av alle

Next
Next

Hva er posisjonering? Har du en unik markedsposisjonering?