Livet som en grafisk designer i et designbyrå
Da jeg kom rett fra universitetet til jobb i et designstudio som Mission, visste jeg egentlig ikke hva jeg skulle forvente. Men jeg visste at det ville bli veldig annerledes. Her er noen ting jeg har opplevd og lært ved å jobbe hos Mission i et år.
Åtte erfaringer fra ett år i designbransjen
1. En positiv arbeidskultur er avgjørende
Et godt arbeidsmiljø og -kultur er viktig for å trives på jobben. Hos Mission har jeg opplevd en kultur som er åpen og gjestfri, og en god blanding av både humor og fokus. Vi kan tulle med hva som helst (og det gjør vi), og en god latter er en del av hverdagen. Men vi gjør seriøst arbeid, og jeg tror at samarbeid er en av de viktige nøklene til vår suksess. Når noen trenger hjelp med noe, er det enkelt å bare spørre. Det at jeg ikke bare kan stille spørsmål selv, men at andre spør meg om mine tanker og meninger har vært veldig viktig for meg. Selv om jeg er blant de minst erfarne her, føler jeg at jeg virkelig kan gjøre en forskjell og bidra med mine evner og min kunnskap.
2. Prosjekter kan være utfordrende
Et av de mest utfordrende prosjektene jeg har vært med på i år er årsrapporten for EVRY, som jeg gjorde med seniordesigner Hege. I dette prosjektet fikk jeg ansvaret for den digitale utgaven av rapporten, noe som betød å overføre designet fra trykksak til web. Dette var definitivt en utfordring og et skikkelig puslespill å løse til tider. Som ansvarlig for den digitale rapporten måtte jeg også kommunisere med et team av programmerere for å gjøre designskissene mine til kode. Jeg hadde noe tidligere erfaring med kode, som var nyttig, men å jobbe på tvers av fagområder på denne måten var uansett en viktig erfaring for meg. Med begynnelse av prosjektet i slutten av 2018 og lansering i april ble dette et intensivt og omfattende prosjekt – en skikkelig utfordring uten tvil.
"Å få muligheten og tillit til å designe en visuell identitet fra bunnen av var spennende og veldig gøy."
3. Prosjekter kan være givende
I november fikk jeg sjansen til å jobbe med logo og visuell identitet for Noteworthy Books, vårt eget forlag for vår nye bok. Dette var et prosjekt hvor Julie og jeg fikk stor frihet til å designe en løsning. Å få muligheten og tillit til å designe en visuell identitet fra bunnen av var spennende og veldig gøy. Gjennom prosessen fikk jeg også erfaring med å presentere mine designløsninger, hvor argumentasjon er en viktig ingrediens. På veien fikk jeg også god veiledning fra vår design director Karl Martin. Resultatet er noe jeg er veldig stolt av. Å se logoen for Noteworthy gå fra skisser til ferdig løsning – til å foliepreges på vår egen bok Point of purpose – har vært veldig givende. Det er få ting som kan sammenlignes med det å se at ditt eget design komme til liv.
4. Ting du ikke lærer på universitetet
Det daglige arbeidslivet i et studio sammenlignet med universitetet er definitivt en stor forandring. Jeg er en som liker struktur og rutine, så å dra på jobb til samme tid hver dag har egentlig vært ganske fint. Når det kommer til å jobbe med prosjekter, har det også vært noen forandringer. På universitetet var jeg vant til å gjøre mine egne prosjekter fra start til slutt, men når du jobber i et studio får du ikke alltid gjøre det. Mye av tiden kan det hende du må hoppe inn i et prosjekt midtveis, eller gjøre arbeid basert på et allerede etablert visuelt uttrykk eller profil. Da jeg begynte å jobbe i Mission var de fleste pågående prosjekter i sluttfasen, og jeg måtte hoppe inn for å hjelpe med implementeringen av et design jeg ikke hadde vært med på å skape. Dette var nytt og utfordrende, men jeg har lært mye av det. Å kommunisere med kunder (for det meste via e-post) var noe jeg ikke hadde gjort mye av. Det føltes skummelt til å begynne med, men jeg er glad jeg tidlig fikk muligheten og ansvaret for å kommunisere med kunder direkte. Inki (konsulent) og de andre i teamet har hjulpet meg underveis.
5. Arbeidet er ikke alltid forutsigbart
En viktig ting jeg har opplevd ved å jobbe et år i et designstudio som Mission er at arbeidsmengden kan variere mye. Det er perioder med færre prosjekter, og det er perioder når arbeidsmengden er enorm. Å sjonglere fire-fem prosjekter på samme tid i de mest intense periodene har vært utfordrende, og noen ganger har det føltes overveldende. Disse periodene har tvunget meg til å være strukturert og effektiv, og når jeg har kommet meg gjennom dem, er følelsen av å prestert desto større.
6. Å dele er å vise omtanke
Jeg har alltid hatt glede av å dele min kunnskap med andre, og i Mission har jeg fått gjøre det ikke bare gjennom å jobbe med de andre designerne her i Mission, men også gjennom å skrive. Hos Mission kaller vi dette Innsikt. I løpet av mitt første år har jeg skrevet to blogginnlegg (dette er mitt tredje). I desember skrev jeg Rebranding av tre kjente merkevarer i 2018, hvor jeg så på tre store merkevarer som hadde rebranding i 2018, og kastet terningkast på disse fra 1 til 6. I mars i år publiserte jeg et blogginnlegg med tittelen Er forenkling av merkevarer en konsekvens av digitalisering?. I det innlegget skrev jeg om hvordan merkevarer har blitt forenklet de siste årene, hva kan være årsaken til det, og hvilke konsekvenser det kan ha.
"Jeg har lært at det er summen av alle detaljer som gjør en merkevare hel."
7. En merkevareidentitet er mer det du ser med ved første blikk
Ved å jobbe i et branding-fokusert designstudio har jeg lært hvor mye arbeid som faktisk ligger bak en merkevareidentitet. Når en visuell identitet er utformet og godkjent, det er da den virkelige jobben begynner; å implementere designet. For at en merkevare skal være konsekvent, må den brukes på alle flater. Det er ikke bare visittkort, men nettside, hvert Word-dokument og Powerpoint, plakater, brosjyrer, uniformer, skilter, skrivebordsbakgrunner og sosiale medier – alt må designes. Å designe Word-maler er kanskje ikke det mest spennende å gjøre, men jeg har lært at det er summen av alle detaljer som gjør en merkevare hel.
8. Lidenskap er viktig for å trives
Min lidenskap er i digital design – design av brukeropplevelser som er intuitive, funksjonelle og enkle å bruke. Jeg har tro på å sette brukeren i fokus og tenke på hvordan han eller hun samhandler med et nettsted, en app eller en tjeneste, og ikke bare hvordan noe ser ut rent estetisk. Heldigvis har jeg fått bidra til flere digitale prosjekter, for Eika, AKJ og EVRY. Og forhåpentligvis vil flere digitale prosjekter dukke opp på pulten min snart igjen. Jeg er klar.
Med et godt øye for kvalitet og detaljer og med god bredde i portfolioen sin fikk Espen raskt en rolle i vårt design team.
Karl Martin Sætren, Design Director i Mission
Slik jobber Missions Design Director med nye designere
Vi fikk raskt inntrykk av at Espen var en strukturert og kapabel designer med klare tanker bak side ideer. Med et godt øye for kvalitet og detaljer og med god bredde i portfolioen sin fikk Espen raskt en rolle i vårt design team. For å gi nye designere muligheter til å etablere seg og vise sine evner og engasjement liker vi å utfordre med oppgavene de får. Det kan være i form av kompleksitet, stramme tidsfrister eller åpen briefing. Espen tok alt dette på strak arm og jobber nå tett på flere kundeprosjekter.
Som et relativt lite designbyrå som jobber med identitetsdesign i alle tenkelige kanaler, er det viktig at vi finner mennesker som passer godt inn i miljøet og finner sin rolle i teamet. Dessuten er vi avhengig av designere som har en stor bredde i både tekniske evner og kreative løsninger. De må kunne jobbe både med alt fra årsrapporter til app-design og med kunder fra bakeri- til IT-bransjen. Men mest av alt må de ha en genuin lidenskap for merkevarebygging og design.
Her kan du se noen av prosjektene designere hos Mission jobber med.
Fortsatt nysgjerrig på hvordan det er å jobbe i Mission? Les om Julies erfaringer etter sitt første år.