5 tips til hvordan du kan få mest design for pengene

Design gir merverdi. Ulike digitale verktøy i gråtoner.
 

Når man kjøper en tjeneste, er du kanskje vant til å velge billigst og så passe på under hele prosessen for å sikre at jobben gjøres godt nok. Når du kjøper design er det helt motsatt. Du må sørge for å velge den beste leverandøren og så la dem få rom til å løse oppgaven. Det er slik du får den beste visuelle identiteten.

 

Her er fem tips til å få mest ut av pengene når du kjøper design og visuelle identiteter:

1. Velg riktig byrå/designer

Dette er sannsynligvis det viktigste punktet på listen og kanskje det vanskeligste. Det er ikke nødvendigvis det “beste” og mest prisvinnende byrået som er riktig i enhver situasjon. Har de gjort liknende prosjekter før? Har de evnen til å tenke nytt nok? Kan de se det store bildet? Har de kapasitet og kreativitet? Alle disse spørsmålene er med i denne første avgjørelsen.

2. Gi en god brief

Å sette i gang en designprosess uten en brief, blir fort en dyr erfaring. En brief er essensiell og designere definerer den selv om du ikke gjør det for dem. Den bør inneholde en tydelig beskrivelse av oppgaven som skal løses, samt mål og ambisjon for løsningen. I tillegg bør den ha med beskrivelse av målgruppe, budsjett, tidsplan og eventuelt andre spesifikasjoner. Sørg også for at designerne får tilgang til det du måtte ha av relevant bakgrunnsinformasjon slik at researchfasen blir så effektiv som mulig. Da blir det mer tid til design.

Hva er AI og hvordan kan du bruke det til en god brief?

3. Gi dem rom til å jobbe med det visuelle

Dette er et klassisk punkt hvor mange gjør feil. Tidlige ideer er skjøre som sommerfugler og må behandles deretter. De er utrolig enkle å kvele, kritisere og forkaste. Holder du for hardt på sommerfugler, blir de kvalt og holder man for løst vil de fly sin vei. Men en god idé har muligheten til å forandre verden. Derfor er det viktig å gi designerne rom til å prøve, feile og teste flere potensielle retninger før de videreutvikler dem til sterkere formulerte ideer som kan presenteres og forklares.

Hvem ville trodd at Uber skulle bli verdens største taxiselskap uten å eie noen biler? Eller at AirBnB skulle bli verdens største overnattingstilbyder ved å la privatfolk leie ut leilighetene sine til fremmede?

4. Lytt til eksperten

Dersom du har fulgt punkt 1 og 2, burde resultatet være nær mål etter første runde. Hold igjen førsteinntrykk og egne meninger til designerne har fått tid til å forklare sine løsninger og ideer. Lytt til hva de sier og hvilke løsninger som har mest potensiale. Om du har valgt gode designere, har de gjort en karriere av å lage gode løsninger og vurdere hva som fungerer best i forhold til en brief.
Ta deg god tid til å vurdere designet og argumentene som er vedlagt. Noen ideer mister sin kraft etter kort tid, mens andre krever litt tilvenning og vokser seg gradvis større.

“Noen ideer mister sin kraft etter kort tid, mens andre krever litt tilvenning og vokser seg gradvis større.”

5. Gi konkret tilbakemelding

Jeg sier ikke at du må godta det første og beste en designer presenterer deg. Tvert imot er det viktig å være kravstor om du skal få mest mulig ut av et designkjøp. Når du har vurdert forslaget tilstrekkelig, må du gi så konkret tilbakemelding som mulig. Referer gjerne tilbake til brief dersom det er aspekter ved den du føler de ikke har hensyntatt nok.

Etter mine 12 år hos Mission har jeg erfart når prosjekter møter på forskjellige utfordringer. Disse kan komme helt i starten, underveis eller mot slutten og fører alltid til at enten vi, kunden selv eller begge parter bruker mer tid og penger enn nødvendig.

Dersom du følger disse fem punktene er jeg sikker på at prosessen blir mer effektiv og lønnsom og ikke minst at resultatet blir bedre. Så når dere sammen har funnet ideen dere tror på, gjenstår den viktigste delen - å gjennomføre den. Lykke til!

 
Previous
Previous

Hvordan arbeider du med visuell merkevarebygging i en urolig verden?

Next
Next

Hvordan sikrer du den digitale merkevaren for fremtiden?