Slik utvikler du omdømme med intern merkevarebygging

Hvordan skape engasjement hos dine ansatte?
 

Gjennom å involvere skaper du engasjement, øker motivasjon og arbeidstrivsel hos ansatte. Når pratet du sist med dine egne ansatte om selskapets merkevare? Din viktigste ressurs er de ansatte, og du vil kunne styrke ditt omdømme gjennom intern merkevarebygging med egne merkevareambassadører.

 

En grunnleggende forståelse for merkevarens betydning bidrar til å definere et tydelig formål for bedriften og den enkelte. Egne merkevareambassadører har stor verdi for å oppnå suksess med merkevaren i markedet. I denne artikkelen ser vi på viktigheten av å kommunisere med egne ansatte om merkevaren. Når du skal implementere en ny merkevare, er det viktig å få med seg støttespillere blant egne ansatte.

Sørg for at ansatte snakker positivt om arbeidsplassen

Å skape merkevarer handler dypest sett om omdømmebygging. Det vil si å jobbe systematisk og målrettet med hvordan en vil fremstå for sin målgruppe. For å oppnå dette, er det nødvendig å være tydelig og tenke helhetlig.

Et godt omdømme springer ut ifra kjernen, altså bedriften selv. Mange bedrifter som engasjerer byråer for å lage kampanjer ser ofte bare på bedriften utenfra – på hvordan bedriftens budskap passer for målgruppen. Da overser du en viktig målgruppe: bedriftens egne ansatte.

Det er en kjent sak at bedrifter ikke fungerer optimalt der det er et gap mellom intern og ekstern kommunikasjon. Det holder fint lite med gode intensjoner om en ikke har sørget for å implementere de verdier som en ønsker at merkevaren skal signalisere hos egne ansatte først.

Skal du lansere en ny merkevareidentitet, er det altså essensielt at det er gjort et godt forarbeid internt i forkant slik at budskapet utad oppleves ekte. På den måten vil du på den ene siden oppnå mer lojale og engasjerte medarbeidere, og på den andre siden vil du få de ansatte til å snakke varmt om merkevaren. Hva kan være bedre omdømmebygging enn det? Kan du som arbeidsgiver stå ansikt til ansikt med disrupsjon i jakten på talenter?

Tenk på markedsføring som en tofeltskjørebane

Se for deg følgende scenario: du leder markedsarbeidet i en større norsk bedrift. De siste par årene har dere engasjert et designfirma for å bistå dere i utviklingen av en spisset merkevare - en ny identitet - med alt det innebærer av markedsmateriell, oppdaterte nettsider, maler, logo, tone-of-voice for å nevne noe. Dette har vært en uhyre interessant og lærerik prosess som har kostet ikke bare tid og energi, men det har også fordret langsiktige investeringer. Nå forventer eiere at ny posisjonering i markedet skal gi økt avkastning. Mye står på spill.

 
Team på 3 mennesker som samarbeider om merkevarebygging.
 

Som markedsdirektør må du kunne vise til suksess med bedriftens oppdaterte identitet, og for å hjelpe deg på veien, har du fått bevilget økte markedsressurser for neste år. Som øverste leder for markedsarbeidet mener du det er naturlig at ditt hovedfokus er utenfor bedriften der du har en krets av kontakter blant både kunder og leverandører som krever sitt. Det er her du briljerer, du får vist deg fram, og dermed oppnår du økt synlighet for bedriften. Dette er nok til en viss grad sant.

Det er en naturlig del av hverdagen for mange som jobber innen markedsføring å bruke tid sammen med eksterne kontakter og interessenter . Det er likevel grunn til å stille seg spørsmål om det ikke ville vært smart å samtidig bruke en del ressurser på å implementere den nye merkevaren blant egne ansatte også. Selv om markedsavdelingen for lengst har stiftet bekjentskap med den nye identiteten, er det all grunn til å tro at brorparten av de øvrige ansatte ikke har fått med seg mye av dette, annet en tidvis spredte rykter rundt kaffetrakteren. Dette er en bortkastet mulighet som kan koste dyrt.

HR er de som tradisjonelt informerer ansatte om større endringer i bedriften, men har ofte ikke innsikt i ideene bak merkevaren eller markedsføringen av bedriften. Her må derfor også markedsavdelingen på banen. En ekstra sløyfe innom egne ansatte tar riktignok tid, og kan påføre forsinkelser for en ekstern lansering av ny identitet. Den gode nyheten er at mange av de strategiene som brukes til å snakke om merkevaren eksternt, også med hell kan benyttes internt i bedriften. Dette er faktisk en ypperlig anledning til å prøve dette ut og justere og finpusse merkevaren før lansering.

«Vender du blikket innover blant egne rekker først, skaffer du deg dessuten positive allianser blant ansatte.»

Det er viktig at det er en sammenheng mellom ekstern og intern kommunikasjon. Ekstern kommunikasjon skal ta bedriftens kundeløfter til nye høyder, alltid strebe etter forbedringer og en tydeligere markedsposisjon. Dette kan virke motiverende på ansatte. Men går en for langt, kan effekten bli at ansatte ikke kjenner seg igjen i budskapet og blir desillusjonerte eller taper motivasjon. Denne krevende balansegangen lykkes du best med gjennom å snakke med ansatte i forkant av ekstern lansering.

Vender du blikket innover blant egne rekker først, skaffer du deg positive allianser blant ansatte. Dette er et stort pluss i en endringsfase. Ansatte som identifiserer seg med arbeidsplassen sin og forstår formålet til bedriften, trives ikke bare bedre med seg selv på arbeidsplassen, de er også mer produktive. Erfaring viser at design og merkevare som er rotfestet i bedriften fra øverste leder ned til trainees, nyansatte og deltidsansatte, er med på å styrke merkevaren - og de ansatte blir på den måten merkevareambassadører. Slike fans av den nye merkevaren er gull verdt når merkevaren skal lanseres. Desto flere som snakker opp merkevaren internt, desto bedre vil den sitte hos målgruppen.

Husk å feire den nye merkevaren

Oppgraderingen av merkevaren er en storstilt anledning til en internlansering som et kick-off. Dette er et viktig punkt – og dessverre et som ofte nedprioriteres i en travel hverdag. Når dere har brukt måneder av verdifull arbeidstid på å analysere, undersøke og systematisk gjort krevende endringer for å lande på en spisset markedsposisjonering, ny identitet og ny markedskommunikasjon, fortjener dette å feires. Sørg for å invitere alle ansatte og la dem vite at deres innspill, tilbakemeldinger og kommunikasjon i prosessen har vært uvurderlige. Det er med andre ord på tide å slå et slag for seg selv og egen innsats.

Les mer om hvordan du kan skille deg fra mengden med webside-design.

 
Viktigheten av å feire den nye merkevaren
 

Huskeliste

  1. Merkevarer som er forankret internt hos ansatte, har bedre sjanse for å overleve i markedet

  2. Samarbeid med HR for å informere ansatte om merkevareendringer

  3. Sett av tid og ressurser til å presentere enderinger internt før ekstern lansering

  4. Allier deg med ansatte og skap merkevareambassadører

  5. Husk å feire ny merkevareidentitet internt

Videre lesning: Hvordan skape en helhetlig visuell identitet med et designsystem

 
 
Previous
Previous

Har du en employer branding strategi, og er du forberedt på disrupsjon?

Next
Next

Hvordan er det egentlig å jobbe som designer?