Hvordan er det egentlig å jobbe som designer?
Etter å ha jobbet som designer i designbyrået vårt, Mission - ønsker vår tidligere designer Julie å dele den erfaringen hun fikk i løpet av sitt første år i studioet. Bli bedre kjent med oss i Mission og hvordan designerne våre jobber.
Det kan være svært utfordrende å tilpasse seg en jobbtilværelse etter å ha kommet rett fra universitetet. Uansett hvor mange gode karakterer du har i bagasjen, er du egentlig ikke forberedt på det som kommer — selv om det definitivt hjelper å være stø i designhistorie og -teori. Det er noe helt annet å jobbe i et studio med veletablerte designere enn å sitte på hybelen med Mac-en og designe logoer for selskaper som ikke finnes – og heller aldri kommer til å gjøre det.
I løpet av mitt første år som profesjonell designer har jeg definitivt lært noen viktige lekser som kanskje kan være til hjelp for unge designere som er ivrige etter å komme i gang — eller kanskje du bare er nysgjerrig på hva vi egentlig driver med, og vil ha en sniktitt på livet i et designstudio.
Sju erfaringer fra mitt første år som designer hos Mission
1. Finn et selskap du kan identifisere deg med
Jeg tok utdanningen min i England, og min kjennskap til designmiljøet i Norge var dermed svært begrenset. I løpet av det siste året av bachelorgraden min brukte jeg mye tid på å lese meg opp på ulike designbyråer og -studioer i Oslo, og det var i denne prosessen jeg ble kjent med Mission.
Jeg hadde sans for den mangfoldige kundeportfolioen deres og at de behersket et bredt spekter av prosjekter og visuelle stiler. Jeg så at mange av de norske studioene hadde en ganske tydelig "byråstil", hvor du enkelt kunne knytte byrå til prosjekt, basert på deres valg av skrifthierarki, fargepalett og utvalg av mockups. Det fascinerte meg at Mission ikke hadde gått i den fella.
Etter videre lesing oppdaget jeg fokuset de har på purpose. På universitetet understreket foreleserne mine viktigheten av gjennomtenkte designbeslutninger. Vi måtte kontinuerlig revurdere og revidere det vi hadde gjort. Vi fokuserte på målet, identiteten, kjernen i problemet og kunden. Jeg gjenkjente denne tankegangen i Missions designprosess, og forsto raskt at det var her jeg hørte hjemme.
Om du vil vite mer om purpose, anbefaler jeg boken Point of purpose som min kollega Bård har skrevet.
2. Glem alt du trodde du visste
Jeg begynte å jobbe hos Mission i oktober 2018. Først som praktikant og deretter som junior designer. Det føltes som jeg hadde ikke vært nyutdannet mer enn et par minutter, men jeg var klar for å bruke all min ferske kunnskap i en reell stilling.
Jeg var naturligvis nervøs, men jeg visste at jeg var klar. Jeg hadde designet i årevis, jeg kjente InDesign som min egen bukselomme, og jeg hadde gjort enorme mengder research på min nye arbeidsgiver og kundebase. Egoet mitt var større enn jeg våger å innrømme, da jeg faktisk hadde fått jobb i en svært konkurransedyktig bransje nesten rett etter endt utdanning. Du kan si at jeg innledningsvis var ganske naiv.
Ettersom bachelorgraden min hadde vært relativt bransjerettet, antok jeg at jeg visste nøyaktig hva jeg gikk til. Det gjorde jeg ikke. All research jeg hadde gjort i forkant hjalp meg utvilsomt i samtaler med kollegaer, men designhistorien og -teorien jeg hadde lært på universitetet, var ikke noe vi generelt snakket om. Alle bare gjorde. Jeg måtte totalt legge om tankegangen min og adressere kunden og arbeidet på en helt ny måte.
Det skal sies at det var utelukkende positivt. Jeg ble tvunget til å bruke den akademiske kunnskapen min på en langt mer sofistikert måte. Utdanningen min var naturligvis en enorm fordel, men anvendelsen av den endret seg i den profesjonelle settingen.
«Jeg ble tvunget til å bruke den akademiske kunnskapen min på en langt mer sofistikert måte.»
3. Forbered deg på å snakke mye
Jeg var en pliktoppfyllende student på universitetet, og fikk ros av foreleserne mine for hvordan jeg styrte den tiden jeg hadde til disposisjon. De skulle bare sett meg nå! Som student administrerer du kun din egen tid. Jeg jobbet vanligvis kun på ett eller to prosjekter om gangen, med en veldefinert struktur og mål jeg valgte selv.
Når du jobber på prosjekter med reelle kunder, endrer rollen som grafisk designer seg ganske mye. Du blir en tilrettelegger, og du må konstant koordinere mellom prosjektledere, kunder, utviklere, trykkeri og de andre designerne i teamet. Det er mye dialog, forhandling og overbevisning – det meste bra, men noe er også vanskelig.
Jeg har definitivt fått jobbet med mine medmenneskelige egenskaper, og selvtilliten min har vokst. Det var den nødt til. Man må hele tiden kunne forsvare det man har gjort og analysere det overfor kollegaer eller kunder. Det hjalp selvfølgelig også at kollegaene og lederne mine hadde tro på meg. Det var viktig for meg å demonstrere at jeg gjør en verdifull jobb og at jeg tar det ansvaret jeg har fått. Det er en helt annen prosess enn bare å få gode karakterer.
4. Gjør ting du ikke kan
I et studio varierer prosjektene dine fra A til Å. En av de første oppgavene jeg fikk, var modellering av 3D-moduler for et butikkprosjekt. Jeg ble forvirret og lettere svimmel da oppgaven havnet i fanget mitt. Hva i alle dager skulle jeg gjøre med dette? Jeg ante ikke hvordan jeg lagde modeller i 3D!
I retrospekt var det et enormt inspirerende prosjekt å jobbe med. Jeg ble ikke bare dyttet ut av komfortsonen, spesielt når det gjelder programvare (jeg har ikke tall på hvor mange SketchUp-opplæringsvideoer jeg har sett), men jeg måtte tenke på design på en helt annen måte enn jeg var vant til. Det ga meg nye ferdigheter og utvidet perspektivet mitt på design. Man blir også mye mer observant når det gjelder butikker, og lar seg lettere inspirere av smarte og gjennomtenkte butikkonsepter.
5. Vær lidenskapelig
I løpet av de siste årene har jeg vært lidenskapelig opptatt av det å designe for en god sak. Etter å ha lest manifestet First things first (1964) av Ken Garland på universitetet, visste jeg at jeg ønsket å bruke egenskapene mine til nytte for samfunnet. Da jeg gikk inn i bransjen, innså jeg at slike prosjekter er sjeldne. Jeg forstår også at man ikke kan leve av kun å jobbe med sosialt engasjerte prosjekter, men at det alltid finnes smarte måter å designe bærekraftig på.
Du kan forestille deg reaksjonen min da jeg fikk utdelt mitt første individuelle prosjekt - for en veldedighet. Den norske organisasjonen Hjelpekilden jobber med å informere og bistå barn som er i en prosess med å forlate autoritære, religiøse grupper, og de trengte en 24-siders brosjyre med innsikt fra en workshop de hadde hatt med ungdommene. Redaksjonell design og sosialt bevisst *hjerte-øyne-emoji*.
Ikke bare var jeg glad for oppgavens premiss, men jeg var rørt av at teamet mitt følte jeg var klar for utfordringen. De betrodde meg med en ny kunde og et prosjekt helt på egen hånd. Det var et lite prosjekt med kort leveringstid, men jeg kunne jobbe med noe jeg hadde en skikkelig lidenskap for. Det er fortsatt et av de prosjektene jeg har jobbet på som jeg er mest glad i.
«Jeg var rørt av at teamet mitt følte jeg var klar for utfordringen, de betrodde meg med en ny kunde og et prosjekt helt på egen hånd.»
6. Ta det på alvor
Det største prosjektet jeg har jobbet med til nå, er en 300-siders trykket årsrapport for den norske lakseoppdretteren Grieg Seafood. Gjett om jeg var nervøs i det innledende møtet. Det var et enormt prosjekt der jeg fikk mye ansvar, men jeg var gira på å vise hva jeg kunne. Jeg gjorde en hel mengde research på forhånd, leste alt jeg kunne finne om kunden, teoretisk forskning om rapportering generelt, og jeg kartla den visuelle identiteten til alle konkurrentene.
Forberedelsene og engasjementet mitt lønnet seg, for jeg visste hva jeg snakket om i møtene, og jeg kunne se kunden i øynene når vi diskuterte deres fordeler og problemområder. Her du se den årsrapporten vi har laget for Grieg Seafood.
Det som også var med på å gjøre det enklere, var tilliten kollegaene mine viste meg. Hoveddesigneren Marius og prosjektlederen Inki ga meg en overflod av frihet og rom til å legge frem meningene mine. De gjorde det lett for meg å bevise at jeg kunne være verdifull for teamet. Det å ta vanskelige avgjørelser og å presentere designløsningene til kunden er noe av det jeg fikk være med på.
Konsekvensen var at jeg ble tryggere og fikk økt selvtillit, noe som er fint å ha med seg i andre prosjekter og presentasjoner.
7. Ikke ta det for alvorlig
Før jeg begynte å jobbe hos Mission, oppfattet jeg det som et veldig seriøst og sofistikert studio. Jeg lærte raskt at vi er så mye mer enn det. Hver gang noen har bursdag, lager vi komiske bursdagskort. Vi bruker våre fremragende Photoshop-ferdigheter til å redigere ansiktet til det (u)heldige bursdagsbarnet inn i hysteriske, og noen ganger bisarre, scenarier. Det er mye latter. Lunsjdiskusjonene går fra fordeler og ulemper med dødsstraff til hva våre latinske rappernavn ville vært.
Å kunne slappe av med kollegaer er viktig for å skape et sunt og stressfritt arbeidsmiljø. Ettersom vi er et lite byrå, kjenner alle hverandre godt, og dette er et annet aspekt ved Mission jeg setter stor pris på.
Vår hovedprioritet er selvfølgelig å gjøre en god jobb - men det skader ikke å ha det litt moro mens du gjør det. Jeg jobbet frilans før jeg kom til Mission, og det var derfor spesielt hyggelig å kunne ha noen å dele dagen med, og kontinuerlig få uvurderlige råd fra folk med et så bredt spekter av ferdigheter. Vi sitter i åpent landskap, og roper ofte spørsmål til hverandre, og vi får hele tiden friske innspill og meninger i retur.
Lese mer om employer branding?
Er arbeidsgivere klar til å stå ansikt til ansikt med disrupsjon?
«Med en god miks av ydmykhet og selvtillit har Julie tatt imot både kjedelige og utfordrende oppgaver med et stort smil og levert resultater på imponerende nivå.»
Karl Martin Sætren, Design Director i Mission
Hva en Design Director ser etter hos nye designere
Julie har vært en innsprøyting av positiv energi i Mission. Hun har med sine smil og optimistiske holdning satt tydelige spor i studioet. Med en god miks av ydmykhet og selvtillit har Julie tatt imot både kjedelige og utfordrende oppgaver med et stort smil og levert resultater på imponerende nivå.
Som «junior» har hun måtte hjelpe med mange prosjekter og oppgaver hvor den kreative delen allerede var gjort, men aldri klaget eller skuffet. Store, små, kjedelige og gøye oppgaver får alle fullt fokus og utføres med grundighet.
For oss på Mission er det viktig at alle kan «ta en for laget» og bidra til at byrået leverer på tid og med den kvaliteten vi står for. Våre designere må kunne ta alle prosjekter og oppgaver på alvor og finne inspirasjon i de utfordringer som fins.
Vi ønsker oss ikke store egoer og primadonnaer, men gir rom og ansvar til de som kan levere kvalitet, argumentere for sine ideer og engasjere sine kolleger.
Her kan du se noen av prosjektene designere hos Mission jobber med.
Fortsatt nysgjerrig på hvordan det er å jobbe i Mission? Les om Espens erfaringer etter sitt første år.