Eika Alliansen – Merkevareidentitet
Et klassisk symbol fornyes
Tjenester
Eika Alliansen er til for å styrke lokalbankene med produkter og tjenester, slik at de kan konkurrere med de større nasjonale bankene, uten å miste fokus på sin lokale ekspertise. Derfor ble det utviklet et oppdatert identitetssystem, med ett nytt eikesymbol i sentrum. Kombinert med produkter og tjenester fra Eika fremkommer lokalbankene som fullverdige merkevarer med profesjonalitet og kompetanse.
Et fast oppsett med symbol og navn ble etablert for å gi lokalbanker mulighet til å adoptere et felles uttrykk, som harmoniserer med alliansens identitet.
I tillegg er egne symbol for utvalgte produkter og tjenester designet med utgangspunkt i symbolet og eikas symbolikk.
Utfordring
Sparebank-eika er et av de eldste og mest kjente symbolene vi har i Norge. Mange lokale banker bruker dette eldgamle symbolet den dag i dag, eller varianter av det. Eika-Alliansen ga Mission oppdraget med å modernisere symbolet eika for de lokalbankene som måtte ønske det. Årsaken var blant annet at den klassiske eika ikke fungerte på alle digitale flater. Man trengte et symbol som kunne benyttes til alt fra det minste favicon (web-ikon) til den største veggen. For å få til dette trengte man enkelhet.
Løsning
Det var viktig at det symbolet som ble valgt, ikke bare var enkelt og tydelig, men at det også kunne fungere godt sammen med nettsidene og de øvrige felles produktene og tjenestene som var utviklet for banksammenslutningen. Formen på eikesymbolet er satt sammen av fire sirkler og gir treet et rundt og positivt utseende. Her har man uten tvil å gjøre med en bank som ønsker deg velkommen. Samtidig er det tydelig at treet har solid bakkekontakt, slik det sømmer seg en lokalbank.
Resultat
Rørosbanken var første banken ut som tok i bruk det nye eikesymbolet i sin logo. Banken lanserte sitt nye utseende i anledning NM på ski 2015 som ble arrangert nettopp i Røros. Senere har en rekke banker i alliansen valgt å ta i bruk dette symbolet i forbindelse med logoen, og de signaliserer med dette at de er nære og lokale banker, men samtidig også moderne og fleksible.
“Det gleder meg å se hvordan en enkel grafisk verktøykasse kan forandre oppfatningen av den enkelte bank, uansett hvor i Norge den er lokalisert.”
Ole Rølvaag, Direktør Strategi & Innovasjon, Eika Gruppen
(2021)