Eika Alliansen – Merkevareidentitet

Et klassisk symbol fornyes

 

Eika Alliansen er til for å styrke lokalbankene med produkter og tjenester, slik at de kan konkurrere med de større nasjonale bankene, uten å miste fokus på sin lokale ekspertise. Derfor ble det utviklet et oppdatert identitetssystem, med ett nytt eikesymbol i sentrum. Kombinert med produkter og tjenester fra Eika fremkommer lokalbankene som fullverdige merkevarer med profesjonalitet og kompetanse.

 
Eika har lange tradisjoner som symbol for Sparebanker i hele Norge. Det indikerer styrke og stabilitet. I tillegg kan røtter, grener og eikenøtter representere historie, samhold og fremtid.

Eika har lange tradisjoner som symbol for Sparebanker i hele Norge. Det indikerer styrke og stabilitet. I tillegg kan røtter, grener og eikenøtter representere historie, samhold og fremtid.

To symbolet har dominert, med en rekke variasjoner: Det ene er et organisk detaljert tre, som kan oppfattes som gammeldags og utfordrende å bruke i små digitale flater. Det andre er et stilisert symbol fra 70-tallet, med skarpe vinkler, som gir asso…

To symbolet har dominert, med en rekke variasjoner: Det ene er et organisk detaljert tre, som kan oppfattes som gammeldags og utfordrende å bruke i små digitale flater. Det andre er et stilisert symbol fra 70-tallet, med skarpe vinkler, som gir assosiasjoner til mange andre ting enn eiketre.

Et enklere stilisert symbol ble designet basert på sirkler og runde former. Plassert i en sirkel blir det enkelt og unikt, men et vennlig og moderne uttrykk.

Et enklere stilisert symbol ble designet basert på sirkler og runde former. Plassert i en sirkel blir det enkelt og unikt, med et vennlig og moderne uttrykk.

 
Mission i Oslo har designet en lokalbank som kjenner til ditt lokalsamfunn.
 

Et fast oppsett med symbol og navn ble etablert for å gi lokalbanker mulighet til å adoptere et felles uttrykk, som harmoniserer med alliansens identitet.

I tillegg er egne symbol for utvalgte produkter og tjenester designet med utgangspunkt i symbolet og eikas symbolikk.

Mission sitt design av logoer for de lokale bankene til Eika.
Som en vesentlig detalj har designbyrået designet små pins med logo til Eika.
 
 
Som et tilskudd til pinsene har vi designet en logo som kan trykkes til ulikt materiale.
Eika_Lokalbanker_Photo8.jpg

Utfordring

Sparebank-eika er et av de eldste og mest kjente symbolene vi har i Norge. Mange lokale banker bruker dette eldgamle symbolet den dag i dag, eller varianter av det. Eika-Alliansen ga Mission oppdraget med å modernisere symbolet eika for de lokalbankene som måtte ønske det. Årsaken var blant annet at den klassiske eika ikke fungerte på alle digitale flater. Man trengte et symbol som kunne benyttes til alt fra det minste favicon (web-ikon) til den største veggen. For å få til dette trengte man enkelhet.

Løsning

Det var viktig at det symbolet som ble valgt, ikke bare var enkelt og tydelig, men at det også kunne fungere godt sammen med nettsidene og de øvrige felles produktene og tjenestene som var utviklet for banksammenslutningen. Formen på eikesymbolet er satt sammen av fire sirkler og gir treet et rundt og positivt utseende. Her har man uten tvil å gjøre med en bank som ønsker deg velkommen. Samtidig er det tydelig at treet har solid bakkekontakt, slik det sømmer seg en lokalbank.

Resultat

Rørosbanken var første banken ut som tok i bruk det nye eikesymbolet i sin logo. Banken lanserte sitt nye utseende i anledning NM på ski 2015 som ble arrangert nettopp i Røros. Senere har en rekke banker i alliansen valgt å ta i bruk dette symbolet i forbindelse med logoen, og de signaliserer med dette at de er nære og lokale banker, men samtidig også moderne og fleksible.

Design av kundemagasin for lokalbanken Røros gjort av designbyrå i Oslo - Mission
Magasinet er visuelt pent innvendig som utvendig ved design fra designbyrået i Oslo - Mission.
 
Utover magasin er det også designet brosjyre til banken. Her fremkommer logo og verdier.
Eika står for mange lokalbanker og Mission designet en rekke utgaver design til de ulike.
Eika_Lokalbanker_Business_Card2.jpg
 
Logo til Eika alliansen designet og i bruk hos Fornebu Sparebank.

Fotobank utviklet i samarbeid med Glenn Røkeberg

“Det gleder meg å se hvordan en enkel grafisk verktøykasse kan forandre oppfatningen av den enkelte bank, uansett hvor i Norge den er lokalisert.”

Ole Rølvaag, Direktør Strategi & Innovasjon, Eika Gruppen

(2021)

Mye av kampanjer kan bli vist på en poster. Design kan fremheve logo, farge og identitet.
Som en del av lokalsamfunnet er Eika en stor allianse med mye personlighet. Preget av fint design.
Tekst og design kan høre sammen. Bankene i eika er en allianse.
 
Verdiene og rollen til eika står ved lokalbankene. Designet gjort av designbyrået i Oslo fremhever dette for alle.

La oss skape noe magisk sammen!

Previous
Previous

Evident – Merkevareidentitet

Next
Next

BAMA Storkjøkken – Merkevareidentitet