BAMA Storkjøkken – Merkevareidentitet
Hvordan vise bredden av hva man har å tilby?
BAMA Storkjøkkens formål er å bringe de beste måltidsløsningene til bords. Bak denne setningen ligger det et ønske om å gjøre alt det som optimaliserer måltidet for kjøkkensjefer, kantinearbeidere, hotellgjester og ansatte i bedrifter, det offentlige og på gourmetrestauranter. Alle kunder og alle kundens kunder skal nyte godt av de anstrengelsene BAMA Storkjøkken gjør for å få det beste ut av de beste råvarene. Kunnskap innen helse, ernæring, smak, råvarer, valgmuligheter, variasjoner, presentasjon, ingredienser, oppskrifter og mye annet skal kulminere i de riktigste måltidsløsningene.
«Det viktigste for oss er den interne stoltheten i BAMA Storkjøkken etter arbeidet vi har hatt med Mission»
— Bent Andersen, Konserndirektør, Bama Storkjøkken
(2021)
Utfordring
BAMA Storkjøkken selger mye frukt og grønnsaker i løsvekt, og mange kunder så tidligere bare på dem som et råvarehus. De var den klart største leverandøren i sitt slag her til lands, men likevel ganske usynlige og med sprikende kommunikasjon. Oppgaven bestod i å posisjonere BSK til noe mer enn bare en leverandør av råvarer, men også en aktør som tilbyr rådgiving og kunnskap. Med flere datterselskaper og ulike produktkonsept, skulle alt samles under én tydelig, moderne og fremoverlent merkevare.
Løsning
Kommunikasjonen har blitt samkjørt, strukturert og spisset mot fagfolkene i landets mange storkjøkken. Fokus er i stor grad flyttet fra bondens jorde til kjøkkenbordet. Her har det vært viktig å vise BAMAs trygghet og seriøsitet, men også deres sunnhet, friskhet og lekenhet. Dette gjenspeiles blant annet i flotte fotografier av råvarer, lekne bilder av de kreative kokkene og råvarekomponistene i Bama Culinary Team, samt en omfattende kategorisering av tomater, poteter og andre produkter der det er viktig å vise brukerne produktbredden og variasjonsmulighetene.
Resultat
Responsen fra kundene har vært meget positiv, og veksten i sosiale medier er omfattende. Antallet likes på Facebook er mer enn tidoblet. Den interne stoltheten i Bama Storkjøkken har økt betraktelig, og omsetningen har doblet seg til nesten 2,5 milliarder. De har med andre ord nådd målet om å gå fra å være et råvarehus til å bli et rått varehus.
Levert
Merkevareidentitet
Kommunikasjonsplattform
Merkevarearkitektur
Merkevarevideoer
Kategoriutvikling
Tone of voice
Fotostil/fotobank
Salgsmateriell
Opplæringsmateriell
Messekonsepter
Brandguide
Sosiale medier
Foto: Veslemøy Vråskar
Foto: Mathias Fossum
Film: Andreas Kleiberg