Kan design gjøre deg lykkeligere?
Når jeg skriver dette er det den første mandagen i februar, dagen etter Super Bowl (finalen i amerikansk fotball, den største årlige idrettshendelsen i USA). Men denne dagen er stadig større grad i ferd med å bli kjent som “National Sickie Day.” Tradisjonen tro er dette den dagen i året da flest mennesker ringer jobben sin og sier at de ikke kan komme. Uansett hvor gjennomarbeidede unnskyldninger folk har overfor sjefen, blir det så å si alltid tolket som at de ikke er syke, men trenger en dag under dyna. Kanskje det er fordi januar føles som en lang måned, eller fordi vinteren har vært spesiell hard, eller kanskje det finnes en mye dypere forklaring?
God design påvirker sinnelaget vårt og får oss i godt humør
Livet blir på alle måter mer komplisert. Vi lever i en kravstor verden der det forventes at man skal nyte livet, og dette tar på. Jakten på lykke har virvlet opp en hel industri av selvhjelpsbøker, evenementer og blogger. Men hvis du tar en kikk på alt dette materialet, så vil du se at selv om budskapet kan være aldri så bra, er ofte gjennomføringen meget dårlig. Hvorfor er vi nødt til å kjempe oss gjennom et hav av velmenende psyko-babbel? Hvordan kan det ha seg at så mange nettsteder for mental helse ser ut som om de er designet av regjeringen? Selvfølgelig er det mulig å gjøre denne livgivende informasjonen engasjerende, for eksempel ved hjelp av design.
Grafiske designere har ofte stilt opp for å hjelpe «den gode saken» helt gratis. Dette kan være en kraftfull måte å ta tak i sløve folk og eksponere dem for et viktig budskap på en spennende måte. Ved hjelp av ideer, bilder og ord kan design gripe fatt i våre dypeste følelser. Noen selskaper innser at de trenger en bedre måte å få frem sitt helsebringende budskap på, og bruker gjerne dyktige designere for å få kontakt med målgruppene.
Det spanske magasinet “Perdiz” er 100% dedikert til temaet lykke. De byr på et bredt utvalg når det gjelder det innholdsmessige. Fra en historie om en eks-arkitekt som fant lykken som birøkter til nonner som er aktivister og dyrker hasj for å helbrede verden. Hvert eneste nummer har et vakkert uttrykk, i foto og illustrasjoner. Fra utgave til utgave bygger det seg opp en stadig voksende kilde av rådgivning som vi kan dukke ned i når vi trenger det. Perdiz er et perfekt eksempel på god design, noe vi har lært oss å forvente fra katalanske designere.
«God kommunikasjon er en måte å skape oppmerksomhet rundt innhold som ellers ville gått upåaktet hen.»
“The School of Life” er ikke en skole i vanlig forstand, selv om de riktignok har klasseundervisning i sin London-avdeling. Målet er å forbedre folks emosjonelle intelligens ved hjelp av et utvalg temaer som «Hvordan være rolig» eller «Hvordan finne en tilfredsstillende jobb». Dette er ikke snakk om tørre selvhjelpsopplegg. The School of Life er en smart og godt gjennomtenkt merkevare, og i likhet med alle sterke merkevarer, bruker de utmerket design for å skille seg ut. Dermed bygges det opp en mye rikere opplevelse, en som oppmuntrer oss til å oppdage den store variasjonen av rådgivning de har å by på. Se nærmere på deres fantastiske gaveforslag, for eksempel deres bærenett med «Emotional Baggage» påskrevet. Dette viser at man ikke er nødt til å miste sansen for humor selv om man skal takle mentale lidelser.
«Hygge» betyr noe annet for oss her til lands enn i den engelsktalende verden, der dette skandinaviske ordet oppfattes som en slags filosofi som markedsfører de enkle gledene i livet. Det være seg det å stryke katten din eller nyte et måltid med gode venner. Dette er stunder som kan akkumuleres opp til en bedre livsstil. Vi nordmenn burde vite hva dette dreier seg om, for vi blir stadig vekk kåret til ett av de lykkeligste stedene å leve i verden. Hvis du har besøkt en bokhandel med mange engelske bøker i det siste, har du muligens registrert at Hygge er en voksende bevegelse, med stadig nye bøker innenfor dette området. De er så å si uten unntak lekkert designet, har eksepsjonell fotografering og antyder at en enkel livsstil kan være oppnåelig for alle.
Stefan Sagmeisters undersøkelser når det gjelder lykke, «The Happy Film», gir innblikk i mannens modige forsøk på å oppnå personlig lykksalighet. Den verdenskjente østerrikske designeren blotter sjela si på karakteristisk vis, mens han undersøker meditasjon, terapi og medikamenter med ulike grader av suksess. Serien er like fornøyelig som den er skarp. All ære til Sagmeister, som virkelig byr på seg sjøl, slik at vi alle kan lære noe av hans fryktløse eksperimenter.
God kommunikasjon er en måte å skape oppmerksomhet rundt innhold som ellers ville gått upåaktet hen. Det er en måte å gjøre det komplekse lettere å forstå og noe som kan skape sterke følelser. I mange tiår har design vært et kraftig politisk verktøy som har fyrt oppunder forbrukersamfunnet. Kanskje det også kan brukes til å hjelpe oss med et av de største sosiale utfordringene i vår tid, eller i hvert fall spre litt på sin vei ;-)
Les mer om “best website design” her.