Designsystem: Hvordan skape en helhetlig visuell identitet
Er dette samme virksomhet som jeg så på sist? Men dette ser jo helt annerledes ut enn den reklamebanneren jeg klikket på? I denne artikkelen vil vi se på hva et designsystem er, og hvordan det kan hjelpe deg med å oppnå en helhetlig visuell identitet for bedriften din.
Hva er et designsystem?
Et designsystem er en samling av standardiserte designelementer som brukes i all kommunikasjon gjennom hele virksomheten. Dette kan inkludere alt fra farger og typografi, til bilder, ikoner og illustrasjoner. Det gir retningslinjer, prinsipper og ressurser som sikrer at designet blir konsekvent og brukervennlig.
Systemet eller malverket skal fungere som en visuell guide til å hjelpe deg med å bygge kommunikasjon som fungerer på tvers av ulike plattformer og enheter. Det være seg om det er nettsider, årsrapporter eller reklame.
Hvorfor trenger du et designsystem?
En designmanual gir deg en enkel og effektiv måte å opprettholde en helhetlig visuell identitet for bedriften din. Når du har et designsystem på plass, kan du være sikker på at alt dere skaper er i tråd med den merkevaren dere prøver å bygge.
Selve den kreative prosessen med ulike eksterne partnere får også mer retning. Du vet hvordan ting skal se ut, og det blir lettere å si ja og nei til ulike visuelle uttrykk. Du unngår unødvendige diskusjoner.
Å ha en felles forståelse for hvordan ting skal se ut er spesielt viktig for store organisasjoner der det finnes mange kommunikasjons-initiativ, og potensielt mange som vil “ha sin egen vri”. Med et godt kommunisert designsystem har du et verktøy som hjelper hele organisasjonen ivareta merkevareidentiteten.
Hvordan lage et designsystem
Det er en del arbeid som bør være på plass før du gyver løs på et designsystem. Du må ha målgruppeinnsikt og en plan for hvordan dere skal skille dere ut fra konkurrentene. Det finnes gode prosesser for dette, så ikke hopp over de fasene.
For å lage selve designsystemet må du identifisere alle elementene du trenger. Farger, typografi, bilder, ikoner, illustrasjoner og kanskje til og med lyd? Når du har identifisert alle elementene, må du standardisere dem og organisere dem på en logisk måte som er enkel for alle å bruke. Alle som jobber med design for bedriften din må kunne bruke designmanualen effektivt.
Farger
Farger er en viktig del av ethvert designsystem. Farger = følelser og mye av merkevareidentiteten blir knyttet opp mot fargebruken. Hvis en brusboks er rød så trenger du ikke lese på den for å vite hvilken brus det er.
Nå er det ikke mange merkevarer som klarer å bli så gjenkjennbare som Coca Cola, men den tilliten du skaper ved konsistent fargebruk er viktig for alle merkevarer.
Valg av farger er en utfordrende oppgave, da ulike farger har ulike assosiasjoner og kan påvirke hvordan målgruppen oppfatter merkevaren din. Noen faktorer å vurdere når du velger farger til designsystemet ditt inkluderer:
merkevarens personlighet
målgruppens personlighet
bransjen du opererer i
kulturelle betydninger og assosiasjoner
Det er også viktig å tenke over hvordan fargene brukes. 8% av norske menn er fargeblinde og da er det ikke lurt å bruke rød/grønn som indikasjoner på valg.
Typografi
Det er viktig å velge en typografi som er enkel å lese og som fungerer godt med andre designelementer i systemet. Men skrifttypene er også med å forme merkevaren. En font uten seriffer, altså disse små “føttene” på bokstavene, gir ofte en moderne og ren følelse, som kan passe godt for merker som ønsker å fremstå som innovative, mens for merkevarer som er mer tradisjonelle og som ønsker å formidle tillit så er kanskje seriffer et bedre valg.
Ikke glem å tenke over hvor kunder og brukere møter skrifttypene dine: Sans serif-fonter kan være lettere å lese på mindre skjermstørrelser, som på mobiltelefoner og nettbrett, mens serif-typografi kan være lettere å lese på større skjermstørrelser og trykt materiale, fordi seriffer bidrar til å guide øynene fra bokstav til bokstav og fra linje til linje.
Bilder, ikoner og illustrasjoner
Bilder og illustrasjoner kan være en god måte å kommunisere ideer og konsepter på en visuell måte. Men husk at et bilde sier mer enn 1000 ord, så du bør være sikker på at det er de riktige ordene, og at du ikke bruker 1000 ord der ett hadde holdt. For eksempel kan bilder i menyene være veldig forstyrrende. Med mindre du er på en litt dårlig restaurant i syden. Ikoner fungerer bedre.
Når du velger ikoner og illustrasjoner for designsystemet ditt, bør du vurdere både stilen og funksjonaliteten. Stilen skal være konsistent med resten av designelementene i systemet ditt, og lett å kjenne igjen og forstå for brukerne. De grafiske elementene skal øke brukeropplevelsen og tydeliggjøre informasjonen som presenteres.
Sørg for å dokumentere og forankre hvordan ikonene og illustrasjonene skal brukes i designsystemet, for eksempel størrelse, farger og kontekstuelle bruksområder, slik at alle i teamet ditt kan bruke dem på en konsistent måte.
Les mer om 5 fokusområder for å lykkes med branding.
Spør oss om designsystem
Trenger dere hjelp til å få merkevaren ned på papiret og inn i et rammeverk dere kan bruke i praksis så er vi mer enn villig til å hjelpe, så lenge dere også er villige til å ta oppgaven seriøst og gi kundene og organisasjonen noe de kan være stolte av.
Designstrategien gir oss et perfekt grunnlag for designutvikling. Vi hjelper deg med å skape en visuell identitet med en grafisk verktøykasse.
Send oss en mail på hello@mission.no eller ring oss på 24 10 35 00