Hvordan vil AI forvandle designbransjen?
Kunstig intelligens (AI) har tatt verden med storm, og vil vise seg å være et uvurderlig verktøy for designere og merkevarestrateger. AI gir oss muligheter til å automatisere oppgaver, forbedre produktiviteten og skaper nye muligheter i en rekke bransjer. Inkludert designbransjen. Designbyråer som griper denne sjansen og bruker AI til sin fordel vil kunne oppnå en konkurransefordel i årene som kommer.
Før vi ser på hvordan AI kan bli brukt i design og merkevarebygging, er det nyttig for deg å forstå de forskjellige typene AI som finnes.
Les mer om vårt designbyrå og hvordan du kan samarbeide med oss.
Dagens kunstige intelligens
Svak AI, også kalt smal AI av noen, er systemer som er utviklet for å løse spesifikke oppgaver. Disse systemene kan være veldig gode på å løse de oppgavene de er programmert til, men vil ikke fungere til å løse oppgaver de ikke er laget for å håndtere.
Det finnes to hovedkategorier av svak AI
Regelbasert AI, som også er kjent som ekspertsystemer, baserer seg på predefinerte regler og logikk. Denne typen kunstig intelligens er best egnet til å gjøre oppgaver som følger et forutsigbart mønster, og vi kjenner den best som for eksempel kundeservice chatbots som kan besvare ofte stilte spørsmål.
Den andre typen kalles maskinlæring, og er en AI som lærer av data og som kan forbedre egen ytelse over tid. Det finnes flere typer maskinlæring, blant annet overvåket læring, ubekreftet læring og forsterkningslæring. Disse anvender ulike algoritmer og teknikker som for eksempel nevrale nettverk, beslutningstrær og klyngemetoder.
Kjente former for svak AI inkluderer blant annet Apple sin Siri og Amazon sin Alexa. Den mye omtalte tjenesten ChatGPT, laget av OpenAI er også en avansert form for svak AI, bygget på det som kalles naturlig språkprossesering (NLP). Både naturlig språkprosessering og bilde- og videoanalyse kan ha både regelbaserte og maskinlæringsbaserte tilnærminger. Men de er i stor grad basert på maskinlæringsteknikker for å oppnå høy nøyaktighet og effektivitet i analysen av dataene.
Fremtidens kunstige intelligens
Kunstig intelligens deles inn i de tre hovedgruppene svak AI, generell AI og super AI. Foreløpig har vi tatt raskt for oss hva svak AI er og hvordan den fungerer. De to andre variantene, eller nivåene om du heller vil kalle dem det, er former for AI som ikke eksisterer enda. Det betyr ikke at de ikke er mye omdiskutert og forsket på likevel.
Generell AI, også kjent som sterk AI, referer til et system som er utviklet for å håndtere en rekke oppgaver. Denne typen AI skal kunne utføre enhver intellektuell oppgave på lik linje med et menneske. Den skal ikke bare kunne replikere menneskelig tankegang, men også fullstendig forstå den.
Generell AI eksisterer ikke enda, og er så langt kun en hypotese, men vil ha potensiale til å endre måten vi arbeider på fullstendig. Flere eksperter mener at utviklingen av en slik type AI er mulig, og har investert mye i teknologien. Mange er likevel skeptiske til å utvikle en teknologi som kan ha uforutsette konsekvenser.
På et enda høyere nivå enn generell kunstig intelligens finner vi det som kalles super AI, eller altså en kunstig superintelligens (ASI). Denne formen for AI er tenkt til å fullstendig overgå mennesklig intelligens, og vil kunne utføre oppgaver mye bedre og enklere enn det vi selv kan. Også denne typen kunstig intelligens er foreløpig kun en hypotese, og vil, hvis den noen gang blir utviklet, kunne ha egne følelser, behov og tankesett.
Det er uklart om en kunstig superintelligens noen gang vil være mulig å utvikle, og en stor debatt foregår om hvor forsvarlig det ville vært å gå videre i retning utvikling av denne teknologien.
Kunstig intelligens i designbransjen
Det er ingen tvil om at vi befinner oss midt inne i en ny, og fjerde, industriell revolusjon med utviklingen av kunstig intelligens som en av driverne. Som med en hver nyutvikling vil det naturlig oppstå en skepsis, men når vi tenker tilbake på hvordan hverdagen vår ville fungert i dag, uten bruk av datamaskiner og internett forsøker vi å se positivt på implementering av en slik teknologi i arbeidet vårt.
Kunstig intelligens vil nok bli en integrert del av hvordan vi jobber i designbransjen i årene fremover. Det finnes utallige måter både designere og rådgivere vil kunne utnytte teknologien til å forbedre arbeidsprosessene sine og øke effektiviteten til byrået. Det vil nok vise seg å være enda fler måter å bruke teknologien på etter hvert som som vi vender oss til den.
Automatisering av repetative oppgaver
Den mest åpenbare bruken av kunstig intelligens er å bruke teknologien til å gjennføre og automatisere repeterende daglige oppgaver, slik at tiden vår kan bli bedre utnyttet til andre, mer kompliserte eller kreative oppgaver. Gode eksempler på dette er organisere filer eller redigere store mengder bilder.
Designprosessoptimering
Optimalisering av designprosessen er en annen god anvendelse av kunstig intelligens. Designere kan bruke teknologien til å analysere store mengder data og finne mønstre som kan hjelpe dem å designe mer effektivt og nøyaktig. Blant annet kan AI brukes til å velge farger, former og materialer som fungerer best for en bestemt målgruppe.
Les mer om bruk av designsystem.
Merkevareanalyse og innsikt
Ved hjelp av naturlig språkprossesering kan strateger analysere feedback fra kunder og på sosiale medier, og forstå hvordan en bestemt målgruppe snakker om et produkt eller en tjeneste. Dette kan gi verdifull innsikt som kan brukes til å utvikle mer effektive og målrettede merkevarer og kampanjer.
Idéutvikling
Kunstig intelligens er også et fantastisk verktøy til å bidra til utviklingen av idéer og moodboards eller enkle utkast av tekster for kunder. Med utviklingen av kunstig intelligens vil problemer som jernteppe og skrivesperre påvirke oss desidert mindre enn de har gjort tidligere, og de timene som før har blitt brukt på research for å få til den første skissen kan nå i stedet brukes til å finpusse designet og teksten.
Les mer om 5 fokusområder du må jobbe med for å lykkes med branding.
Eksempler på bruk av AI i branding
Noe av det vi er så stolte av i Mission, og i bransjen vår, er måten vi konstant klarer å tenke utenfor boksen, og evnen vår til bruke alle ledd i byrået vårt til å finne nye løsninger og skape nye kreative idéer for kundene våre. På den måten sørger vi for at merkevaren deres kan skille seg ut i mengden, men fremdeles være tro til det formålet den ble bygget på.
Eksemplene nevnt tidligere i artikkelen om hvordan kunstig intelligens vil kunne brukes i bransjen vår vil mest sannsynlig vise seg å bare være begynnelsen. Det finnes allerede eksempler på kreative løsninger hvor ulike former for algoritmer og kunstig intelligens har blitt tatt i bruk.
Helt tilbake i 2017 brukte det italienske byrået Ogilvy & Mather en algoritme til å utvikle 7 millioner ulike mønstre for emballasjen på krukkene til Nutella. Prosjektet ble kalt Nutella Unica og alle krukkene ble solgt på under en måned.
I 2022 brukte Heinz og byrået Rethink i Canada den generative modellen DALL-E fra OpenAI til å generere en mengde bilder av ketchup gjennom ulike prompts (instruksjoner). Det viste seg at en stor andel av bildene som ble generert etterlignet Heinz sitt eget flaskedesign. Dette ble brukt i en kampanje for å understreke hvor unik og velkjent merkevaren deres er.
Bruken av AI for designbyråer
Alt i alt gir bruken av AI i et designbyrå deg som kunde en betydelig strategisk fordel, og det er klart at en slik teknologi vil bli nyttig for alle som jobber med utvikling av design og merkevarer.
Ved å bruke denne teknologien til oppgaver som research og idéutvikling frigjør vi verdifull tid som heller kan brukes til å utfolde oss kreativt, finjustere prosjekter og samtidig sikre at alt er grundig utført og faglig solid. Fremtidens prosjekter vil kunne gå raskere fra skisse til konsept og diskusjoner, fordi mer tid er spart tidligere i prosessen. AI vil gi byråer muligheten til å dypdykke i innsikt og grave frem informasjon som vil hjelpe å utvikle design og merkevarer som virkelig treffer.
Teknologien kan gi muligheten til å designe med enda mer presisjon og målrettethet enn tidligere, og utvikle merkevarer som ikke bare ser bra ut, men som gir imponerende resultater. Så som kunde får du ikke lenger bare tilgang på byråets kreative talenter og ekspertise, men også på kraften av avanserte teknologiske verktøy som kan ta merkevaren din til nye høyder.