Mission fødtes i 2001. Hvor mye er 15 år for et designbyrå?

PurpleOrange.jpg
 

I disse dager kan vi feire at Mission har snurret femten ganger rundt solen. Når man kikker i bakspeilet, merker man at verden på ingen måte er den samme i dag som den var den 1. februar 2001. Da vi startet opp hadde George W. Bush nettopp blitt innsatt som president i USA. Wikipedia ble grunnlagt måneden før oss. Norwegian hadde ennå ikke fløyet noen av oss utenlands. YouTube hadde ennå ikke sendt en eneste video. Ingen hadde ennå tvitret en tweet. Under finner du noen utvalgte høydepunkter fra årene som har gått. Listen er på ingen måte uttømmende, men gir en smakebit av både kundeoppdrag og interne begivenheter av større eller mindre grad. Fornøyelig lesning!

 

15 milepæler for Mission

2001

Når man er uenig om retningen, bør man kanskje legge om kursen, Det var logikken da Gary og Bård fant ut at de burde ta konsekvensen av at deres retningssans fortalte noe helt annet enn Scandinavian Design Group (SDG) sin. Et samarbeid med Leo Burnett, som akkurat da var på sitt aller mest suksessfulle, ble iverksatt. Oppstartsdatoen var 01.02.01. Stedet var Leo Burnetts lokaler på Skøyen. Historien skulle derimot vise at dette ikke var en tid da ting ble bygget opp, men revet ned. Tvillingtårnene som raste og det store dot.com-krakket gjorde at Mission etter kort tid møtte den største motbakken.

2002

Leo Burnett satset høyt, ikke minst når det gjaldt lokalene. Å flytte inn i de tre øverste etasjene i det nylig omgjorte Postgirobygget var en ambisiøs måte å spare penger på. Dette var dessuten året da Bård, etter å ha irritert seg en stund over hvordan Expo Nova brukte lokalene sine i Bygdøy Allé, tok kontakt med dem. Denne kontakten var opptakten til en storstilt ansiktsløfting for Expo Nova og et langvarig kundeforhold.

2003

Egentlig et fantastisk år. Innovasjon Norge. Telenor konsern. Ulvang. Thommesen. Tidlig ute med cloud computing. Merket For God Design for AFF. Visuelt-gull med Jazzland. Men mens Mission feiret en prisutdeling med champagne, holdt Leo Burnett gravøl. Mission hadde to uker på seg til å finne et nytt sted å være. Nærmere 40 prospekter senere hadde vi funnet et sted rett bak Slottet. Dessverre viste det seg, etter at den 5-årige leieavtalen var skrevet, at Telenor ikke klarte å legge inn fibernett i de nye lokalene i Inkognitogaten. Det skulle ikke være lett. Det var tid for å jobbe som gale.

2004

Hvis vi ser bort fra gründerduoen, er det Hege og Kalle som har jobbet lengst i Mission. Hege begynte allerede i 2003, Kalle dukket opp i 2004. Begge to utgjør en meget viktig del av den kreative sjela i firmaet. Da Mission ble solgt inn som samarbeidspartner for Akademika, stod Bård på en ferje på Comosjøen i Nord-Italia med seksti bråkete skoleelever ombord. Men man må jo tåle litt skoleelever om man skal jobbe for Akademika. Den nye identiteten til Nasjonalmuseet ble presentert, og EDB ble vår Business Partner, også.

2005

Noen ganger dukker det opp mennesker man samarbeider og kommuniserer spesielt godt med. Vi hadde allerede jobbet med Tone Rydjord da hun var markedsdirektør i Krogsveen, og fra og med 2005 hjalp vi henne i en ny sammenheng, nemlig Norges AutomobilForbund (NAF). Det nye treningssenteret Oxigeno fikk både navn og konsept av oss. Dette var også året da Mission ble nominert til Hedersprisen i Merket For God Design, takket være jobben som var gjort med Expo Nova.

2006

Inki dukket opp med sin smittende latter dette året, hvilket betyr at hun feirer tiårsjubileum i Mission i 2016. Det er vel ikke riktig å påstå at hun lo hele veien til banken, men det dukket i hvert fall opp en ny og spennende bankkunde dette året. Sparebank1, pluss dertil hørende EiendomsMegler1, var plutselig en del av kundelista.

2007

Oh England, My Lionheart! En av de to grunnpillarene i Mission, Gary, flytter tilbake til sitt hjemland, men mye har forandret seg de siste årene. Store avstander er ikke lenger noe stort problem. Og selv om herr Swindell for det meste arbeider på hjemmebane, besøker han Oslo hver måned. Mission får det beste fra to verdener. OBOS og OBOS Forretningsbygg dukker opp på kjøreplanen.

2008

Åsa, som begynte i 2006, flytter til Chamonix for å stå på ski og drive hotell, men fortsetter samtidig å jobbe for Mission. Så fra og med 2008 har vi på sett og vis hatt avdelinger i både England og Frankrike. For de ansatte i designfirmaet går turen dette året til Torino, som for anledningen har tatt på seg oppdraget som verdens designhovedstad. Her blir det besøk og omvisning hos bildesignfirmaet Pininfarina, som blant annet står bak mye av det beste fra Ferrari, Alfa Romeo og Maserati. Legg så til prøvesitting i unike konseptbiler og en tur til det gamle hovedkontoret til Fiat, som har racerbane på taket, og du har noen særdeles fornøyde bilentusiaster.

2009

Vi fikk selskapet med landets vanskeligste navn som kunde i 2009. Hvis man ønsker å fremstå som en moderne og utadrettet aktør innen kollektivreiser, går det ikke an å hete Kollektivtransportproduksjon AS. Det var både sjefen, Cato Hellesjø, og hans omtrent 4000 medarbeidere, fullstendig klar over. I dag kjenner vi dem som Sporveien, og Mission har sørget for å gi dem en profil som lyser opp i bybildet – i gult og oransje.

2010

Enkelte av Missions ansatte føler en helt egen amore overfor det italienske, noe som ikke er uvanlig i kvalitetshungrige designkretser. Hele Mission reiste dette året til Milano, der den årlige møbelmessen selvfølgelig stod på programmet. Et lite stykke paradis for Expo Nova, som samarbeider tett med mange av de mest eksklusive italienske møbelleverandørene. Blant annet åpnet designnestoren B&B Italia dørene for den lille designgruppa fra Norge. Vi startet opp et samarbeid med Norsk Designråd. Vi gjorde Designboken, jobbet med Merket For God Design og var sentral i lanseringen av DIP, Designdrevet innovasjonsprogram. En annen kunde som dukket opp i 2010, og som vi over tid har fått gjøre mange forskjellige spennende jobber for, er Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO). Her stod vi bak identitet og også underkonseptene Athletica og Deiglig.

2011

Med EDB Business Partner fikk vi Merket For God Design. Treningssenterkjeden til SiO fikk navnet Athletica, og vi begynte å jobbe designstrategisk for det ambisiøse advokatkontoret Schjødt. Vi skal ikke ta æren for at Schjødt i dag, fem år senere, har blitt en av de fire store advokatkontorene, men vi er svært så medskyldige i selskapets nye ansikt utad. Den 1. juni flyttet vi inn i våre nåværende lokaler i en av Indekshusets fløyer, med utsikt til Nasjonalbibliotekets villvin, rundkjøringen på Solli Plass og Winston Churchill på sokkel. Luftige lokaler, en stor, solfylt veranda og velvalgte møbler via Expo Nova gjør dette til et godt sted å arbeide.

2012

Da Terra ønsket å skifte navn, endre stil og innhold, og ikke minst bli lokalbankenes beste venn igjen, var det Mission som stod bak mye av denne revolusjonen. Via omveier havnet vi på Eika som navn. Dermed fikk vi med oss en positiv synergi fra det gamle sparebanksymbolet, men utførte dette på en måte som pekte inn i fremtiden. En annen ny kunde vi fikk, var BAMA Storkjøkken. Vi har hjulpet dem til å bli mer synlige for landets kokker og kjøkkensjefer. I tillegg dukket Hedda Hytter opp dette året.

2013

New York, New York! Hele gjengen i Mission legger veien om Det store eplet. Vi deltar på seminar med Fast Company, der Nikes konsernsjef Mark Parker la ut om sitt selskaps suksess, der Angela Ahrendt fortalte levende om Burberry rett før hun meldte overgang til Apple, der vi fikk forklart hvorfor nyheten Uber kom til å bli så stor og der vi fikk besøke selskaper som Google, Pepsi og Pentagram. Og da har vi ikke en gang snakket om alle de stedene som gjør dette til verdens hovedstad.

2014

Et lite stykke Apple på besøk hos Mission. Ken Segall fyller lokalene våre, og forteller historier fra Jobs & co. Herkules Capital er et fondsbasert selskap med milliarder av kroner i bevegelse og en egen evne til å snuse seg frem til og investere i morgendagens vinnere. Da må det jo være et positivt tegn at de har fått snusen i oss, og at vi har fått utvikle diverse identitetsskapende tiltak for dem. Reitan Convenience er landets største aktør innen kiosk-, bensin- og servicehandel. Du er aldri langt unna en kiosk som tilhører Narvesen eller 7-ELEVEN. Vi har hatt gleden av å gjennomføre en rekke spennende prosjekter for dem de siste to årene, og mer skal det bli. Vi sier ikke mer. Ennå.

2015

Vi lever av å skape identiteter som fungerer i forhold til det formålet kundene våre har. Derfor bør vi ta vår egen medisin fra tid til annen. Vi har fått god drahjelp av forretningsstrategen og forfatteren David C. Baker i jakten på oss selv, og vi er godt i gang med et langsiktig samarbeid med det digitale strategibyrået Newfangled. Høsten dette året lanserte vi vår blogg der du får verdifull innsikt servert opptil flere ganger i uken. Mission gjennomførte en meget omfattende design- og restruktureringsjobb for EDB Business Partner frem til de slo seg sammen med Ergo Group i 2010, og ble Norges største IT-selskap. Nytt navn ble Evry, og andre designere enn våre jobbet videre med selskapet. Derfor er det desto mer gledelig at Evry nå har havnet hos oss.

2016

Femten år er gått. Årene vi har lagt bak oss forteller oss at vi ikke skal påstå at vi vet hvordan de neste 15 vil bli. Men for vår egen del ser det lovende ut så langt. Vi har gleden av å jobbe med kunder vi alt kjenner godt, og vi ønsker selvsagt gjerne nye kunder velkommen også. Vi vil svært gjerne høre fra deg om du har spørsmål eller lyst til å lære mer om det vi jobber med. Hold deg oppdatert om det vi jobber med ved å abonnere på vårt nyhetsbrev. Velkommen.

 
De ansatte til Mission som designer løsninger til suksessrike merkevarer.
 
Previous
Previous

Å være en moderne merkevare vil si å være ekte

Next
Next

Hva slags leder er du når det stormer?