Hvordan få ønsket oppmerksomhet gjennom spisset markedskommunikasjon

18problems_8_16-9.gif
 

Smarte merkevarer har et hierarki av budskap forankret i et sterkt konsept med fokus på ett hovedbudskap. Ut fra dette springer delbudskap til ulike målgrupper og interessenter.

 

Hvor flink er du til å kommunisere?

Det tar timer med endeløse møter for å utvikle et troverdig og salgbart produkt eller en tjeneste. Mange avdelinger er involvert fra produksjon, økonomi, distribusjon, osv. Kommunikasjon er vanligvis den siste posten på programmet. På dette tidspunktet i en utviklingsprosess har ofte alle parter sagt sitt og vil sloss for å sikre sine punkter på programmet, i den tro at det gir merverdi til produktet eller tjenesten. Problemet er at bedrifter som vil si alt, oftest ender opp med å bli uklare og vanskelige å forstå.

Det er en kjent sak at du bare har et par sekunder på deg for å fange folks interesse. Når Apple lanserte iPod sa de ganske enkelt: ”1000 sanger rett i lomma.” Det var selvfølgelig mange andre funksjoner som var enestående for iPod’n, men å kommunisere dette hadde bare vannet ut hovedbudskapet.

Smarte merkevarer utvikler et hierarki av budskap som ofte starter med et sterkt konsept med fokus på ett hovedbudskap, ut fra dette springer delbudskap til ulike målgrupper og interessenter.

Kommunikasjon handler i grove trekk om å velge bort. Vi opplever dessverre ofte at få merkevarer følger dette grunnleggende prinsippet.

Sjekkliste

  1. Vet du hva den største fordelen til ditt produkt/ tjeneste er?

  2. Er alle i bedriften enige?

  3. Kan du liste opp fordelene til produktet/ tjenesten ut fra verdi for kunden?

 
Previous
Previous

Hva kan merkevarehierarki gjøre for ditt firma?

Next
Next

I usikre tider er det design som gir deg forspranget