Hva kan merkevarehierarki gjøre for ditt firma?
Hvis bedriften vokser fort, kan veksten bli ukontrollert. Da blir tilbudene utydelige og mister effekt. Med smart merkevarehierarki unngår du dette.
Unngå å fremstå som utydelig med merkevarehierarki
Det er naturlig for en bedrift å vokse, utvikle nye tjenester, kjøpe opp nye selskaper eller utvide produktspekteret i jakten på profitt. Hvis bedriften vokser for fort kan veksten fort bli ukontrollert. Dette vises tydeligst ved at bedriftens tilbud blir utydelig, og bedriften virker uorganisert.
Merkevarearkitektur kan hjelpe, dette er en måte å organisere tjenester, datterselskaper og produkter inn i en formell struktur som gir noen strategiske fordeler. Poenget er at med vekst kommer behovet for å organisere.
Les artikkelen: Hva er posisjonering? Har du en unik markedsposisjon?
Sjekkliste
Har du bygget opp ett bredt tilbud?
Er det tydelig hvilken rolle hvert produkt/tjeneste har i bedriften?
Er det synergier som kan utnyttes?