Krogsveen med forbedring av logo og ny identitet
Har du en sterk identitet, er du godt rustet til innovasjon
En god identitet kan vare flere tiår - den kan til og med styrke seg med tiden. Når det stormer i markedet, kan en sterk identitet være den ryggraden du må ha for å klare deg. Når en identitet jobber for deg, er det også enklere å utvikle nye tjenester og konsepter som igjen vil bidra positivt for merkevaren.
I anledning Missions 15-års jubileum har vi tatt en prat med direktør for forretningsutvikling og kommunikasjon i Krogsveen, Karsten Onsrud (avbildet lenger nede). Mission utviklet identiteten til Krogsveen for 14 år siden, tilbake i 2002. I dag, i 2016, fremstår Krogsveens identitet stort sett uendret fra den gang. Men som vi skal høre mer om, ligger de ikke på latsiden hva nytenkning angår.
Mission:
Sett utenfra fremstår Krogsveen som et meglerhus med en distinkt identitet og som den eneste meglerkjeden i landet iført grønn merkevaredrakt. Logo, farge og identitet er stort sett identisk med det som ble utviklet for 15 år siden. Har dette vært et bevisst valg for Krogsveen?
Karsten Onsrud:
Ja, det har det vært. Vi vet av egne undersøkelser at Krogsveen er en kjent merkevare i vår målgruppe. Selv da Fokus Bank kjøpte Krogsveen i 2005 (red: i dag Danske Bank.), var det klart for oss at vi ikke ønsket å gjøre noen store merkevarejusteringer.
M: Hvilken opplevd styrke har denne langsiktige satsningen gitt dere med hensyn til kjennskap og posisjonering i markedet?
K.O.: Krogsveen har vært i det norske markedet siden 1975 og er med det et av Norges eldste meglerhus. Det tar tid å bygge en sterk merkevare, og når vi vet fra målinger at kunder har tillit til merkevaren, så er det ingen grunn til å endre på dette. Å vite at merkevaren sitter gjør at vi kan frigjøre interne ressurser på å utvikle produkter, kundekonsepter og bli flinkere på andre områder.
”Det er klart at det å ha en tydelig og gjenkjennbar merkevare over tid, bygger tillit hos kunden. Det får Krogsveen til å fremstå som trygge, stødige og som spesialister.”
-Karsten Onsrud, direktør for forretningsutvikling og kommunikasjon i Krogsveen
M: Vi vet av erfaring at jo lenger en identitets levetid er, desto større er sjansene for at merkevaren vil få en fremtredende plass i sitt marked. En identitet som gjenkjennes over tid, gir ofte et bilde av trygghet i møte med målgruppen som man kan spille på i kommunikasjon og kundekonsepter. Kjenner du deg igjen i dette hos Krogsveen?
K.O.: Ja, det er utrolig viktig. Krogsveen skårer svært høyt på kundemålinger, og vi kommer høyest på ”top of mind” i Opinions bransjemålinger. Det er klart at det å ha en tydelig og gjenkjennbar merkevare over tid, bygger tillit hos kunden. Det får Krogsveen til å fremstå som trygge, stødige og som spesialister. Å bygge en sterke merkevare krever kontinuerlig fokus og stadig videreutvikling av tjenester knyttet opp mot merkevaren.
M: Kan du gi eksempler på merkevarer som du er begeistret over, eller som du beundrer?
K.O.: Da må jeg som mange andre trekke fram Apple fordi de har klart å fokusere på enkelthet i alt fra kommunikasjon til produktutvikling og butikkonsept. Dette er noe som jeg mener vi alle kan lære av. På en god annenplass er Mercedes Benz med røtter tilbake til 1886. De er den bilprodusenten som alltid først lanserer nyvinninger i bransjen. Dette er inspirerende og viser at selv om en har en sterk merkevare, må en samtidig ha fokus på å utvikle seg og begeistre kunden med nyheter.
M: Dere i Krogsveen har også alltid vært opptatt å tenke nytt og kan skilte med blant annet boligsøksregister, elektronisk budgivning og egen budapp. Hvordan har dere klart å balansere dette med å bevare merkevaren?
K.O.: Vi har alltid vært opptatte av å ha en god verktøykasse. Det handler om å finne gode løsninger for kunden, ta for eksempel Krogsveens unike Lynvurdering. Her kan en med enkle grep få verdsatt boligen sin uten å måtte ha en megler på befaring. Nylig lanserte vi også tjenesten Kjøpsrådgivning for kjøpere av bolig. I vår bransje må en hele tiden spørre seg hva kunden ønsker og hele tiden gi litt mer.
M: Selv om dere har bevart Krogsveens identitet i stort grad, har det vel også vært noen finjusteringer underveis, ikke sant?
K.O.: Jo, det stemmer. Vi så det nødvendig å justere litt på grønnfargen, nettopp for at den skulle fremstå som grønn og ikke gulgrønn på enkelte flater. Vi vet fra kundene at de fortsatt synes identiteten vår skiller seg positivt ut, både i annonser, prospekter og på digitale flater. Det er derfor vi ikke har hatt behov for større endringer.
M: Hvordan jobber dere med å styrke merkevareidentiteten internt? Er det forskjell på hvordan identiteten oppfattes av nyansatte og de som har jobbet lenge i Krogsveen?
K.O.: Når vi ansetter nye meglere, kjenner de oss allerede som; den ”grønne” eiendomsmegleren. Vi forteller dem de gode merkevarehistoriene og viser dem hva vi mener med å gi ”litt mer”, som er vår payoff. Diskusjoner omkring identitet og merkevare oppstår ikke all den tid de ansatte opplever at merkevaren fremstår som sterk i markedet. Jeg er overbevist om at alle ansatte i Krogsveen opplever at vi har en solid merkevare som gagner kunden og dermed bidrar til å gjøre meglerjobben enklere.
M: Hva vil du trekke fram som Krogsveens egenart, det som skiller dere ut fra alle andre i markedet?
K.O.: Payoff-en: Det å levere "litt mer" har vært med oss siden 1975 og er ennå en ledetråd i måten vi tenker og jobber med kunder på. Krogsveen var en gründerbedrift fra starten av, og i det ligger det også en forutsetning om at vi ikke tar noen kunder for gitt. Vi vet av målinger at 97 % av våre kunder sier de er fornøyde med oss. Det er et tall vi kan være stolte av, men som samtidig krever at vi hele tiden anstrenger oss litt mer.
M: Hva har vært det mest spennende når du ser tilbake de siste 15 årene?
K.O.: Det er alltid utrolig spennende å jobbe med posisjonering, finne det som gjør oss unike og få fram dette i kommunikasjonen – helt fram til kundens bevissthet.
M: Når var du mest stolt over Krogsveen?
K.O.: Det er folka i Krogsveen som gjør meg aller mest stolt over å jobbe i Krogsveen. Det er meglerne på de enkelte kontorene som bygger merkevaren vår.
M: Noe som har vært utfordrende?
K.O.: Vi jobber i en krevende bransje, og det er mange som slåss om de samme kundene. Selv om vi har svært mange fornøyde kunder, er det alltid utfordrende å gjøre kunder til lags - og det skal det også være. I Krogsveen strekker vi oss langt for kundene våre.
M: Hva vil være det neste nye i bransjen?
K.O.: I dag kommer de fleste nyvinningene innen digitalisering, og her skal Krogsveen ligge i tet. Vi var de første som startet med budapp, og vi jobber med de nyeste markedsføringsverktøyene slik at våre kunder med trygghet kan vite at det å selge gjennom Krogsveen ikke bare er trygt, men også vite av vi når ut til flest potensielle kjøpere av eiendommen.
M: Er det noe annet du ønsker å trekke fram sånn helt på tampen?
K.O.: Det er de ansatte som bygger Krogsveen. Det er i deres møte med kundene at merkevaren Krogsveen bygges og testes ut. Det er i dialogen med kundene at vi finner ut og lærer hva som fungerer, og hvor vi må utvikle oss. For å hedre de mange dyktige ansatte, laget vi for et par år siden også en morsom videosnutt der ansatte kledd i vår grønnfarge filmes idet de stiller seg slik at de tilsammen utgjør vår logo.
Om Krogsveen
Eiendomsmegler Krogsveen AS ble etablert i Bærum av gründer og eiendomsmegler Gunnar Krogsveen i 1975 og er i dag heleid av Danske Bank. Helt siden oppstarten har Krogsveen spesialisert seg på eiendomsmegling og har i dag gjennomprøvde systemer for hele salgsprosessen. Krogsveens visjon er å være det naturlige førstevalget gjennom å gi enestående opplevelser.
Krogsveen har 49 meglerkontorer med hovedvekt på Østlandet, Stavanger, Bergen og Ålesund og rundt 330 ansatte. Markedsandelen er på mellom 10 og 30 % i Krogsveens nedslagsfelt, i 2015 formidlet selskapet 8 600 boliger og hadde en omsetning på 517 millioner kroner.