Rebranding av Equinor, Uber og Mailchimp
Jeg startet som intern i Mission i august 2018. Etter endt internship fikk jeg tilbud fast stilling her som juniordesigner, og jeg har i løpet av høsten fått jobbe på mange spennende prosjekter. Samtidig har jeg fått med meg det som skjer utenfor kontoret, i designverdenen ellers. I år som i fjor har det dukket opp nye merkevarer, samtidig som flere etablerte merkevarer har blitt nye. Her er tre kjente merkevarer som har vært gjennom en rebranding.
Tre kjente selskaper med ny identitet
Equinor
Statoil annonserte i mars et strategisk skifte fra å være et olje- og gass-selskap til å bli et bredt energiselskap og skiftet dermed navn til Equinor. I den sammenheng har de fått hjelp av Superunion til navnevalg og utvikling av en ny visuell identitet.
Den nye logoen er i likhet med den gamle Statoil-logoen sammensatt av ordbilde og symbol. Stjernesymbolet lever videre, men er forenklet og bokstavelig talt snudd på hodet. Graderingene og 3D-effekten er borte, men det er noe ved symbolet som skurrer. Det største «prismet» i stjernen er langt større enn de andre og får symbolet til å virke topptungt, nesten så det skal falle overende. Det har rett og slett ikke den samme balansen det gamle Statoil-symbolet hadde.
I "minimaliseringsprosessen" mister også Statoil/Equinor mye personlighet, både med tanke på symbol og ordbilde. Borte er den karakteristiske Statoil-fonten (Designet av Magnus Rakeng i Melkeveien, som vi har intervjuet tidligere). Den nye fonten faller inn i rekken med geometriske sans-serif-fonter som har etablert seg som en tydelig trend de siste årene. R-en er det som gjør ordbildet unikt, men samtidig stikker den seg i overkant mye ut i forhold til de andre bokstavene. Spesielt er dette synlig på Equinors nettsider der fonten er gjennomgående.
Logoen har fått en frisk rødfarge. Folk flest vil kanskje møte den nye identiteten på et banner eller idrettsdrakt, i en sponsorsammenheng. Mye takket være den friske rødfargen står logoen tydelig frem og fungerer forøvrig fint. Men totalt sett treffer dessverre ikke denne identiteten helt blink likevel. Fargen sørger for god synlighet, men typografien er dessverre litt kjedelig, og symbolet mangler balanse. Les mer om rebranding fra Statoil til Equinor her.
Terningkast 3
Uber
Bare to år etter at selskapet fikk ny identitet, har Uber igjen blitt ny. Det er det britiske byrået Wolff Olins som i samarbeid med Uber sin egen designavdeling står bak den nye identiteten.
Ved første øyekast ser ikke dette ut som den mest spennende rebrandingen, men etter å ha lest om bakgrunnen for identiteten, ble jeg fascinert over hvordan Wolff Olins i samarbeid med designavdelingen til Uber har gått frem i identitetsprosessen. Gjennom innsamling av brukerdata kom de frem til at det var et ønske om å beholde sort og investere i ordbildet fremfor et symbol. Det var visstnok også mange som «lurte på hvor U-en ble av».
«What we learned: 1. Let in the light, embrace black, 2. Invest in a wordmark, not a symbol, 3. Bring back the U»
Det meste av farger er strippet vekk og erstattet med svart, noe som hadde positive assosiasjoner til merkevaren, i følge undersøkelser Uber selv gjorde. På et eller annet vis kler Uber svart, og det virker som de med denne identiteten klarer å ta eierskap til fargen (hvis man kan kalle svart en farge).
Logoen synes jeg er en klar forbedring fra den gamle. Også i denne identiteten er det snakk om en geometrisk sans-serif-font, men U-en har fått hale (som en minuskel-u), noe som gir logoen en aldri så liten dose særpreg. Dette er et godt eksempel på en sær detalj som ikke stikker seg ut på et forstyrrende vis (som i Equinor sitt tilfelle), men snarere glir godt inn i helheten.
Det intetsigende gamle app-ikonet (som i sin tid fikk mye kritikk) er fjernet og i stedet brukes den nye logoen, altså kun ordbildet, enkelt og greit. Uber skriver på sine sider at ved å investere i ordbildet som logo hadde de ikke lenger behov for et symbol.
Det er kanskje ikke logoen i seg selv som er det mest spennende med den nye identiteten, men systemet rundt. Reglene som er definert for komposisjon av elementer, som bilder og typografi, er fleksible og funksjonelle, i motsetning til mange ambisiøse brandingprosjekter.
Mange vil kanskje synes denne rebrandingen er nokså kjedelig, men at det er en klar forbedring over den gamle identiteten, er det ingen tvil om. Metodikken bak er svært fascinerende, og resultatet er uten tvil et steg i riktig retning for Uber.
Terningkast 4
Mailchimp
Mailchimp er en av verdens største aktører blant markedsføringstjenester i form av automatiserte kampanjer og nyhetsbrev på e-post. Dette er helt klart årets sprekeste rebranding. Her er en identitet som tør å være annerledes, og det på en positiv måte. Det er det amerikanske byrået COLLINS som står bak identiteten.
Mailchimps maskot i form av en apekatt har lenge vært en viktig del av identiteten, men har da stått selvstendig. Nå har den fått plass i logoen som symbol, og er samtidig blitt forenklet. Apekatten er fortsatt like gjenkjennelig, men skalerer nå bedre til mindre størrelser. I ordbildet har Mailchimp gått vekk fra håndskriften og tatt i bruk en leken og ekspressiv sans-serif som forøvrig sitter godt sammen med symbolet.
Der flere og flere identiteter tar i bruk moderne sans-serif-fonter (som i begge identitetene nevnt tidligere), går Mailchimp i motsatt retning og tar i bruk Cooper, en font som opprinnelig ble designet på 1920-tallet. Et overraskende valg for et tech-selskap som Mailchimp, men i denne identiteten gir den økt personlighet, og den fungerer utmerket.
Sammen med den energiske fargepaletten av gul og svart, er illustrasjonene elementer som virkelig trekker oppmerksomhet i den nye identiteten. Upolerte og lekne håndtegnede illustrasjoner gir en egenart som tar identiteten til nye høyder. At noen av disse er animert blir prikken over i-en.
Kombinasjonen av farge, typografi og illustrasjoner resulterer i en energisk, spennende og en flott gjennomført rebranding. Sånn skal det gjøres! Her kan du lese mer om Mailchimps rebranding.
Terningkast seks
Ikke sløs bort potensialet!
Det finnes en rekke grunner til at selskaper oppdaterer identiteten, det være seg totalt eller mer gradvis og diskré. Noen selskaper skifter navn, og de gjør det av mange forskjellige grunner. Andre skifter strategisk retning og sikter seg inn mot nye målgrupper. Andre igjen trenger et løft for å bli oppfattet som relevante igjen. Uansett hvilken grunn man har, er det viktig å gjøre en grundig vurdering av situasjonen og målet med reprofileringen, slik at man ikke risikerer å sløse bort potensialet som ligger i en sterk merkevare.