Slik finner du din målgruppe og lærer den å kjenne
Lionel Richies hit «Hello» fra 80-tallet er velkjent for de fleste, og mange selskaper kommuniserer ikke helt ulikt sangens tittel - altså ved å spre sitt budskap litt spørrende som om det er dem du tilfeldigvis ser etter. Dette blir for vagt.
Roper du høyt nok, er det en større sjanse for at en treffer noen som faktisk er ute etter deg og ditt tilbud. Men all forsking viser at for å nå fram og kommunisere på en god måte, bør du henvende seg mer direkte. Så hvordan skal du makte å skape suksessfull markedskommunikasjon? Første bud er å kjenne din målgruppe. Vet du hvem du snakker til, er det også enklere å vite hva og hvordan du skal si noe. Hvordan finner du din målgruppe og lærer den å kjenne? Vel, her er noen tips.
Kjenn din egen merkevare
Første bud er å vite hvem du selv er og hva du kan tilby. Et gammelt norsk ordtak sier: på seg selv kjenner en andre. Har selskapet en klar visjon? Hva er selskapet og merkevarens formål? Er du tydelig på det du selger? Har du en krystallklar mening om formålet med merkevaren, er det også enklere å vite hvem du skal henvende deg til. Du må nemlig først kjenne deg selv for å vite hva du bør kommunisere.
Kartlegg målgruppen
Først når du kjenner din egen merkevare, kan du vende blikket utover. Første steg er da å kartlegge målgruppen. Hvem er din typiske kunde? Det å danne seg et bilde av dem du ønsker å nå, vil også hjelpe deg til å definere hvordan du skal kommunisere. Hvilke andre merkevarer og tjenester tiltrekkes kundene dine av? Folk identifiserer seg ofte med de merkevarene de omgir seg med, eller rettere sagt folk omgir seg med merkevarer som gjenspeiler den de ønsker å være. Kartlegg derfor hvilket merkevarelandskap de befinner seg i, ikke nødvendigvis bare dine direkte konkurrenter, men også andre merkevarer. Gjennom dette vil du kunne kartlegge videre hva kunder liker og ikke liker og dessuten deres prioriteringer av prisnivå på tjenester og varer. Det er i dette landskapet av merkevarer din merkevare vil bli plassert. Dette vil dermed gi deg en god pekepinn på hvordan du kan spisse kommunikasjonen for å treffe bedre.
«Hello! Is it me you are looking for?»
Kartlegg etterspørsel og trender
Marked og trender utvikler seg stadig fortere, og bildet blir stadig mer komplekst. Forbrukere er også ofte selvmotsigende. For eksempel viser flere markedsundersøkelser at folk sier de vil ha økologiske matvarer, men når det kommer til stykket, velger de ofte den rimeligere og ikke-økologiske varen i butikken. Det er ofte økonomi og situasjon som avgjør hva folk velger å handle av varer og tjenester. Derfor er det viktig å vite hva den uttalte etterspørselen er, men også å ta hensyn til at det ikke nødvendigvis stemmer. Det er altså viktig å vite hva dagens trender er, men minsπt like viktig er det å huske at trender kan bli avløst av nye trender på et øyeblikk.
Ikke besvar behov, skap noe nytt
Ikke tro nødvendigvis at din målgruppe vet hva de vil ha. Dersom en skal stole på tilbakemeldinger fra kunder, vil de mest sannsynlig fortelle deg at de ønsker noe lignende som det et annet populært selskap tilbyr. Av den grunn er det viktig å snarere fortelle kundene hva de ønsker seg. Henry Ford sa en gang at dersom han spurte folk hva de ønsket seg, ville de svare en sterkere hest, rett og slett fordi de ikke tenkte på at noe nytt var mulig. Ser en på selskaper som anses som enere innenfor sitt felt, er fellesnevneren at de har en sterk visjon. De er tydelige på hvem de er og hva de tilbyr. De er ofte også banebrytende når det gjelder innovasjon. De følger sjeldent etter andre, men er derimot selv skapere av nye trender. Og følgelig følger andre dem og ikke omvendt. Dette er den markedsposisjonen du bør sikte mot.